Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Glöm Chrome! Så surfar du säkrare med Tor Browser


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, skrev Nyhetsroboten:

oavsett om du kör Windows eller Android

Eller macOS.

Eller Linux.

 

Testade lite snabbt, som vanlig webbläsare, utan tanke på just varför denna är framtagen.

En variant av Firefox skulle jag vilja påstå.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också testat lite nu på morgonen. Vissa sidor tog väldigt lång tid att ladda.

 

Men till min fråga, kan man jämföra den här webbläsaren med att köra en vpn-tjänst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Eller macOS.

Eller Linux.

 

Testade lite snabbt, som vanlig webbläsare, utan tanke på just varför denna är framtagen.

En variant av Firefox skulle jag vilja påstå.

 

 

 

Ja, det är Firefox i grunden. Jag har provat Tor ofta genom åren i alla nämnda OS. I början var det olidligt långsamt, men nuförtiden är det acceptabelt faktiskt. Dock inte så snabbt att jag skulle vilja använda den som standard då jag är van att Firefox original är så blixtsnabb på att ladda sidorna nuförtiden (efter att Quantum kom) :) Får lita på min VPN istället. Även om man med Tor slipper den lilla, men likväl risken man har att en VPN-leverantör kan, om de så väljer, se exakt var jag surfar. Vilket man slipper med Tor som jag har förstått det.

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Laso:

Varför behöver man vara anonym...B) ?

"Man" behöver inte vara anonym om man inte har några problem med att kartläggas. Själv ser jag det som naturligt att vara anonym så mycket som det går. Även på nätet.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Pentti H:

Även om man med Tor slipper den lilla, men likväl risken man har att en VPN-leverantör kan, om de så väljer, se exakt var jag surfar. Vilket man slipper med Tor som jag har förstått det.

Som jag har förstått det så har den som kontrollerar exit-noderna till Tor-nätet samma möjlighet. https://en.wikipedia.org/wiki/Tor_(anonymity_network)#Exit_node_eavesdropping

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev bengt 429:

Har också testat lite nu på morgonen. Vissa sidor tog väldigt lång tid att ladda.

 

Men till min fråga, kan man jämföra den här webbläsaren med att köra en vpn-tjänst?

Nej, i alla fall inte när jag testar. Med vpn F-secure Freedome kan jag ansluta till svtplay, nrkplay (Norge), bbc iplayer och flera andra länders TV program även fast jag bor i Schweiz. Det går inte med Tor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...