Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radera mejl permanent från "Återskapa borttagna objekt"


Pelleman Jensen
 Share

Rekommendera Poster

Pelleman Jensen

Jag använder appen Outlook i en Samsung Galaxy A8 inom mitt arbete. När jag har raderat ett mejl trodde jag att det verkligen raderades men det hamnar tydligen i en undermapp där man kan återskapa mejl. Nu är det så att jag måste radera mejl permanent då de innehåller känslig information som faller under GDPR. Jag har letat inne i appen men hittar inget som kan hjälpa mig.

Vår internetavdelning har inte heller kunnat hjälpa till, så nu vänder jag mig till andra kunniga i detta forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen
6 timmar sedan, skrev Mikael63:

De hamnar väl i mappen Arkiv?

Och raderar man där hamnar de i papperskorgen, där man får radera igen.

Nej, när man raderar ett mejl hamnar det i Papperskorgen och när man tömmer den får man frågan "Ta bort meddelande permanent?". Det är ju därför det är märkligt att det fortfarande går att hitta mejl som man trodde var raderade helt och hållet. Den enda lösningen som jag och personalen på IT-avdelningen hittat är att ändå gå ut på webmejlen och radera därifrån. Jag har nu spenderat över fyra timmar med att radera mejl som daterades till början av augusti från fyra telefoner, och vi pratar alltså om tusentals mejl där man tyvärr inte kan välja "Markera alla" utan som mest kan markera 60-70 st åt gången. Lite mödosamt arbete, minst sagt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Pelleman Jensen:

Det är ju därför det är märkligt att det fortfarande går att hitta mejl som man trodde var raderade helt och hållet.

Var hittar du dem?

Nu vet jag inte hur den mobilappen fungerar men i en del mejlprogram för dator måste man välja att komprimera utrymmet för att raderade mejl verkligen ska tas bort, annars ligger de kvar i filen där alla mejl ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen
8 timmar sedan, skrev Cecilia:

Var hittar du dem?

Nu vet jag inte hur den mobilappen fungerar men i en del mejlprogram för dator måste man välja att komprimera utrymmet för att raderade mejl verkligen ska tas bort, annars ligger de kvar i filen där alla mejl ligger.

I Outlook-appen finns det tre st. symboler i nederkanten: Ett brev, ett förstoringsglas och en kalender. Om man trycker på förstoringsglaset (sök) så får du upp de kontakter du skickat haft mejlkontakt med och trycker man på en kontakt så ligger alla mejl till den samlade där sedan urminnes tider! Enda sättet att radera permanent är alltså att gå in via webmejlen och radera från mappen "Återställ borttagna objekt". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bekräftas.

Testade nyss genom att skicka e-post till mig själv, med Thunderbird. Från gmail till hotmail.

Tog bort det inkomna meddelandet, tömde papperskorgen. (i Outlook-appen i mobilen)

Sök - jo brevet finns där. Men det eftersom det ligger i Skickat för gmail. Tog bort det. Tömde papperskorgen.

Ny sök på hotmail-kontakten - ingen träff.

 

Kollar jag på en annan slumpvis kontakt så ser jag mycket gamla brev men det är brev jag sparat i andra undermappar.

(mappnamnet visas till höger, under datumet) 

 

Om jag i Thunderbird söker på det jag använde i ärenderaden får jag en träff som visar mitt brev.

Men jag kan inte någonstans ta bort det. Går liksom att öppna men det är tomt.

 

Kollar då webben, Gmail. Där hittar jag inget om Återskapa..

Kollar webben, Hotmail.com, och mycket riktigt, där finns 90 återställningbara objekt som jag kan ta bort, alla på en gång.

Passar på att kolla Hotmail.se, som jag använde i testet ovan. Där finns 38 objekt varav även testmailet.

Tar bort alla dessa 

image.png.4976fd1f68b8ab7f5f853d76074f141a.png

 

Ny sökning i Thunderbird ger fortfarande träff.

Någonstans finns alltså informationen ändå kvar?

 

image.png.a464e0b73ef60ec796a6e3333a1c669e.png

image.png.0864e2112bb00eba69629ebf02bebcc1.png

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Mikael63
fler bilder
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen
5 minuter sedan, skrev Mikael63:

Tog bort det inkomna meddelandet, tömde papperskorgen. (i Outlook-appen i mobilen)

Sök - jo brevet finns där. Men det eftersom det ligger i Skickat för gmail. Tog bort det. Tömde papperskorgen.

Ny sök på hotmail-kontakten - ingen träff.

Jag undrar bara om du tog bort mejlet som du hade sökt upp och i så fall hur? Om jag plockar fram ett mejl på detta sätt får jag bara alternativen att Svara, Vidarebefordra eller Redigera mottagare. Jag kan alltså inte radera mejl i appen utan endast om jag använder webmejlen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Pelleman Jensen:

Jag undrar bara om du tog bort mejlet som du hade sökt upp och i så fall hur? Om jag plockar fram ett mejl på detta sätt får jag bara alternativen att Svara, Vidarebefordra eller Redigera mottagare. Jag kan alltså inte radera mejl i appen utan endast om jag använder webmejlen.

Har du inte en papperskorg ikon uppe till höger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Pelleman Jensen:

Jag undrar bara om du tog bort mejlet som du hade sökt upp och i så fall hur?

Jag såg att brevet fanns i skickat varför jag gick till den mappen och raderade det där.

Allt alltså i mobilappen.

 

Förtydligande:

Jag har alltså flera konton. Dessa hanterar jag antingen i mobilappen eller i Thunderbird.

Ja, eller via webbgränssnitt då.

 

Eftersom jag skickade från mig till mig hade jag samma brev i skickat (gmail) som inkorgen (hotmail). Bort med dem innebär att de hamnar i varsin papperskorg där jag behöver tömma båda.

 

Att radera alla dessa "Återställningbara objekt" på en gång/samtidigt går bra i Outlook/webben, enligt bild.

 

 

 

Redigerad av Mikael63
förtydligande
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...