Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fungerar grafikkortet?


Akutssk
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
Sonen har en stationär dator som har några år på nacken.

Han tycker den nu är seg vid gaming och har hittat ett grafikkort som han vill köpa.

 

Jag är tveksam till att det passar och att det är vad som krävs för att få en mer "gaminganpassad" dator.

Har inga direkta kunskaper kring detta och vore tacksam för all hjälp jag kan få!

 

Vore tacksam om någon kan kolla om detta grafikkort skulle fungerar:

ASUS Radeon RX 580 8GB ROG Strix Top Gaming
Grafikkort, PCI-Express 3.0, GDDR5, Polaris, ROG Strix Top Gaming

 

Specifikationerna på datorn han har är:

 

  • AMD's Never Settle Forever Space Bronze only for R7 240, 250 and 250X, 1 free game 

  • Cooler Master Elite 344 Mini Tower Svart 

  • Fläktar: 1x 120mm Front, mATX, mITX, 2x USB 2.0, 1x USB 3.0, 1x Mic, 1x Audio

  • Cooler Master B500 VER.2, 500W PSU

  • ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 3x Molex, 1x FD

  • AMD A6-6400K Black Edition 

  • Socket-FM2, 3.9GHz, Dual Core, 1MB, 65W, 32nm, HD8470D, Boxed w/fan

  • Gigabyte GA-F2A78M-D3H, Socket-FM2+ m-ATX, A78, DDR3, 2xPCIe-x16, CFX, USB 3.0, VGA, DVI, HDMI, UEFI

  • HyperX Fury DDR3 1866MHz 8GB Black 2x4GB 1866MHz DDR3 CL10 DIMM (Kit of 2) HyperX Fury Black Series PnP 

  • ASUS GeForce GTX 750Ti 2GB PhysX CUDA with F2P coupon : War Thunder, infinite Crisis, and Strife

  • nVIDIA's Free 2 Play 150USD only for 750 series; War Thunder, infinite Crisis, and Strife 

  • Seagate Barracuda® 1TB KUN TIL PC PRODUKSJON 

  • Samsung DVD Writer, SH-224DB 

  • SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 12x, CD-R: 48x, Bulk, BLACK

  • Logitech Desktop MK120 (Nordic) Svart, USB, Spillskyddat

 

Tack på förhand!

 

MVH
/Akutssk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet passar. Kortet är 30 cm långt så mät för säkerhets skull hur mycket plats det finns i lådan men vilka spel gäller det? Det är möjligt att inte processorn räcker till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortnite och CS är väl det som spelas mest nu.

Kommer grafikkortet tillföra mkt eller är det även processorbyte som krävs för att få någon märkbar effekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafiken på dessa spel är nog inte huvudnumret, utan processorn eftersom det handlar om on-line shooter games.

Visst det är mycket viktigt att ha ett bra grafikkort med bra grafikprestanda och detta kommer mer än väl att uppfyllas, men se till att inte köra på maxade grafik- inställningar.

 

I on-line spel så måste man åtminstone i alla lägen ha minst 60FPS (om bildskärmen har detta).

FPS=frames per second och detta för att när man ligger på "lur" och smyger och skall skjuta så åker man dit pga. lag innan man ens hinner med att trycka av.

Dessutom om man har en långsam bildskärm med hög input-lag så blir det ännu svårare.

Input-lag=tiden det tar innan man ser att något sker på bildskärmen tills dess att man kan flytta musen och trycka på avtryckaren och denna mäts i millisekunder (ms) och bör aldrig vara högre än c:a 15ms, Dom långsammaste bildskärmarna kan ha ett input-lag på 30-100ms.

 

Ej att förväxlas med GtG dvs. Gray to Gray alltså tiden det tar för bildskärmen att uppdatrea pixlarna från grått- till svart- vitt och åter grått och detta kan vara så lågt som nån enstaka ms. Detta med GtG har absolut ingenting med input-lag att göra. Men detta värde är alltid det som tillverkarna anger, för att det skall låta bättre, men input-lag är viktigast i ett on-line shooter spel samt givetvis processorn.

 

I ett snabbt on-line spel så kommer inte ens det bästa grafikkort samt överklockad processor att hjälpa mot en gammal dålig bildskärm.

Det blir en balansgång mot pris hela tiden.

Mvh :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Akutssk:

Fortnite och CS är väl det som spelas mest nu.

Kommer grafikkortet tillföra mkt eller är det även processorbyte som krävs för att få någon märkbar effekt?

Ett bättre grafikkort tillför givetvis en del, men..........

 

Counter-Strike fungerar väl med nuvarande dator? Det kräver inte mycket.

 

Fortnight däremot kräver en bättre processor för att det ska flyta på. När jag gör en test av din sons dator på game-debate.com är det processorn som är den svaga punkten. Den nuvarande är en två-kärnig cpu. Det krävs en fyr-kärnig av den modellen som passar moderkortet (AMD apu CPU eller AMD Athlonx4) för att det ska bli en märkbar skillnad.

 

Här är en lista på cpu:er som passar moderkortet och vilken bios version som krävs om det är ver. 3.0 ni har.

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-F2A78M-D3H-rev-30/support#support-cpu

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det håller jag med om till fullo.

Frågan är om det är värt priset att uppgradera befintligt moderkort med ny processor eller helt sonika byta moderkort med uppgraderad processor, samt minnen?
 

Ett sk. uppgraderingskit: moderkort, processor samt matchande primärminnen (ram).

Finns på Inet, Komplett, Webbhallen etc.

 

Viktigt att datorschassit klarar av det nya med tanke på fläktar samt grafikkortets längd som du ju ändå måste byta.

En annan sak med grafikkortet: det kommer att dra mer ström och nätaggregatet är mycket viktigt att det kan leverera.

Det är flera parametrar som måste stämma innan du byter upp dig.

 

8GB då var extremt bra, men i dag kan jag ta som ett exempel: Red Dead Redemption 2 för PC med FF (Firefox) äter upp katastrofalt mycket primärminne >10GB! Som tur är har jag 16GB och som inte det vore nog - så har jag blivit tvungen att utöka min växlingsfil från c:a 3GB till 12GB och detta beror nog på att portningen av spelet från konsol till PC inte är optimalt - än så länge.

Och på SSD kräver standard utgåvan av Red Dead Redemption 2 för PC > 112GB!

Under installationen krävs mer ledigt utrymme.

 

Av alla spel jag hittills har och kört: så är detta i särklass det mest resurskrävande för diskutrymme, ja alla kategorier! Och minst lika kul om inte bättre (?) än GTA-V

Och det vill inte säga lite. Fast det var kanske att ta i...

Ps. Game Reactor ger spelet 10 poäng  Red Dead Redemption 2

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer att fungera med de spel du har nämnt, men jag skulle klicka på "Konfigurera PC" och välja 16 GB minne. Det kostar 300 kr mer men är en bra investering för framtida spel. En del spel behöver 16 GB för att överhuvudtaget kunna starta spelet. Behöver du köpa till 8 GB minne efteråt kostar det just nu 599 kr hos Komplett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag vill tacka för allas engagemang och kunskap!

Har kollat runt lite och hittat denna dator på Elgiganten.Är den något att ha?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/MSICODEX3211/msi-codex-3-8rc-211eu-stationar-gamingdator

 

Fördelen med Elgiganten är att man kan lämna tillbaka den om man inte är nöjd.

 

Tacksam all hjälp jag kan få.

 

Mvh/Akutssk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Akutssk:

Jag vill tacka för allas engagemang och kunskap!

Har kollat runt lite och hittat denna dator på Elgiganten.Är den något att ha?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/MSICODEX3211/msi-codex-3-8rc-211eu-stationar-gamingdator

 

Fördelen med Elgiganten är att man kan lämna tillbaka den om man inte är nöjd.

 

Tacksam all hjälp jag kan få.

 

Mvh/Akutssk

 

Datorn finns bara i fyra fysiska butiker. Den går inte att beställa via nätet.

Bor du inte i närheten av någon av de fyra fysiska butikerna kan du inte köpa den utan att behöva åka långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är Elgiganten som gäller, ta en titt på den
 

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/50817/hp-pavilion-gaming-790-0819no-stationar-dator-svart

 

Samma pris som den du länkar till, finns i långt fler fysiska butiker, går att beställa via nätet.

Bättre processor, likvärdigt grafikkort, dubbelt så stor disk som den du länkar till. Ett bättre val med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...