Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bios startar ej...


Laso
 Share

Rekommendera Poster

Någon som har idéer om varför Bios inte vill starta, eller efter upprepande försök startar efter minst 10-15 min ibland 30 min, därefter startar Windows som vanligt.

Moderkortet är ett gammalt Z97S SLI Krait Edition, minnena 4 st på 8 GB styck, Corsair Vengerance LP DDR 3 1600 MHz.

Minnena är kontrollerade utan fel, köpta/anpassade för moderkortet, två av minnena är helt nya. Har testat att ha ett i och bara två i "dom nya" på rätt ställe enligt manual.

 

Går inte att komma in i Bios på något sätt, varken i Bios eller i bootmenyn, bara en svart skärm. Kan alltså inte gå in i bios och kontrollera inställningarna.

Kan alltså inte ens använda USB-sticka och starta via den.

Går då inte heller att uppgradera några drivrutiner, eftersom jag inte kommer åt bootmenyn.

 

Tvekar nu att behöva boota om datorn, eftersom jag inte vet om den går igång igen, har därför t.ex avaktiverat Windows update året ut.

Är det bios som krånglar, och blir sämre och sämre, så kan det sluta med att bios/moderkortet helt lägger av.

 

Har nu testat alla tänkbara sätt, men inget resultat.

Men jag kanske har förbisett något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är väl att prova att nolla bios med att ta ur C-mos batteriet eller hur det ska göras enligt manualen.

Förmodar att du kan detta?

 

Bios kan faktisk hänga sig ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du skriver att det är ett gammalt moderkort kan det ju vara bra att kolla om det finns dåliga kondensatorer på det. Kan också finnas dåliga kondensatorer i nätaggregatet som gör datorn svårstartad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, men alla svar kräver att jag stänger av datorn, och jag vet som sagt inte om den startar igen, sista gången jag startade om den, tog det ca 35 min innan jag fick igång den, en hel del mek fram och tillbaka, så fick jag bild, och Windows tornade upp sig med inloggningsbild.

 

Nätaggregatet tror jag inte på, allt fungerar ju perfekt bara windows startar.

 

Men jag får fundera lite, så länge windows fungerar, så går den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många trådar, även om de flesta är kring 10 år gamla, där dåliga kondensatorer på moderkort och i nätaggregat orsakar uppstartsproblem men har man väl fått igång datorerna så går de utan problem. Typiskt för åtminstone dåliga kondensatorer på moderkort är att det blir allt svårare att få igång datorn med tiden, i början räcker det med att trycka på strömbrytaren två gånger men sen krävs allt fler gånger. Har själv erfarenhet av det, dels en dator i familjen och dels några släktingars datorer.

 

Det går utmärkt att ta av sidan på datorn och titta på moderkortets kondensatorer med ficklampa utan att stänga av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...