Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gammalt program i Windows 10


Klippan
 Share

Go to solution Solved by Klippan,

Rekommendera Poster

Hej. En kompis till mig har en firma och använder ett gammalt program (från ca år 2000) för fakturering. Den dator han kör den på har Windows 10. Installationen av programmet kan göras genom att kopiera programkatalogen till lämpligt ställe på en PC och kopiera några filer till /Windows och /Windows/System. Så kan jag göra på en PC som kör Windows 7 och då fungerar det. Dock kan jag inte göra det på en annan PC som kör Windows 10, då får jag ett felmeddelande att programmet inte är giltigt när man försöker köra det. (Själva kopieringen går ok. )Dock kan alltså han köra det på sin PC som har Windows 10 men inte på den andra PC:n som också kör Windows 10. (Installationen av programmet har skett på samma sätt i båda fallen).Vad kan detta bero på? Kan det vara problem med 32/64 bits versioner? Fungerar de olika? Annars är det skillnad på Windows 7 och Windows 10 i hanteringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Klippan:

Kan det vara problem med 32/64 bits versioner? Fungerar de olika?

Jag antar att ett så gammalt program är skapat för 32 bitars Windows och eftersom 64 bitars Windows kan köra både 32 bitars- och 64 bitars program beror det nog inte på det. Vad är det för program? Namn? Länk till programmet? Har din kompis inte funderat på att skaffa något modernare?

 

Någon större skillnad på Windows 7 och Windows 10 när det gäller programhantering har jag inte upplevt.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske andra mappar som ska användas för 32-bitars program i 64-bitars Windows än i 32-bitars Windows.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa dom  här förslagen jag har själv gjort så här vid flera tillfällen och det har fungerat bra vid flesta tillfällen

HANS

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/15078/windows-10-make-older-apps-or-programs-compatible

Göra äldre appar eller program kompatibla med den här versionen av Windows 10

 

 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.689296/windows-10-gamla-program

 

Så får du gamla program att fungera i Windows 10

 

Redigerad av Hanse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det är kanske andra mappar som ska användas för 32-bitars program i 64-bitars Windows än i 32-bitars Windows.

Ja, det är ju sant. 32 bitars programmen ska finnas i C:\Program (x86)\ medan 64 bitarsprogrammen finns i C:\Program\


Hovrar jag över mina genvägsikoner till Thunderbird (32-bit) och CCleaner (64-bit) ser jag
Plats: thunderbird (C:\Program (x86)\Thunderbird)
Plats: CCleaner64 (C:\Program\CCleaner)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigare ändå är nog att det inte är Windows\System för 32-bitars program i 64-bitars Windows som ska användas utan någon annan mapp, men jag är inte insatt i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • Solution

Tack för alla svar. Jag tror det beror på 32 eller 64 bitars windows 10 för det fungerar i 32 bitars. Jag läste om dessa olika mappar för 32 och 64 bitars program och var filerna ska läggas. Jag provade alla möjliga varianter men gav upp till slut. Får direkt "Ogiltigt program" i 64bitars W10. Nu kör jag en Xp32 bitars PC i ett VirtualBox fönster och har det gamla programmet där och där fungerar det ok.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-18 på 14:30, skrev Klippan:

Dock kan alltså han köra det på sin PC som har Windows 10 men inte på den andra PC:n som också kör Windows 10. (Installationen av programmet har skett på samma sätt i båda fallen).Vad kan detta bero på?

Är det någon skillnad på den version av Windows 10 som det fungerar på och den som det inte fungerar på? T.ex. 64-bit på ena, men 32-bit på den andra?

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Automan:

Är det någon skillnad på den version av Windows 10 som det fungerar på och den som det inte fungerar på? T.ex. 64-bit på ena, men 32-bit på den andra?

 

17 timmar sedan, skrev Klippan:

Jag tror det beror på 32 eller 64 bitars windows 10 för det fungerar i 32 bitars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...