Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

wordfil på skrivbord


Brimsgutten
 Share

Rekommendera Poster

Jag vill spara en wordfil på skrivbordet,  eftersom jag fyller på med text varje dag.

Men filen kommer inte upp på skrivbordet.

Jag vore tacksam för alla tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Brimsgutten:

Jag vill spara en wordfil på skrivbordet,  eftersom jag fyller på med text varje dag.

Men filen kommer inte upp på skrivbordet.

Jag vore tacksam för alla tips.

Högerklicka på filen/Skicka till/Skrivbord (skapa genväg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bengt 429:

Högerklicka på filen/Skicka till/Skrivbord (skapa genväg)

Tack för ditt svar!

Men det funkar inte.

När jag högerklickar på filen, så öppnar jag filen.

Där finns inget /Skicka till/Skrivbord (skapa genväg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bengt 429:

Högerklicka på filen/Skicka till/Skrivbord (skapa genväg)

 

1 timme sedan, skrev bengt 429:

Högerklicka på filen/Skicka till/Skrivbord (skapa genväg)

Jag ber om ursäkt för mitt första svar.

Det blev sent i natt, har tydligen inte vaknat riktigt.

När jag högerklickar, så får jag upp:

Öppna

Öppna en kopia

Kopiera sökvägen till urklipp

Fäst på listan

Ta bort från listan

Rensa dokument som inte är fasta.

Där finns inget /Skicka till/Skrivbord (skapa genväg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du alltid ha detta dokument på skrivbordet går det bra att bara dra det från Dokument och släppa det på Skrivbordet.

1751023367_Draoslppdokument.png.86092ad48bf697b38613d57f9df8f216.png

Så här gör jag i Windows 10.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Brimsgutten:

 

Jag ber om ursäkt för mitt första svar.

Det blev sent i natt, har tydligen inte vaknat riktigt.

När jag högerklickar, så får jag upp:

Öppna

Öppna en kopia

Kopiera sökvägen till urklipp

Fäst på listan

Ta bort från listan

Rensa dokument som inte är fasta.

Där finns inget /Skicka till/Skrivbord (skapa genväg).

Du får söka upp filen i Utforskaren och högerklicka på den där, inte i dokumentlistan.

Du kan ju också öppna filen i Word och därifrån använda "Spara som.." /bgjo

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev bgjo:

Du får söka upp filen i Utforskaren och högerklicka på den där, inte i dokumentlistan.

Du kan ju också öppna filen i Word och därifrån använda "Spara som.." /bgjo

Allting är väldigt egendomligt. Jag hade många word-filer på skrivbordet, men alla bara försvann. Jag har inte en aning om varför. De finns kvar på datorn, men jag hade velat ha dom på skrivbordet. Det är inte livsviktigt, men det är lite irriterande. Jag tackar för all hjälp, men problemet är tyvärr inte löst. Högerklicka i utforskaren eller "Spara som" funkar inte. Angående: dra filen och släppa den på skrivbordet, så vet jag inte hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drar och släpper filen med musen. Se min skärmbild

1. Dra I Utforskaren markerar jag dokumentet Le mythe de l'âge d'or med musen och håller musen nertryckt medan jag med musen drar dokumentet ut ur den öppna (gula) Utforskaren, dvs upp över Den här datorn > Dokument > helpbbb, till Skrivbordet.

2. Släpp Först när dokumentet kommit ut på skrivbordet släpper jag musen.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Brimsgutten:

Jag hade många word-filer på skrivbordet, men alla bara försvann. Jag har inte en aning om varför. De finns kvar på datorn, men jag hade velat ha dom på skrivbordet.

Du har kanske bara råkat dölja skrivbordsikonerna.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/15058/windows-10-show-hide-resize-desktop-icons


Sen är det en smaksak om man vill ha sina dokument direkt på Skrivbordet, eller om man organiserar dem i någon mappstruktur och gör genvägar på Skrivbordet för de mest använda. Så som "bengt 429" tänkte sig i sitt första svar.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev ChristerE:

Du har kanske bara råkat dölja skrivbordsikonerna.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/15058/windows-10-show-hide-resize-desktop-icons


Sen är det en smaksak om man vill ha sina dokument direkt på Skrivbordet, eller om man organiserar dem i någon mappstruktur och gör genvägar på Skrivbordet för de mest använda. Så som "bengt 429" tänkte sig i sitt första svar.
 

Nu har jag en genväg till dokumenten på skrivbordet.

Alltid något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Brimsgutten:

Nu har jag en genväg till dokumenten på skrivbordet.

Alltid något.

Och hur gick det till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev vertpre:

Och hur gick det till?

Ärligt talat: Jag vet inte.

Men den finns på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tänkte bara att det hade varit bra att veta vad som fungerade till slut. Det är underligt att du inte får upp alternativet "Skicka till" när du högerklickar på filen i Utforskaren. Det är inte normalt. Kan vara en indikation på att det finns andra problem med din dator.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev vertpre:

Ok, tänkte bara att det hade varit bra att veta vad som fungerade till slut. Det är underligt att du inte får upp alternativet "Skicka till" när du högerklickar på filen i Utforskaren. Det är inte normalt. Kan vara en indikation på att det finns andra problem med din dator.

Visst får jag upp "skicka till". Jag klickar på "skicka till skrivbord",

men filen kommer inte upp på skrivbordet.

Det är väldigt mystiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Brimsgutten:

Visst får jag upp "skicka till". Jag klickar på "skicka till skrivbord",

men filen kommer inte upp på skrivbordet.

Det är väldigt mystiskt.

Ok, du skrev så här i ett svar. Det förstod jag som att det alternativet inte fanns. Men då är inte det ett problem. ?

 

10 timmar sedan, skrev Brimsgutten:

När jag högerklickar, så får jag upp:

Öppna

Öppna en kopia

Kopiera sökvägen till urklipp

Fäst på listan

Ta bort från listan

Rensa dokument som inte är fasta.

Där finns inget /Skicka till/Skrivbord (skapa genväg).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Brimsgutten:

Nu har jag en genväg till dokumenten på skrivbordet.

Du ser en (1) genväg på skrivbordet men du har flera dokument i mappen Skrivbord? Du skriver "dokumenten", i plural, och skrev tidigare "De finns kvar på datorn".


Du verkar inte ha bockat för "Visa skrivbordsikoner" nu, enligt informationen från Microsoft (länk i tidigare inlägg). Visningen av skrivbordsikonerna verkar redan ha varit aktiv, du ser en ikon nu.


Det kan vara så att ikonernas positioner hamnat utanför skärmen. Testa "Ordna ikoner automatiskt" och/eller "Justera ikoner mot rutnät" som också finns i menyn (i bilden) i samma information. Då kan (borde) de övriga också dyka upp på skrivbordet. Fungerar det så kan du ta bort bocken/bockarna igen, ifall du inte vill ha någon av dessa funktioner aktiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-30 på 11:37, skrev mbgtmari:

Vill du alltid ha detta dokument på skrivbordet går det bra att bara dra det från Dokument och släppa det på Skrivbordet.

1751023367_Draoslppdokument.png.86092ad48bf697b38613d57f9df8f216.png

Så här gör jag i Windows 10.

Tack för ditt svar! Nu har jag lärt mig hur jag drar dokumentet, men jag tappar ju dokumentet när jag skall få fram skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Brimsgutten:

när jag skall få fram skrivbordet.

Kör Utforskaren i ett fönster så stort/litet att du ser skrivbordet vid sidan om.

 

 

19 timmar sedan, skrev Brimsgutten:

Jag hade många word-filer på skrivbordet, men alla bara försvann. Jag har inte en aning om varför. De finns kvar på datorn, men jag hade velat ha dom på skrivbordet.

Du har väl koll på skillnaden mellan att ha själva filen på skrivbordet och att på skrivbordet ha en genväg till filen?

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Du har väl koll på skillnaden mellan att ha själva filen på skrivbordet och att på skrivbordet ha en genväg till filen?

Förstås bra att ha koll på det också (dokument och genvägar finns kommenterat tidigare i tråden). För min del är jag mer nyfiken på om Brimsgutten fått ordning på skrivbordsikonerna, och ser fler än en (1) - "Nu har jag en genväg till dokumenten på skrivbordet. Alltid något.".
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Brimsgutten:

Tack för ditt svar! Nu har jag lärt mig hur jag drar dokumentet, men jag tappar ju dokumentet när jag skall få fram skrivbordet.

Jag vet inte vad du har fäst i Aktivitetsfältet @Brimsgutten, men jag har Utforskaren fäst där och för mig öppnas alltid Utforskaren i ett litet fönster. Ett vänsterklick på Utforskaren och då ser mitt skrivbord ut så här

774784386_SkrivbordUtforskaren.thumb.png.7640d53d5ae4958aaadb8c3db21fec0c.png
just nu.

 

Med musen kan man ändra storleken på Utforskaren eller det man drar fram ur den, t ex ett dokument, genom att ta tag i storlekshandtagen (dubbelpilar ⟷ ? ) som syns i hörnen på dokumentet om man håller muspekaren där. Man håller musen nertryckt medan man drar i dubbelpilen till önskad dokumentstorlek.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Jag vet inte vad du har fäst i Aktivitetsfältet @Brimsgutten, men jag har Utforskaren fäst där och för mig öppnas alltid Utforskaren i ett litet fönster. Ett vänsterklick på Utforskaren och då ser mitt skrivbord ut så här

774784386_SkrivbordUtforskaren.thumb.png.7640d53d5ae4958aaadb8c3db21fec0c.png
just nu.

 

Med musen kan man ändra storleken på Utforskaren eller det man drar fram ur den, t ex ett dokument, genom att ta tag i storlekshandtagen (dubbelpilar ⟷ ? ) som syns i hörnen på dokumentet om man håller muspekaren där. Man håller musen nertryckt medan man drar i dubbelpilen till önskad dokumentstorlek.

Jag tackar alla vänliga medlemmar, som har gjort sitt bästa för att hjälpa en nykomling. Det är precis så som ett levande forum skall vara. Nu är jag less på allt strul med datorn, som jag har haft i sex år. Det kan vara dags att köpa en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Brimsgutten:

Nu är jag less på allt strul med datorn, som jag har haft i sex år. Det kan vara dags att köpa en ny dator.

Hur gick det med ikonerna på skrivbordet?


Ny dator kan vara både kul och göra nytta. Men "strul med datorn" är väl inte orsaken till att skrivbordsikonerna gömmer sig. Har du testat tipsen från Flyfisherman och i mitt inlägg före hans?


En annan sak, som tråden mycket kommit att handla om, är hur man flyttar eller kopierar dokument och hur man skapar genvägar. Flera bra tips finns redan, här kommer några till som inte innebär "Klicka och dra".


För att flytta - högerklicka på ett dokument du har i någon mapp och välj "Klipp ut". Klicka i någon annan mapp, eller på skrivbordet (eller i mappen Skrivbord), och välj "Klistra in".
För att kopiera - högerklicka och välj "Kopiera". Klicka i någon annan mapp, eller på skrivbordet (eller i mappen Skrivbord), och välj "Klistra in", eller "Klistra in genväg" om det är en sådan du vill skapa.


Att skrivbordet är ett speciellt sätt att visa innehållet i mappen Skrivbord, har du redan förstått - "De finns kvar på datorn, ..." (rimligtvis menar du mappen Skrivbord). Du ser filerna i den mappen fast de inte visas på skrivbordet.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev ChristerE:

Hur gick det med ikonerna på skrivbordet?


Ny dator kan vara både kul och göra nytta. Men "strul med datorn" är väl inte orsaken till att skrivbordsikonerna gömmer sig. Har du testat tipsen från Flyfisherman och i mitt inlägg före hans?


En annan sak, som tråden mycket kommit att handla om, är hur man flyttar eller kopierar dokument och hur man skapar genvägar. Flera bra tips finns redan, här kommer några till som inte innebär "Klicka och dra".


För att flytta - högerklicka på ett dokument du har i någon mapp och välj "Klipp ut". Klicka i någon annan mapp, eller på skrivbordet (eller i mappen Skrivbord), och välj "Klistra in".
För att kopiera - högerklicka och välj "Kopiera". Klicka i någon annan mapp, eller på skrivbordet (eller i mappen Skrivbord), och välj "Klistra in", eller "Klistra in genväg" om det är en sådan du vill skapa.


Att skrivbordet är ett speciellt sätt att visa innehållet i mappen Skrivbord, har du redan förstått - "De finns kvar på datorn, ..." (rimligtvis menar du mappen Skrivbord). Du ser filerna i den mappen fast de inte visas på skrivbordet.
 

Jag fick många fina tips, men jag hade inte kompetens att ta tillvara på dessa. Det hela var naturligtvis en bagatell, men jag kollade när jag hade köpt datorn. Det var i februari 2014, så jag tyckte det kunde vara dags för en ny dator. Jag har just kommit hem med en Lenovo 510S från Inet, som jag kan rekommendera. Jag hade en massa strul i går med MediaMarkt, som jag varnar för. Jag vill aldrig mer ha med det företaget att göra. Nu väntar jag på min datorexpert, som skall installera datorn. Detta blir ett lyft, som en gammal gubbe kan behöva.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...