Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

61 procent av alla skadliga webbannonser drabbar Windows-användare


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Intressant att det är så många mot Chrome OS med tanke på hur liten andel den har. Antar att Linux har så få annonsattacker att det inte ens är värt att nämna. Tur att man kör det då, även om man nu kör med annonsblockerare (uBlock)  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Pentti H:

Intressant att det är så många mot Chrome OS med tanke på hur liten andel den har. Antar att Linux har så få annonsattacker att det inte ens är värt att nämna. Tur att man kör det då, även om man nu kör med annonsblockerare (uBlock)  :)

Nu är ju visserligen Chrome OS är en Linux-distribution, om än nedskalad, men i originalartikeln redovisas Linux som 0,3 %. Jag tror att många skolor har satsat på Chromebooks med Chrome OS för att hålla nere priset och det är nog vanligare att skolelever klickar på annonser än att vuxna gör det, vilket förstås de som står bakom annonserna märker och anpassar sig till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-02 på 12:02, skrev mbgtmari:

Jag är nog inte den enda Windowsanvändaren som aldrig råkat ut för någon annonsattack.

Inte jag heller om jag fattat det rätt ? Var tvungen googla på

vad är en annonsattack

Och nu vet jag, exempel

https://www.dagensmedia.se/marknadsforing/kampanjer/seko-om-almegas-annonsattack-lag-niva-6100950

 

Eller är en annonsattack att man helt plötsligt har en ruta från "Spysheriff(?)" om att man måste installera ett program och rensa datorn från skit ?

För då har jag / någon i hushållet drabbats av skit=Spysheriff ?

 

Kör sedan några år med hostfil från

http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

 

och tycker det jobbigt surfa utan den......tar ju sådan tid få upp det intressanta på en webbsida utan en mvps.ord hostfil för bortsortering av alla annonsmäklare och liknande.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln gäller i alla fall annonser som öppnar webbsidor som riskerar att infektera datorn när man klickar på annonsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...