Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobiltbredband på landet


Amoriya
 Share

Rekommendera Poster

Hej, ny här på forumet som medlem. 

 

Jag vet inte riktigt om det här blev rätt del av forumet, försökte hitta internet och mobiltbredband men fann det inte. Ögonblind!

Hur som helst så är det lite jag vill ha hjälp med, om det går. Någonting som bör tilläggas jag är inte jätte kunnig kring routers och så numera. 

 

Min situation: Jag har nu en Huawei B593, inte den bästa routern kanske men det är det jag har för tillfället. Sitter på Tele2's mobilabredband. 

Har prövat en del andra internetleverantörer men Tele2 verkar fungera bäst i det dåliga. I skrivande stund så sitter jag på (Nedladdning: 14,71 och Uppladdning 9,75) 

men det på riktigt känns som att det är 3/3. Vi kan inte ens använda 2 datorer samtidigt - om man säger att 1 kollar på film via någon streaming sida och andra kollar på youtube. Använder mig utav 4G 900Mhz.

 

Mina funderingar: Hur ska jag göra för att "tweaka" mitt internet. Köpa ny router? Isåfall vilken rekommenderar ni i en rimlig prisklass som är värd pengarna? 

Köpa en extern antenn att ha utomhus? Isåfall vilken?. Det finns ju ingenting värre än när videon börjar buffra och internet blir segt, eller är jag helt enkelt för kinkig? Har tidigare bott i en relavtivt stor stad så ja jag är helt ny inom det här med mobilt bredband egentligen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En yttre antenn är en bra ide. Om det sedan hjälper är en annan sak.

Som i alla andra sammanhang med mobilt fodras två saker för något ska fungera

1) Att mobilleverantören har täckning där man är.

2) Att mobilleverantören har TILLRÄCKLIG kapacitet där man är.

 

Exempel: Jag bor 2km från Göteborg centrum.

Hade Comviq mobil. Dagtid hade jag Endast nödsamtal

Från midnatt fram till morgonen inga problem använda mobilen.

För Comviq/Tele2 hade helt enkelt inte kapacitet så det räckte till dagtid .

 

Förhoppningsvis blir det bättre med yttre antenn för er. #

Blir det inte bättre, ja då vet ni att problemet är bristande kapacitet hos Tele2.

Men bara en kan vara billigast är väl deras slogan ?

 

# För gick jag ut på gatan istället för att vara hemma, ja då gick det att ringa. Så min misstanke är att Comviq/Tele2 vid kapacitetsbrist sorterar bort de svaga signalerna, de som fodrar mest kapacitet genom att dåliga bitar måste sändas om, dom sorteras bort först.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i samma situation och det är relativt bra hastighet ute på landet, du kan googla och kolla kartor var mobilmasterna finns till olika operatörer och 5km är max räckvidd för signalerna från mobilmasterna.

 

En utomhus antenn kan ge 1-2 streck bättre täckning välj då de större än de mindre under 9db signal ger med tur 1 sträck bättre täckning.

 

Det finns även internet med radiovågor från Net1 men de fick jag riktigt dålig täckning 6-15mbit/s men obegränsad internet så youtube och streaming fungerade knappt, men kan ju skilja mycket överallt så har man inte tillgång till adsl, fiber och bara mobilt så kan man testa dessa alternativ. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-18 på 07:31, skrev Amoriya:

Mina funderingar: Hur ska jag göra för att "tweaka" mitt internet.

En extern antenn kan göra susen, som redan kommenterats. Men har du testat att placera routern på olika ställen i bostaden. En bättre plats ger förmodligen inte lika bra resultat som med en extern antenn, men gör kanske tillräcklig nytta.


Ansluter du någon apparat med kabel kan det förstås bli ett problem. Annars handlar det om att routern inte kommer så långt bort att hastigheten i det trådlösa nätverket blir sämre än i det mobila bredbandet.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...