Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pivot tabell slicer - timeline (tidslinje) -> Kolumn visa förra årets försäljning


Wot-do
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en pivottabell som visar försäljningsdata per produkt och artikelnivå. Jag har använt mig av slicern timeline eller tidslinje som det heter på svenska för att filtrera period.

Jag skulle vilja lägga till en ytterligare kolumn som visar förra årets försäljning för samma period, dvs väljer jag jan-mar 2019 ska försäljning för jan-mar 2018 visas i den andra kolumnen.

 

Jag har gjort detta i powerpivot med dax tidigare men tyvärr använder slutanvändarna mac i en excelversion där powerpivot inte fungerar så behöver hitta en annan smart lösning :)

 

Datatabellen innehåller ca 100 tusen rader med följande kolumner: Datum (per dag), Segment, Produktgrupp, Produktkategori, Artikelnr, Quantity och intäkter.

 Jag undrar om någon här har en smart kreativ lösning då jag gärna vill undvika att skapa någon ytterligare tabell med försäljning som jag sedan matchar in i min och kopplar till pivottabellen.

Tacksam för alla förslag - OBSERVERA igen att det ska användas på MAC vilket innebär begränsningar att Power Pivot/data model inte fungerar i dagsläget.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...