Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det möjligt att fixa till trasiga spelfiler?


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har vi några spel experter här som är bra på The Sims 4? Det känns som om jag skulle behöva en eller två (eller flera)…

 

Kort historia: Jag spelade TS4 på en bättre laptop. Av någon anledning hade jag väldiga problem att välja bland mina sparade spel (problemet är beskrivet i denna tråd: http://www.modthesims.info/showthread.php?p=5589024&posted=1#post5589024 ). Konstigt nog kunde jag själv ”lösa” problemet tillfälligt genom att klicka till på strömbrytaren och för ett par sekunder försätta datorn i viloläge. Kontaktade Origin support och fick på förslag att jag skulle avinstallera Origin och installera en ”stand alone Origin client”. Gjorde så men nu vägrade spelet att visa mina världar. Den enda som visades var den som kom med ”Hundar och Katter”. Tror jag hade 4 totalt. ?

 

OK, ny chat med supporten och man föreslog att jag skulle avinstallera spelet och installera det på nytt. Gjorde så och nu kom mina världar tillbaka. Innan denna operation såg jag dock till att göra en kopia på hela Sims 4 mappen och lägga denna i ”Dokument”.

 

Ok bra, nu fungerade det men jag hittade inte alla mina sparfiler. Jag hade lagt in dem på nytt (mappen ”Saves”) men jag fann bara en version av Willow Creek och den var från 190823 (inte den jag nyss spelat) och en version av Oasis Springs från 191123 (datumet måste vara fel för det var på söndagen den 22:a jag spelade och det bara tillfälligt). Det är inte det Oasis Springs jag normalt spelade. Jag saknar två sparfiler, 1x mitt nya Willow Creek och 1x mitt nya Oasis Springs men trots att jag lägger tillbaka den gamla ”saves” filen i spelmappen så kommer de inte tillbaka. Vilket är en katastrof för jag hade spelat ganska länge. De familjer jag spelat ligger dock kvar i spelet under ”Mina familjer” och det med sitt nyaste utseende. Men spela dem kan jag inte. ?

 

Ny kontakt med en agent från supporten (alla har något som ser ut att vara indiska namn ? men som alla var mycket trevliga) vilken trodde att mina sparfiler blivit korrupta. Ok, låter troligt och eftersom filerna ligger på min dator så kan ju inte supporten göra något ”från deras ände”. Man hade heller inget förslag på hur jag skulle lösa det. Hm, tack för kaffet då...I ett sista desperat försök körde jag en ”reparation” från Origin men den löste (föga förvånande) inte problemet. Av installerade såväl spel som Origin men nu undrar jag om det finns något sätt att fixa till korrupta spelfiler. För det är just förstörda dessa filer måste vara. Har inget minne av att de kan ha blivit raderade inifrån spelet. I vart fall inte medvetet…?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja steg ett låter som att testa ifall din hårddisk har skador, för om så - så kan dom mest förunderliga fel inträffa.

 

Problemet med att testa en disk som potentiellt kan vara dålig är ju mer tester som körs på en redan skadad disk- ju mer skador blir det och alla läsningar påverkar detta.

Med det sagt så kan du använda gratis disk verktyg från tillverkaren.

Tex. om det är en Seagate så kör gratis Seatools  som skall botas från skiva, usb-sticka etc.

 

Anar kan du ju naturligtvis köra gratis Speccy - gratisversionen då https://www.ccleaner.com/speccy/download

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det låter ju logiskt att det skulle kunna finnas något fel. Ok, får titta på det. Får kolla upp vilken hårddisk som sitter i. Det kommer inte att hända något inom de närmaste dagarna men en rapport kommer. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förrän du testar disken bör du göra en avbild av den till en annan disk för att inte förlora data. Använd ddrescue, som finns på SystemRescueCD. Om diken har skador kan du behöva köra ddrescue flera gånger. Kom ihåg att skapa en loggfil på en tredje disk eller USB-minne. Med loggfil kan du när som helst avbryta och sedan senare fortsätta där du avbröt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh OK. Tack för tipset/varningen. Får nog ta lite hjälp med det där. Jag kommer nog att få ganska mycket ledigt mellan jul och nyår, kanske ska man skjuta upp det hela tills dess. Eftersom jag som sagt inte spelar just nu så använder jag ju inte datorn (lyxproblem ? ). Men jag återkommer som skrivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att alla sparfiler har ett "register", ett index, som berättar vilka sparfiler som finns att välja?

Om det registret då är "gammalt", av någon anledning, så finns inte alla nya sparade spel att välja.

 

Kanske inte till någon hjälp, om det inte finns någon backup av detta (eventuella) register någonstans men det behöver då inte betyda att det är fel på (hela) disken.

 

 

https://help.ea.com/en-us/help/the-sims/the-sims-4/how-to-restore-a-previous-saved-game-in-the-sims-4/

Redigerad av Mikael63
hittade en länk
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant Mikael. Ska kika på det också. Får installera om spelet då. Men värt att testa. ☺️

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev DePhaz:

Av installerade såväl spel som Origin

Det var ganska mycket text i min första post men jag citerade mig själv här ☺️ 

 

Jag är faktiskt glad och tacksam att ni ger mig hopp i detta fall, det gjorde inte supporten hos EA. När jag skrev inlägget var jag beredd på att få ett svar: "Nej, tyvärr. Det är omöjligt"! Men nu känns det bättre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då var det fredag. Jag har nu testat det tips som Mikael63 gav och jag skulle så gärna skriva att det löste problemet...Men dessvärre inte. Det verkar som om just de "saves" vilka jag söker saknas. Hittar fortfarande inte mitt nya Willow creek eller Oasis Springs. Familjerna finns som sagt men inte deras "hemmiljö". Kan inte begripa när dessa saves har blivit raderade. Jag har "saves" från 2 till 7 men just nr 3 och 4 (osäker på den senare) finns det bara ett exemplar av. Något som är underligt med tanke på att jag brukar spara ofta. Nå, det var ett försök.

 

Ska vid ett senare tillfälle undersöka disken och se om den är OK. Annars får jag väl avinstallera spelet igen. Det är inget kul att börja om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...