Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Wot-do

Pivot tabell slicer - timeline (tidslinje) -> Kolumn visa förra årets försäljning

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en pivottabell som visar försäljningsdata per produkt och artikelnivå. Jag har använt mig av slicern timeline eller tidslinje som det heter på svenska för att filtrera period.

Jag skulle vilja lägga till en ytterligare kolumn som visar förra årets försäljning för samma period, dvs väljer jag jan-mar 2019 ska försäljning för jan-mar 2018 visas i den andra kolumnen.

Jag har gjort detta i powerpivot med dax tidigare men tyvärr använder slutanvändarna mac i en excelversion där powerpivot inte fungerar så behöver hitta en annan smart lösning :)

Datatabellen innehåller ca 100 tusen rader med följande kolumner: Datum (per dag), Segment, Produktgrupp, Produktkategori, Artikelnr, Quantity och intäkter.

Jag undrar om någon här har en smart kreativ lösning då jag gärna vill undvika att skapa någon ytterligare tabell med försäljning som jag sedan matchar in i min och kopplar till pivottabellen.

Tacksam för alla förslag - OBSERVERA igen att det ska användas på MAC vilket innebär begränsningar att Power Pivot/data model inte fungerar i dagsläget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag tror inte att det här är din lösning, men  du kanske kan lirka ut en lösning med hjälp av det .

Gör en helt ny pivot utan att blanda in Tidslinjen (den har en masa hyss för sig).

I fältlistan lägger du datum i kolumnfältet (kasta bort kvartal).  Och övriga variabler där de hör hemma.

Sen högerklickat du någonstans i pivottabellens rubrikrad (datum) och väljer gruppera-> kryssa i månad+år.

Om du går till Fältlistan->kolumner så lägger du månad (datum) överst och år underst så blir det som du vill.

Gå in i fliken design och ta bort delsummor.

Kolla även olika rapportlayouter för att få det att se vettigt ut.

För att välja år får du använda filter i tabellen, eller skapa ett utsnitt där du lägger in År. Se tillägg

pivottid.png.8aab2b12fc5f2ac8d5dea2089e4e37a5.png

*****ED

Du kan faktiskt använda tidslinjen istället för utsnitt om du vill. Den förstör ingen om du lägger in den i slutet av processen!

/ED******

Redigerad av MH_resurrected

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...