Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Thunderbird


tomashag
 Share

Go to solution Solved by tomashag,

Rekommendera Poster

Jag har plötsligt fått problem med att det inte går att skicka mail, läsa går bra och webmail fungerar. Det är två datorer på nätverket innanför en TG799 router och båda har samma fel. På en annan dator på ett annat ställe med samma mailkonto så fungerar det. Jag har haft kontakt med Loopias kundtjänst  och dom fattar ingenting däremot så lyckades dom radera alla mina mail, jag har pop3. Nu ligger ju mailen kvar på datorn under appdata/roaming osv. Hur bär jag mig åt för att få in dom i Thunderbird igen? För att återgå till grundfelet - eftersom felet finns på båda datorerna så borde väl felet finnas i routern. Det hjälper dock inte att starta om varken den eller datorerna. Jag har varit inne på routern men bara för att ändra forward adresser. Om man kör nmap så syns inte SMTP-porten 587, det borde den väl göra? Jag kan inte komma på något annat än att göra en fabriksåterställning på routern men någon här kanske ge mig ett tips. Felmeddelandet jag får är det blivit timeout till SMTP-servern.

Jag fick just nu veta att det slutat fungera på det andra stället också, så då kan man nog inte skylla på routern.

Redigerad av tomashag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre datorer med samma symptom?

För att utesluta eller bekräfta att routern är boven skulle jag, i samma situation, låta min mobil agera hotspot och låta en dator ansluta till den. Mobilen får då inte i sin tur vara ansluten via wifi till routern utan använda 3G/4G.

 

Ett alternativ är att din e-postleverantör har ändrat på sina inställningar så att de du har inställt i Thunderbird inte längre är giltig. Detta kanske de har berättat för länge sedan men verkställt först nu?

Är det Loopia som är din e-postleverantör?

https://support.loopia.se/wiki/kan-ej-skicka-epost/

Citat

Anledningen till att du behöver göra detta är att vi nyligen uppgraderat vårt e-postsytem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har Loopia och jo, jag har rätt inställning i Thunderbird, kollat av Loopia. Ärendet har gått upp på en högre teknisk nivå hos Loopia så vi får väl se vad som händer i morgon. Kan man koppla en av datorerna direkt till fiberboxen för att helt utesluta routern? Är det då samma kabel som nu går från fiberboxen eller måste man koppla in en korskoppling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev tomashag:

Är det då samma kabel som nu går från fiberboxen eller måste man koppla in en korskoppling?

Skulle tro att det är >15 år sedan man behövde "korsade" nätverkskablar i något sammanhang.

 

Är väl bara att testa men om det ändå inte fungerar så kan det bero på andra orsaker.

Om det däremot fungerar så ligger det nära till hands att det är routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapade de en ny profil i Thunderbird så att mejlen finns i den gamla profilen men inte i den nya?

Hur många Thunderbird-profilmappar finns det där under appdata/roaming osv ?

https://support.mozilla.org/en-US/kb/profiles-where-thunderbird-stores-user-data

https://support.mozilla.org/en-US/kb/using-multiple-profiles

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom tog bort mitt mailkonto och la sedan dit samma igen. Då försvann alla mailen i Thunderbird och grundfelet som var att det inte gick att skicka mail utökades med att det inte gick att ta emot heller. Thunderbird godkänner inte heller inställningarna som man lägger in när man skapar ett nytt konto. Suck! Det finns bara en profil,  .default

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men .mbx-filerna finns i mappen för mejl under profilmappen?

Har du någon backup av profilmappen med undermappar? Den behöver inte vara helt aktuell men i alla fall innehålla den info som behövs för kontot inkl var mejlmapparna finns.

Om du vill experimentera lite så skapa en ny profil först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

se även detta inlägg:

https://eforum.idg.se/topic/326802-guide-flytta-och-säkerhetskopiera-epost/?tab=comments#comment-1611299

 

Tillägg:

 

Se till att kopiera undan alla dina "mail-filer" till en "säker" plats först.

Sedan kanske det är lika bra att vänta med att få tillbaks dessa tills dess att Thunderbird fungerar som den ska.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man under serverinställningar så står det som lokal katalog den .default-profil som jag har men ändå syns det inget i Thunderbird

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört Mozbackup på en backup gjord i oktober. Jag fick tillbaka mailen fast det saknas förståss mailen fram till nu. Av någon underlig anledning så fick jag inställningarna för ett mailkonto som vi hade för flera år sedan! När jag ändrat till dom aktuella inställningarna för Loopia så fungerar det i alla fall att läsa mail men inte att skriva som ju var grundproblemet inna Loopia trixade med mitt konto. Nu gäller det att få tag i dom två senaste månadernas mail. Några .mbx filler kunder jag inte hitta. Det finns t.ex. Inbox som innehåller alla mina inkommande mail. Frågan är då hur jag ska få fatt i de saknade månaderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, nu vet jag ju inte säkert vad du gjorde när du återställde backupen men risken finns ju att filerna som innehöll alla mejl har blivit överskrivna filerna som fanns i backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fiffig som jag är så kopierade jag Mail-katalogen först ?. Nu kommer 10000-frågan: kan man helt fräckt byta ut Inbox, Inbox.sbd och Inbox.msf i profilen mot motsvarande filer som jag kopierade? I så fall så får jag mailen fram till igår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag löst grundproblemet, att det inte gick att skicka mail. Det var ett väldigt konstigt problem, åtminstone för mig. Jag har en VPN-förbindelse. Om man körde i gång VPN på klientsidan, den sida som inte hade TG799 så fungerade det inte att skicka mail. Om man stängde av VPN så fungerade det. På serversidan, alltså den sida som låg bakom TG799:an så fungerade det inte, oberoende om VPN var igång eller inte. Nu har jag kört igång min DIR842, som jag hade tänkt använda som nätverksförlängare och då fungerar allt som det ska. Puhh! Kanske kan jag använda TG799:an som nätverksförlängare i stället. Man kan ju undra varför det inte fungerade med TG799, vi har kört i flera år med VPN. Det enda jag har gjort var att ändra forward till en annan dator fram och tillbaka några gånger. Tydligen fick router spader på något sätt av detta.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken! I morse när vi skulle starta VPN så fungerade det inte. Det är kanske därför det går att skicka mail ☹️. Huvudroutern är nu DIR-842. Jag har ställt in port forward på  1723 till rätt dator och PPTP är förkryssat och jag har angett nytt IP-nummer i klienten som jag fick när jag bytte router men likväl så får jag ingen förbindelse. Som tur är så fungerar VNC så det går hjälpligt att arbeta. Jag har tagit bort inställningarna för VPN server och lagt dit dom igen. Varför vill det inte fungera?? Med TG799:an så fungerade i alla fall VPN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är rätt port och protokoll?

Så här skriver Wikipedia:

Citat

The Point-to-Point Tunneling Protocol (PPTP) is an obsolete method for implementing virtual private networks. PPTP has many well known security issues.

Med andra ditt VPN borde använda en annan port.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte. Jag ska koppla tillbaka TG799 som huvudrouter igen i kväll. Jag har ju gjort en fabriksåterställning på den så förhoppnings ska den fungera men, det har man ju lärt sig vad gäller nätverk, osvuret är bäst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Nu kan jag i alla fall ropa hej för nu är jag över bäcken! VPN fungerar och jag kan skicka mail. För att få VPN att fungera igen så fick jag lägga in statiska adresser till PPTP. Efter en återstart av servern så snurrade det igång, även med en fjärrklient. Det är möjligt att det skulle fungera med TG799:an också men jag känner inte för att pilla med det hela igen. Aldrig röra i det som fungerar heter det ju.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...