Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken formel?


Deppodi
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag sitter och räknar i ett excelark på hur mycket avkastning man kan få från börsen.

Jag har fastnat och vet inte hur jag ska skriva formeln för kolumn H.

För varje 100,000kr så kommer skatten att vara 453kr.

Så.. jag är inne på nån variant av att "Letarad E1" för år 1, och sedan "Om E1 är mellan 0-100,000 visa 453kr" och sen ska den grafen följas linjärt. Om värdet är 100,001 till 200,000 så blir det 453kr gånger 2.

 

Anyone? :)

Avkastning börsen.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatten ska inte räknas som procent av vinsten, eller som på ISK, procent av kapitalet på kontot?

Lite udda att räkna den per 100k-del.

I ditt exempel skulle du alltså betala skatt först år sex?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, skatten ska ju såklart beräknas på ett ISK-konto och då är det lite krångligare att lägga upp en formel för framtiden eftersom att man aldrig vet hur riksbanken kommer att justera reporäntan på sikt. Därför tänkte jag göra en förenkling i min egen uträkning. Jag googlade igår och fick fram att skatten var 45,36 per 10,000kronor lite drygt avrundat.

 

Det blir inte helt matematiskt korrekt, framförallt inte i mitt exempel (Då man uppenbarligen inte kan gå skattefri i fem år!).

Men tror du ändå att det finns något bra sätt att skriva in formeln i excel? Nån passa-formel mot ett index?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att räkna korrekt på ett ISK är svårt som du säger. Dels för att räntan/skatten ändras ofta, reglerna kan ändras samt att det beräknas på flera värden under året

Kapitalunderlaget beräknas årligen som en fjärdedel av summan för:

  • Värdet av tillgångarna på investeringssparkontot vid ingången av varje kvartal
  • Insättningar till kontot under året
  • Värdet av överföringar av värdepapper

från https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-ett-isk.html

Så säg att vi skriver in nuvarande statslåneränta i G1, i G2 tar vi fram aktuella räntan:

=MAX(0,01+G1;0,0125)

I C ändrar vi så att står investerat under innevarande år (12 000). I F skriver vi
=SUMMA($C$7:C7)
och beräknar totalt investerat.
Och i H7 räknar vi ut skattbara kapitalet
=((B7+C7/4)+(B7+2*C7/4)+(B7+3*C7/4)+(B7+4*C7/4)+C7)/4
och till sist skatten:
=H7*$G$2*0,3

(se bifogad arbetsbok)

Tycker jag gör enligt reglerna men får det inte att stämma med
https://www.ekonomifokus.se/berakna-skatt-pa-isk-kalkylator

 

Den om kan hitta ett fel i mina beräkningar är varmt välkommen att rätta dem.

 

 

Kopia av Avkastning börsen.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack! Ska titta på den närmare i veckan, men du brukar vara väldigt duktig och hjälpsam här på forumet! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...