Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatering 1909 misslyckas


nilmol
 Share

Rekommendera Poster

Har sen tid tillbaka haft problem med uppdateringar i 1903. (bild 1)

Hoppades att det skulle lösa sig med uppdateringen 1909. Men icke. (bild 2)

Försökte med uppdateringsassistenten. Och den tackar mig för att jag försöker. (bild 3)

Och där står det nu, inget händer.

Vad göra? Ren installation är inte aktuellt eftersom alla mina program då försvinner. Så vilka andra alternativ finns?

KB4524570 misslyckad.jpg

Win 10 1909 misslyckad.jpg

Windows tackar.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev nilmol:

Har sen tid tillbaka haft proKB4524570 misslyckad.jpg

 

Som du ser så står det viktiga uppdateringar saknas, du kan inte uppdatera till 1909 om inte alla andra tidigare uppdateringar är gjorda detta enligt uppgift från Microsoft

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket antivirusprogram använder du? Använder du något annat än Windows Defender antivirus skulle problemet kunna avhjälpas genom att avinstallera det programmet och slå på det inbyggda Windows Defender antivirusprogrammet i stället. Du kan ju byta tillbaks till det andra programmet efter uppdateringen, om du vill.

 

Varför jag föreslår detta är för att jag förr hade AVG men nu har bytt till Windows egna antivirusprogram som jag är nöjd med. När jag hade Windows 1903, som jag fortfarande har, och AVG fick jag ett par misslyckade "säkerhets"uppdateringar och de gällde uppdateringar av Windows Defenders antivirusprogram. Va? tänkte jag. Det programmet är ju avstängt eftersom jag använder AVG. Windows måste ha gjort en miss där. Hursomhelst så ångrar jag inte att jag bytt till Windows Defenders antivirusprogram. Inte har jag så bråttom heller att få version 1909, eller ärligare sagt: Windows anser inte att min dator är mogen för det än så jag får ge mig till tåls.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Hanse:

Som du ser så står det viktiga uppdateringar saknas, du kan inte uppdatera till 1909 om inte alla andra tidigare uppdateringar är gjorda detta enligt uppgift från Microsoft

 

HANS

Det som den röda texten i den bilden refererar till är den filen som den sen misslyckas med att installera. Den svarta texten poppar upp efter att installationen misslyckades.

 

Är det sen så, och det du menar, att denna filen måsta vara installerad innan man ens försöker installera 1909? I så fall är det ju märkligt att Windows Update föreslår installation av 1909 trots att föregående fil misslyckats? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Vilket antivirusprogram använder du? Använder du något annat än Windows Defender antivirus skulle problemet kunna avhjälpas genom att avinstallera det programmet och slå på det inbyggda Windows Defender antivirusprogrammet i stället. Du kan ju byta tillbaks till det andra programmet efter uppdateringen, om du vill.

 

Varför jag föreslår detta är för att jag förr hade AVG men nu har bytt till Windows egna antivirusprogram som jag är nöjd med.

Jag har McAfee och det har aldrig tidigare varit några som helst problem med uppdateringar. Så varför nu i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade mig själv samma sak efter att ha använt AVG i 13 år utan uppdaterings- eller annat problem. Hursomhelst så kan du läsa hur Microsoft anser att felkoden 0x800f0831 ska tolkas och åtgärdas

https://support.microsoft.com/en-us/help/4477073/error-0x800f0831-when-you-install-an-update

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev nilmol:

Jag har McAfee och det har aldrig tidigare varit några som helst problem med uppdateringar. Så varför nu i så fall?

Ibland blir det problem med antivirusprogram och uppdateringar, särskilt med de stora uppdateringarna som 1909, även om det oftast går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ibland blir det problem med antivirusprogram och uppdateringar, särskilt med de stora uppdateringarna som 1909, även om det oftast går bra.

Jag har ju McAfee på min andra dator och där funkar det utan problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Jag frågade mig själv samma sak efter att ha använt AVG i 13 år utan uppdaterings- eller annat problem. Hursomhelst så kan du läsa hur Microsoft anser att felkoden 0x800f0831 ska tolkas och åtgärdas

https://support.microsoft.com/en-us/help/4477073/error-0x800f0831-when-you-install-an-update

Tror det hade varit bättre om man skickat ut en helt ny utgåva i stället för att kalla några små ändringar för 1909. Då hade ju allt gammalt skräp skrivits över och inte bara lappa ihop som nu.

Men datorn funkar ju som den ska. Så jag får väl vara glad åt de fina nya ikonerna man tagit fram till Office programmen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör ju gå att ladda ner 1909 och göra en reparationsinstallation med den om man vill ha mer som skrivs över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det bör ju gå att ladda ner 1909 och göra en reparationsinstallation med den om man vill ha mer som skrivs över.

Ja, det var det jag trodde att jag gjorde och som resulterade i den sista bilden. Där liksom ingenting händer.

Hur gör man annars? Dvs utan att befintliga installerade program försvinner?

Redigerad av nilmol
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du börjar på sidan https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 och läs det som står under "Använda det här verktyget för att uppgradera ...".

 

Men då rekommenderar jag verkligen att du avinstallerar McAfee inklusive att du kör deras särskilda rensningsprogram MCPR.

https://service.mcafee.com/webcenter/portal/cp/home/articleview?articleId=TS101331

 

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du börjar på sidan https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 och läs det som står under "Använda det här verktyget för att uppgradera ...".

 

Men då rekommenderar jag verkligen att du avinstallerar McAfee inklusive att du kör deras särskilda rensningsprogram MCPR.

https://service.mcafee.com/webcenter/portal/cp/home/articleview?articleId=TS101331

 

Ja, där står ju faktiskt att jag kan välja att behålla alla appar och filer. Det kan ju vara värt att pröva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så är det. Och det har jag, allt ligger på min NAS. Men... det är ju nåt man helst slipper.

 

Hursomhelst så funkade det med att installera om Windows helt. Appar och filer kvar. Kanon. Och, dessutom, utan att avaktivera McAfee. Som för övrigt verkar samarbeta med Defender väldigt bra om man kollar på infosidan om detta.

Nu finns inga fler uppdateringar som ligger och väntar längre, tack för hjälpen!

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...