Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika brännarhastigheter på bluray


bengt 429
 Share

Rekommendera Poster

En fråga som kan tolkas som onödigt vetande?

Igår brände jag en blurayskiva, och hastigheten var 6x.

Idag skulle jag bränna en ny skiva med samma fil, men brännaren orkade bara upp i 4x.

Min fundering är, kan det skilja på skivkvalitét, och därmed lägre hastighet?

Skivorna är av märket verbatim 25GB 6x, och från samma förpackning.

Det är ju samma fil, samma brännare och samma program (ImgBurn).

Det enda som inte är samma är skivan, så det lutar ju åt att den är boven i dramat.

Det har ju absolut inte nån betydelse att bränningen tog ett par min längre tid idag

men ändå intressant att höra om nån har en åsikt om olika kvalitét på skivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara att programmet valt lägre hastighet av någon anledning.

Men i det programm jag använder K3B kan man själv välja hastighet.

Det är inte så att du halkat på tangenterna och ändrat tex AUTO eller 6X till 4X ?

 

Själv brukar jag av förslagna hastigheter alltid välja den lägsta.

I inbillningen att lägst hastighet ger minst skrivfel/gör DVDn lättast att läsa av rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan skillnaden bestå i att det, vid respektive tillfälle, var olika aktiva program/bakgrundsprocesser?

Att ImgBurn (som ju är, eller åtm. var *), ett bra program) kollar vilka tillgängliga resurser som finns innan bränning, anpassar hastigheten för att få ett tillförlitligt resultat?

 

 

*) Måste vara 10 år sedan någon skiva brändes hos mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev jannejanne:

 

Det är inte så att du halkat på tangenterna och ändrat tex AUTO eller 6X till 4X ?

 

Nej det finns inga sådana val, iaf inte som man av misstag kan ändra. Kanske om man lusläser alla inställningar att det finns möjlighet att ändra skrivhastighet.

I loggen som kommer upp när man satt i skivan står det 6x. Det är väl brännaren/programmet som läser av skivan, men när väl bränningen startar, upptäcks kanske att skivan inte håller top quality, och därför av säkerhetsskäl drar ner hastigheten några snäpp. Det är min egen lilla teori.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kan skillnaden bestå i att det, vid respektive tillfälle, var olika aktiva program/bakgrundsprocesser?

Att ImgBurn (som ju är, eller åtm. var *), ett bra program) kollar vilka tillgängliga resurser som finns innan bränning, anpassar hastigheten för att få ett tillförlitligt resultat?

 

 

*) Måste vara 10 år sedan någon skiva brändes hos mig...

Jag har använt ImgBurn i många år, och det har tjänat mig troget. Kommer faktiskt inte ihåg att några bränningar misslyckats, om inte materialet som skulle brännas varit behäftat med nåt fel.

"Skit in skit ut"

Jag stänger alltid, som en säkerhetsåtgärd, alla andra program, och låter brännaren vara ensam herre på täppan.

Nu är det ju så att jag normalt inte kollar så noga medans bränningen pågår, så det här kan ju ha inträffat vid tidigare tillfällen också. Men vid de senaste två bränningarna hade jag faktiskt koll på programmet, och iom att de gjordes så nära varandra tidsmässigt, så lade jag det på minnet.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD-skivor och de andra skiv-formaten också har en liten programsnutt som talar
om vad skivan kan brännas i för hastighet och vad det är för format på skivan.
Detta var ett problem med olika brännare på 90-talet som inte alla hade stöd för.
Så man fick kolla upp så skivan kunde användas i den brännare man hade.

 

I vilket fall skulle de ju bli helt fel om man försökte bränna musik CD på en DVD
och då inte kunna läsas på en enkel CD-spelare m.m.

Hastigheten är ju en garanti av tillverkaren att skivan klarar detta med marginal 
utan fel.

 

Finns ju 99minuters CD som inte alla spelare klarade av att bränna/spela
upp(har provat)


Sen finns överbränning(nero) som inte alla program/brännare klarar av.

 

Hade ett gammalt program från Philips som kunde sätta in mer än 64 tecken(bra för musiktitlar) i filnamnet på CD-skivorna.
Vilket inte gick så bra när man skulle kopiera tillbaka filerna till datorn.

 

Är ju en anledning att CD-Rewritable har en spärr för snabbare bränning kontra CD-skivor
som bara kan skrivas en gång.

 

De första CD-brännare som kom kostade ju en förmögenhet(lika skivorna) då innan de kom ut på marknaden
för gemene man, och kunde bara bränna CD i 1X hastighet. CD/RW kostade 128:- för en skiva på 90 talet.

 

Och sedan kom buffer-underrun efter några år som var en gåva för att inte kasta varje skiva som
förstördes när dataströmmen inte hinner med genom bränningsförloppet(man kunde inte göra något annat under
tiden med datorn när det brändes).

Har några hundra.mp3 skivor från 90-talet sen skivsamlingen överfördes till CD,  95% av dessa är av lågbudget och de fungerar än utan foliesläpp(CD-röta).

 

Finns en hel del att läsa om detta på nätet.

 

Lite mer info.

De få ggr. jag bränner en ljud-cd så är det på max 4 eller 8X för att minska CD jitter som kan uppkomma om man bränner med för hög hastighet, finns ju ingen anledning att köra på max, går ju fort ändå med dessa hastigheter.

 

 

God helg alla......

Redigerad av Vedex
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De första CD-brännare som kom kostade ju en förmögenhet(lika skivorna) då innan de kom ut på marknaden
för gemene man, och kunde bara bränna CD i 1X hastighet. CD/RW kostade 128:- för en skiva på 90 talet.

 

Dom tiderna kommer jag ihåg. Men man tyckte ju att det var fantastiskt att man själv kunde bränna in sitt material på en skiva, även om många bränningar misslyckades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...