Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera kernel på Linux Mint? Är det värt det?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Det kliar i fingrarna på mig att byta kärna (kernel) på Linux Mint då den är såpass gammal. Jag har LM 19.2.  Egentligen ska man ju inte bråka med något som fungerar som det ska, men inbillar mig att det blir säkrare, kanske snabbare (och så gillar jag att testa saker :) )  Men har jag förstått det rätt att kärnan uppdateras hela tiden med alla säkerhetsuppdateringar som nyare versioner eventuellt löser utan att man behöver uppgradera kärnan? Finns det egentligen några som helst fördelar med att byta till en ny kärna på en installation som fungerar som den ska?
Jag använder mig flitigt av backuplösningen Timeshift (som fungerar varje gång!) men om jag nu skulle testa ny kärna och ångrar mig, återställs även kärnan då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Pentti H:

Jag använder mig flitigt av backuplösningen Timeshift (som fungerar varje gång!) men om jag nu skulle testa ny kärna och ångrar mig, återställs även kärnan då?

Ja, det är ju filer som ersätts.

Jag kör alla uppdateringar av kärnan när de dyker upp. Givetvis enbart efter en ny backup med Timeshift.

 

Jag antar att de som knåpar med detta inte enbart gör det för nöjes skull utan för att det är tänkt att ske en förbättring.

 

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppdaterar inte

If it aint broken don't fix it.

Något som lönar sig är att själv kompilera en kärna anpassad till den egna hårdvaran. Datorn blev för min del betydligt snabbare.

Plocka bort stödet för amatörradio (eller se till att stödet för amtörradio

 kompileras in ifall jag behöver just det stödet.) Ta bort allt jag inte behöver.

Nu är det väl 10 år sedan jag sist lade tid på att kompilera egen kärna och behovet har väl minskat med bättre hårdvara. Det som gör att jag inte gör det idag är att jag har en känsla av kompilera en egen kärna är ett mycket större projekt än det var för 10 år sedan. Ett annat skäl är att när jag plockade bort onödigt (för mina behov som jag tyckte). Så gick det ibland inte bra och kärman fungerade inte. Bara att börja från början och gör om.

Redigerad av jannejanne
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största delen av ändringarna i kärnan är uppdatering av stödet för hårdvara (tillägg för ny hårdvara). Såvida du inte kompilerar kärnan själv så blir det snarare än prestandaförsämring än förbättring. Beror på om hårdvarustödet är inbyggt eller som moduler, som bara laddas vid behov. Normalt läggs den nya kärnan till i /boot och det skapas en länk vmlinuz till den och länken initrd.img uppdateras. Datorn bootas från länken. Den gamla kärnan finns kvar och vill man återgå till den är det bara att ändra länkarna vmlinuz och initrd.img (initrd.img innehåller drivrutiner, som behövs vid uppstart). Beroende på distribution kan det finnas andra länkar, som behöver ändras. Om allt fungerar som det skall kan du ta bort gamla kärnor.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda gång jag minns som det var problem med en kärna, i Mint, var när 4.15.0-33 släpptes.

Dock installerade jag inte den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hända att jag har missuppfattat frågan och/eller att jag har varit otydlig.

Det är enbart de uppdateringar, av kärnan, som Uppdateringshanteraren rekommenderar som jag "verkställer".

Just nu har jag 4.15.0-70 som kom för några dagar sedan.

image.png.a379000e68d35fd1c79082717a52e166.png

 

men det finns ju kärnor med högre siffra än så

image.png.4ac492a6c2f63443464ad949ce3cdbde.png

 

image.png.175c3872e886209ac528609f65ed8a4c.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-18 på 15:07, skrev Pentti H:

Det kliar i fingrarna på mig att byta kärna (kernel) på Linux Mint då den är såpass gammal. Jag har LM 19.2.  Egentligen ska man ju inte bråka med något som fungerar som det ska, men inbillar mig att det blir säkrare, kanske snabbare (och så gillar jag att testa saker :) )  Men har jag förstått det rätt att kärnan uppdateras hela tiden med alla säkerhetsuppdateringar som nyare versioner eventuellt löser utan att man behöver uppgradera kärnan? Finns det egentligen några som helst fördelar med att byta till en ny kärna på en installation som fungerar som den ska?
Jag använder mig flitigt av backuplösningen Timeshift (som fungerar varje gång!) men om jag nu skulle testa ny kärna och ångrar mig, återställs även kärnan då?

Hej

Jag gilla och att "leka" lite, jag använder då en annan HDD i min Laptop, (tar typ 2 min att byta) sen kör jag in div Linux distar , Kernals eller What Ever, för att testa lite, skiter det sig  är det bara att byta tillbaka till den "riktiga disken" och allt rullar på....BTW jag gillar inte dual boot...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-19 på 21:51, skrev Mikael63:

Kan hända att jag har missuppfattat frågan och/eller att jag har varit otydlig.

Det är enbart de uppdateringar, av kärnan, som Uppdateringshanteraren rekommenderar som jag "verkställer".

Just nu har jag 4.15.0-70 som kom för några dagar sedan.

 

 

men det finns ju kärnor med högre siffra än så

 

 

 

Ja, det var de kärnor som finns i Uppdateringshanteraren som jag hade tänkt använda i så fall, närmare bestämt den senaste 5.xx. men om de egentligen inte ger några fördelar t.ex. säkerhetsuppdateringar så finns det ju ingen anledning att byta då allt fungerar som det ska. När jag kollar på "changelog" så verkar det ju vara typ små bugfixar på buggar jag inte har märkt av.
Rätta mig om jag har fel: om det skulle upptäckas någon säkerhetsläcka på den officiella kärnan som Linux Mint installerar så patchas den i alla fall utan att man ska behöva ändra till den senaste kärnan antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...