Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska man välja för mobil


ne_ne_ne
 Share

Rekommendera Poster

Hej, mitt abonnemang håller på att ta slut och ska skaffa en ny mobil och abonnemang. Var inne på butiken idag och de tipsade mig om en huawei p30 lite för 299 i månaden. Annars gav de mig ett erbjudande på samsung galaxy s10 för 429 kronor i månaden. Frågan är vad ni tycker att man borde ta. Har kollat på specs och grejer och självklart vinner s10 i de flesta kategorier men vad skulle ni rekommendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ne_ne_ne:

... mitt abonnemang håller på att ta slut och ska skaffa en ny mobil och abonnemang.

Har inget tips angående mobil. Och kanske är du fullt införstådd med hur abonnemang fungerar trots din beskrivning. Men jag har en känsla av att många missförstår, så jag passar på att kommentera.


Ditt abonnemang tar inte slut, det löper på tills du säger upp det. Men du verkar ha en bindningstid kopplad till abonnemanget, med en form av avbetalning av mobilen. Någon annan koppling finns inte mellan abonnemanget och mobilen, vad jag känner till i alla fall.


Vill du skaffa en ny mobil så kan du koppla en ny bindningstid till abonnemanget, med "avbetalning" av mobilen i stället för att köpa en kontant. Något nytt abonnemang behöver du inte, med nytt mobilnummer. Många verkar få nya mobilnummer då och då, och jag antar det beror på att man tror man måste byta abonnemang. Kan ha helt fel, men i alla fall några funderingar kring "abonnemang som tar slut".
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev MH_resurrected:

Jag föreslår att du gör en lista på vad du tycker är viktigt. Sen kan du fatta ett bra beslut.

...

Kort sagt. Det finns inget som är bäst för alla.

Goda råd från MH_resurrected. Och ett alternativ, om din befintliga mobil redan har det du önskar, är att behålla den. Abonnemanget tar, som sagt, inte slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-26 på 01:36, skrev ChristerE:

Många verkar få nya mobilnummer då och då, och jag antar det beror på att man tror man måste byta abonnemang. Kan ha helt fel, men i alla fall några funderingar kring "abonnemang som tar slut".

 

En orsak är att butikerna tjänar på att sälja nytt abonnemang till kunden.

Abonnemang är som vilken vara som helst, säljaren tjänar pengar.

Behåller kunden sitt gamla abonnemang tjänar mobilsäljaren inga pengar.

En bekant behöver en ny mobil pga problem med den gamla mobilen. Går in hos Elgiganten och kommer ut med ny mobil och nytt abonnemang hos 3 med nytt telefonnummer. Mindre bra.

Lyckas till slut genom besök hos Elgiganten få ordnat så hon kan behålla sitt gamla nummer från Telenor.

Erfarenheter av 3. Turligt nog funkar det "hemma". Men "ute på landet" (i Skåne) så är det ofta "saknas täckning".

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

På 2019-11-25 på 23:13, skrev ne_ne_ne:

Hej, mitt abonnemang håller på att ta slut och ska skaffa en ny mobil och abonnemang. Var inne på butiken idag och de tipsade mig om en huawei p30 lite för 299 i månaden. Annars gav de mig ett erbjudande på samsung galaxy s10 för 429 kronor i månaden. Frågan är vad ni tycker att man borde ta. Har kollat på specs och grejer och självklart vinner s10 i de flesta kategorier men vad skulle ni rekommendera?

Det beror på vad du har för behov. En Huawei P30 Lite ger överlägset mest för pengarna och i daglig användning lär du inte märka av någon skillnad mot Samsung Galaxy S10.

 

Vad gäller specifikationerna ska du inte titta för mycket på dessa. I de flesta fall är det uppmätta värden, men inget som du ändå kommer märka av vid daglig användning. Min egen uppfattning är att det är väldigt få som verkligen behöver det där extra som finns i en Samsung Galaxy S10. För det stora flertalet är prestandan mer än tillräcklig i en budget mobil framför en premium mobil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mobil köper man kontant eller inte alls, bara min åsikt.

 

En polare jag jobbade med för ett gäng år sen satt med 3 abonnemang och en mobil.

 

En sumpade han i backen och en bortslarvad.

 

Spara till ett kontantköp eller en hyfsad begagnad.

 

Tar över barnens mobiler och reparerar dom om det går och får nöja sig med det, oftast bra mobiler med få år.

 

En bra kamera gäller för mig om man har de kraven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Vedex:

En mobil köper man kontant eller inte alls, bara min åsikt.

Jag delar din åsikt. Men vi är helt ute.

Fortsätter man sedan med oregistrerat kontantkort slipper man alla säljare och dessutom alla bedragare för dessa behöver veta vem dom ringer. När dom ringer.

Och man slipper abonnemangsfakturorna utan fyller på kortet vid behov i närmsta kiosk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle till att börja med kolla online istället för i butik :()

 

Huawei skulle jag rekommendera alla att hålla sig ifrån. I och med handelsblockad från USA, kommer du inte vara säker på att få Android-uppdateringar och framför allt inte appar som de flesta av oss använder!

 

Iphone, Sony eller Samsung är väl säkra kort.

 

Kör du appleprylar (dator osv) så kör iPhone. Kör du PC så kör Android.

 

+/pro om du har stora händer, vanliga S10, Iphone11 om du har normala händer och S10e om du föredrar något mindre.


MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...