Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Själv?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

I programmet SOS Sverige hör man (väldigt) ofta operatörerna ställa frågan "är du själv där?" när man, som jag anser, egentligen undrar om personen är ensam där?

 

Vad beror detta på? Heter det verkligen så? Att man är själv någonstans när man är ensam?

 Svaret borde ju i princip alltid bli ja:

- Är du själv där (på platsen där det brinner)?

- Ja jag är är här, tillsammans med en massa andra... / -Ja, jag är här. Jag ser inga andra.

 

 Om det ska bli nej borde det vara:

- Är du själv där (på platsen där det brinner)?

- Nä, jag är hemma, jag hörde det på radion att det brann.

 

Eller:

-Har du varit i Paris själv?

-Näfan, det var andra där med... en massa fransmän och turister.. så själv var jag inte.

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Mikael63:

hör man (väldigt) ofta operatörerna ställa frågan "är du själv där?"

De använder nog ordföljden "är du där själv?". Annars låter det ju inte klokt, eller, rättare sagt, ännu dummare. Men själv har blivit en synonym till ensam, ja. Det var längesen jag först la märke till det. Jag föredrar själv att skilja på själv och ensam. När jag hörde själv i betydelsen ensam var det i en mening som t ex "Jag tycker inte om att vara själv".

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Mikael63:

I programmet SOS Sverige hör man (väldigt) ofta operatörerna ställa frågan "är du själv där?" ...

Oj vad jag gillar ditt inlägg. Det här "missbruket" reagerar även jag på.

 

Får jag frågan "bor du själv" kan svaret t ex bli: ja det gör jag, jag knyter också skorna själv, och kan äta själv. Om jag sen gör det tillsammans, eller i sällskap, med andra är ju en helt annan sak.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Postad (redigerade)

GT/Expressen har en nyhetsartikel där man skriver att en person kunde köra bilen själv:

 

Citat

– Jag körde själv i bilen

Vad bra!

 

 

https://www.expressen.se/gt/robins-mote-med-den-vita-algen-antligen/

 

Tillägg:

hehe, nu såg jag på samma sida en fin bild:

image.png.c90a9229ccbc4bc080904ea517dfddd5.png

Älgen är vit, alltså samma färg som fasaden i bakgrunden.

 

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

GT/Expressen har en nyhetsartikel där man skriver att en person kunde köra bilen själv:

Citat

– Jag körde själv i bilen

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Vad bra!

 

Menar du egentligen att det var bra att han inte körde den utanför? Bilar behöver man ju inte nödvändigtvis köra själv, man kan t ex ha en chaufför, bra för somliga (självkörande är inte så vanligt än).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha.. uhm.. jag tänkte nog att han avsåg att han kunde köra bilen själv, utan hjälp av någon annan.

Minns när man var typ sju år och fick sitta i pappas knä och ratta bilen, som gick på tomgång på ettans växel, längs någon byväg. Då körde jag ju inte själv, pappa växlade och bromsade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Aha.. uhm.. jag tänkte nog att han avsåg att han kunde köra bilen själv, utan hjälp av någon annan.

Han kan också ha menat att det var han, i bilen, som körde. Och därav mer uppmärksam på övrig trafik än om han var passagerare - varningsblinkers och vissa stod stilla.


Vi kan nog i alla fall vara överens om att "själv" inte användes i stället för "ensam", som många verkar undvika att använda. Han hade ju passagerare.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
2019-11-18 21:33, skrev Mikael63:

I programmet SOS Sverige hör man (väldigt) ofta operatörerna ställa frågan "är du själv där?" när man, som jag anser, egentligen undrar om personen är ensam där?

Så behöver det inte alls vara. Själv kan vara ett substantiv. "Min bror säger svart men själv säger jag vitt". Det är alltså presonen jag som säger vitt. Frågan "är du själv där?" behöver alltså inte gälla om man är ensam där utan om man är på plats. Inget konstigt med en sådan fråga tycker jag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev vertpre:

Inget konstigt med en sådan fråga tycker jag.

Nej, helt riktigt och helt befogat om det är en person som larmar om ex. en brand. Om personen då är på platsen eller om personen ser branden på långt håll. Eller om det är en person som larmar för att mormor har ramlat och operatören undrar om den som larmar finns på plats vid mormor eller inte.

 

Nåja, jag säger ibland själv själv när jag menar ensam.

Att jag själv är ensam.

;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...