Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips: VPN multihop i Linux


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Linux är ju lite sedda över axeln bland VPN-leverantörer. Finns bara ett par som erbjuder ett GUI till linuxapparna, och då finns inte ens alla funktioner med som finns i Windowsapparna (som jag förstått det i alla fall, rätta mig om jag har fel).T.ex. "multihop" dvs möjligheten att surfa via två olika VPN servrar samtidigt. T.ex. om man skulle vilja surfa först via Finland varifrån sen trafiken går till en VPN server i Frankrike eller mellan vilka länder/städer som helst som erbjuds. eller annonsblockering (men sånt sköter man enklast med uBlock ändåså)

Jag har både PrivateVPN och Surfshark-VPN (sistnämnda betalade jag 2 år för bara för att det var så billigt) Men jag har inte använt Surfshark i Linux så mycket för att den är bökigare att använda då man måste göra allting via terminalen, medans PrivateVPN är igång via Network-manager där man kan byta server mycket enklare och kan startas automatiskt med internetkopplingen (med Surfshark måste man alltid starta via terminalen manuellt)

Hursomhelst upptäckte jag att Surfshark har ett webläsartillägg till Firefox och märkte att man kan få multihop om man har tillgång till två olika VPN-leverantörer.
Först via PrivateVPN (där all trafik från datorn går via) och sen via webläsartillägget via Surfshark, men då blir det naturligtvis bara webläsartrafiken som går via den senare. Jag kollar mot ipleak.net för att se vilket IP-nummer som identifieras och ifall det finns några läckor i VPN-trafiken. Som sig bör ser jag att den upptäcker att jag kommer från Surfsharks server och inga DNS eller WebRTC-läckor. Surfar jag via svenska servrar på båda så märker jag ingen sänkning av hastigheten (sid- och nedladdningar) Men det blir förstås nån sekunds fördröjning om den ena, eller båda, är via en utländsk server.

Det här är ju säkert inga nyheter för en del, men jag blev så uppspelt så jag tänkte jag tar och tipsar om det för dem som inte vet :)Det är ju inte många VPN-leverantörer som erbjuder multihop, så detta kan ju vara en idé om man är ute efter det, förvisso blir det ju lite dyrare, men ändå :)
Men om man inte är lika tät som jag så kan man ju göra samma sak med bara Surfshark (eller med annan VPN som erbjuder webläsartillägg också) ;) Men jag tänker mig att det blir ju bökigare att spåra med två olika VPN-leverantörer.

Redigerad av Pentti H
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...