-
Liknande Innehåll
-
Av Casper05
Hej
Casper 13 år
För lite mår än 2 år sedan så byggde jag och min mammas sambo en dator och idag så skulle jag bara kolla något och så såg jag att man kunde kolla och ändra (tillfälleigt) på kårdena i Google så jag gick in på en random vidio på Youtube och skulle ge den mer visningar och då satte jag för många nior och nu är allt helt svart jag har stängt av strömmen klickat på starta om knappen (en fysisk knapp) ingen händer vad ska jag köra vågar ej berätta för mina föräldrar hjälp sökes fört
Kommer jag att behöva köpa nya delar och isåfall vilka och vart?
Är det mjukvara problem eller hårdvara problem och hur kan man se skillnaden
-
Av Ellsen
HEJ!
Jag har en Lenovo ideapad 500 som efter att den råkade ladda ur helt nu inte startar. Laddningslampan lyser inte och det går inte att få kontakt med den öht.
Gjorde en Gratis felsökning på en datorfirma, Och de är sa att laddningsporten antagligen är trasig. De kunde inte lova med 100 % dock.
Börjar känna att jag hellre köper en ny dator än lägger 1200 på den gamla, men jag vill ju inte förlora någonting på min gamla Hd. Jag har massor med bilder, dokument och game saves som jag vill rädda.
Kan jag göra detta själv trots att datorn inte startar, eller måste jag in till och göra det dyrt hos nån firma? Alla tips mottages!
Tack på förhand!
-
Av Taggtråd
Jag bytte till ett nytt grafikkort idag, och sen dess startar datorn slumpmässigt om sig med oregelbundna mellanrum. Allting slocknar, fläktarna stannar, och sen startar den upp igen. Ibland tar det upp emot en timme innan det händer, ibland tar det bara någon sekund.
Det verkar inte ha med överhettning att göra i och med att jag ibland kan spela spel i en timme i sträck utan problem, men det kan också stängas av bara jag öppnar en webbläsare. Jag har också bättre prestanda i vissa spel än jag hade med det gamla kortet, så bortsett det här felet verkar det fungera som det ska.
Saker jag redan har provat:
- Jag har kontrollerat att fläktarna på kortet snurrar (de står still när jag bara hänger i Windows, men börjar snurra när jag t.ex. spelar ett spel)
- Jag har rensat alla grafikdrivrutiner med Display Driver Uninstaller och installerat nya
- Jag har provat olika drivrutinsversioner, både de från skivan som kom med kortet, och de nyaste från AMD:s hemsida.
- Jag har plockat ut kortet och satt in det igen
- Jag har flyttat kortet till den andra PCI-E-porten på moderkortet
- Jag har kopplat in bildskärmen i den andra HDMI-porten på kortet
Inget av det här har gett något resultat.
Jag testade också att starta från Windows-skivan och återställa operativsystemet till innan jag installerade nya drivrutiner första gången. Datorn fungerade då bra (i runt en timme) tills jag installerade drivrutiner igen. Då fungerade den i ungefär 15-20 minuter tills den la av på nytt. Att starta Windows i felsäkert läge verkar också vara mer stabilt än att starta det vanligt.
Det här får mig att tro att det förmodligen är ett mjukvarufel, men jag vet inte riktigt mer vad jag kan prova.
Andra saker jag har noterat:
- MSI Afterburner låter mig inte se temperaturen på det nya kortet, och jag kan inte heller kontrollera fläkthastigeten. Så var det inte med mitt gamla kort.
- När datorn startar visar den en skärm med grälla, blinkande färger i några sekunder. Jag tror att den visade en skärm med vilka tangenter man skulle trycka för att komma in i Bios etc, när jag hade det gamla kortet.
- En av gångerna när datorn startades om inkonsekvenskontrollerade den en av hårddiskarna, och tog då bort vissa filer. Det har bara hänt en gång, och verkade inte påverka någonting annat.
Grafikkortet är ett AMD Radeon RX 480, 4 Gb
Övriga komponenter:
PSU: Corsair VX 550 W
Processor: Intel i5-760 Quad core 2.8 Ghz
RAM: 2 x Kingston HyperX DDR 3 2Gb
Moderkort: Gigabyte GA-P554A-UD3
Operativsystem: Windows 7 Home Premium (64 bit)
Det gamla grafikkortet var ett Radeon HD 5850, 1Gb
Mycket tacksam för svar! Tack på förhand!
TILLÄGG:
Jag har KANSKE löst det, jag har kunnat använda datorn ganska länge utan att den kraschar nu. Jag gick in i bios och ändrade CPU VCore från Auto till 1.3 V. Jag läste någonstans att det (av oklar anledning) kunde hjälpa, och det verkar det ha gjort. Jag uppdaterar igen om jag stöter på problem senare.
-
Av Gabbiness
Hej!
För ca en månad sedan köpte jag en ny laptop; Asus G501JW som nu har börjat på blå skärm med jämna mellanrum.
Felmeddelandet som kommer upp är "kernel security check failure", och gör att dator startas om (jag kan logga in utan problem efter uppstart).
Det började för ett par dagar sedan när Nividia GeForce Experience insisterade att jag uppdaterade drivrutinerna på min grafikkort.
Men av någon anledning så kunde jag inte uppdatera via Experience (någonting om att servern inte hittades), så jag laddade ner och istallerade drivrutinerna manuellt från deras hemsida istället (den rekommenderade drivrutinen för mitt kort och OS).
Efter installationen var allt som vanligt fram tills att jag började få blå skärmar och "kernel security check failure". Jag testade att återgå till min gamla drivrutin, men det löste inte problemet.
Jag testade också att göra en "ren" installation för jag tänkte att det var en gammal drivrutin som spökade, men det hjälpte inte heller.
Om jag har förstått saken rätt så beror "kernel security check failure" på antingen en diskfel, minnesfel, virus eller drivrutinsfel.
Jag har gjort en diskkontroll, minneskontroll och en grundlig genomsökning av datorn med Avast. Utan att hitta några fel.
Så jag antar att det har med drivrutinerna att göra, men jag har ingen aning om vilken?
Jag la det här inlägget i kategorin för grafikkort eftersom det är det som har fifflats med mest, men det kanske beror på någon annan drivrutin?
Jag har uppdaterat alla drivrutiner jag kan hitta via enhetshanteraren.
Någon som vet vad jag kan göra för att fixa det här?
Mina datorkunskaper sträcker sig bara så här långt, så jag är lite desperat, haha!
Specifikationer:
ASUS G501JW - Windows 10 64-bit
Grafik: Nvidia GeForce GTX960
CPU: Intel® Core i7-4750HQ CPU @ 2GHz
RAM: 16 GB
Ps, Ber om ursäkt för långt inlägg men jag tänkte det var bra att vara utförlig.
-
-
Senaste som Tittar
Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
-
Senaste inlägg
-
Obesvarade ämnen
-
Nya ämnen
-
Aktuella jobb
- SAP/ABAB-utvecklare till AppliconStockholm (Län)
- Junior .NET-utvecklareStockholm (Län)
- .NET-utvecklare till AppliconStockholm (Län)
- Koordinator/ Tekniker Raindance, GöteborgGöteborg, Västra Götaland, Sweden
- Javautvecklare, GöteborgGöteborg, Västra Götaland, Sweden
- SAP/ABAB-utvecklare till Applicon