Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika ikoner


Pelle Penna
 Share

Rekommendera Poster

Jag har ett antal pdf-filer i en katalog. Majoriteten visar den traditionella Adobe pdf loggan, men ett par andra filer har en miniatyrbild av dokumentet och med bara en lite symbol. 

Kan någon förklara detta. Dokumenten är skriva i word och sedan exporterade till pdf.

image.png.7cddf06df47b91909f546a00976fdcdd.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan storleken spela in? Hittar du något samband?

7-19 är för "tung" för att förhandsvisa medan 8-19 och 9-19 går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Pelle Penna:

Kan någon förklara detta.

Kan inte direkt förklara skillnaden. Men det finns skillnader mellan olika versioner av Acrobat Reader. Med någon visas miniatyrer som standard, i en annan får man aktivera visningen. I alla fall något som kan leda vidare till en förklaring.

 

https://helpx.adobe.com/se/acrobat/using/enable-pdf-thumbnail-preview-windows-explorer.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63. Nix. Det är tvärt om nästan. Dvs att de som visas som miniatyrer är lite större, fast det är blandat.

 

Christer E. Hittar inte den rutan i min version av Adobe Acrobat 9 Pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Hittar inte den rutan i min version av Adobe Acrobat 9 Pro

 

Förhandsvisningen avser Utforskaren, och visningen triggas rimligtvis av filändelsen. Finns den här visningen tar det lite längre tid att "generera" alla ikoner när ett mappfönster öppnas, eller vid växling till ikoner. Man kan se den vanliga pdf-ikonen en liten stund innan förhandsvisningen kommer.


En del installationer av Acrobat Pro eller Acrobat Reader installerar antagligen denna funktion automatiskt, i andra versioner kan man aktivera den i efterhand. Artikeln jag länkade till kommenterar några versioner men inte alla, och så skiljer det sig mellan 32- och 64-bitars Windows.


Aktiverar man visningen, om den inte fanns före, så görs någon installation. Det är inte bara en aktivering.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat att göra ett dokument i word och exporterat till pdf. Ingen förhandsvisning. Sedan har jag skannat och sparat som pdf. Ingen förhandsvisning.

Nu spelar det inte någon roll utan är mera en undring. Förr kunde man genom att klicka på Visa dolda filer, hitta thumbs som man kunde radera och så byggdes en ny lista upp. Detta kunde hjälpa ibland, men nu hittar jag inte den filen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I t ex en del bildfiler kan en förhandsvisning sparas, men här verkar det handla om att förhandsvisningen skapas varje gång filerna listas i ett Utforskarfönster, om funktionen är aktiverad/installerad.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här påstås det det att Adobe Acrobat 9 Pro inte är kompatibelt med Windows 10

https://community.adobe.com/t5/acrobat/acrobat-pro-9-0-on-windows-10/m-p/10693083

Men du kanske har version 9.5.5. Annars se

http://khkonsulting.com/2014/08/where-are-my-adobe-acrobat-9-updates‽‽‽/

Sista kommentaren May 1, 2019:
"successfully install and update acrobat 9.0 pro to 9.5.5 on Windows 10"

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har funkat bra i flera år. Ibland när det kommer någon större uppdatering så kan det komma en varning om att man kan behöva reparera programmet, men det är ju bara att starta kontrollpanelen och välja Acrobat och Avinstallera/Ändra och så kör man reparation. Tar någon minut. Dock har jag aldrig märkt vad som saknats 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Förr kunde man genom att klicka på Visa dolda filer, hitta thumbs som man kunde radera och så byggdes en ny lista upp. Detta kunde hjälpa ibland, men nu hittar jag inte den filen

I de senaste Windowsversionerna sparas miniatyrerna centralt, i mappen:
%userprofile%\AppData\Local\Microsoft\Windows\Explorer
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_thumbnail_cache


Förklaringen till de olika ikonerna kan eventuellt ha med cachen att göra. Men eftersom ett par ikoner innehåller förhandsvisning så måste i alla fall funktionen som skapat dem ha funnits. Finns den kvar så verkar något vara fel så fler inte skapas. Fungerar inte cachen korrekt så borde förhandsvisningen ändå visas, även om den då får genereras varje gång man öppnar mappen. Eller så är det funktionen som skapar förhandsvisningen som stängts av igen.


Jag testade att kopiera en mapp med ett antal pdf-filer till en ny mapp. Första gången jag öppnade den mappen för visning med ikoner så tog det några sekunder innan alla visades med förhandsvisningen. Följande gånger mappen öppnades kom förhandsvisningen direkt. Miniatyrerna finns inte i pdf-filerna (som jag väl också skrev tidigare) och befintliga miniatyrer kopieras inte tillsammans med filer, utan får skapas igen.


Kanske något är till nytta ifall du är intresserad av att kolla vidare. Jag upptäckte i alla fall förhandsvisningen av pdf-filer, har inte tänkt på det tidigare. Tiden får visa om funktionen behålls eller om den stängs av igen.

 


 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner väl igen Pelle Pennas beskrivning av olika ikoner med Acrobat Reader. Det stör mig varje gång det ska jobbas med det programmet. Min erfarenhet är att förr eller senare försvinner miniatyrerna och den större logo-ikonen tar över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Thirteen:

förr eller senare försvinner miniatyrerna

Skulle ju kunna tyda på att det är "aktuella" filer som har miniatyren?

De som skapats eller öppnats inom en viss tidsrymd?

Om DEN teorin håller skulle 7-19 få miniatyr efter att den öppnats. Eller kanske sparats om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev Mikael63:

Skulle ju kunna tyda på att det är "aktuella" filer som har miniatyren?

De som skapats eller öppnats inom en viss tidsrymd?

Om DEN teorin håller skulle 7-19 få miniatyr efter att den öppnats. Eller kanske sparats om?

Min högst personliga teori är att programmet ”någonstans” i bygget är stort och tungt så just funktionen miniatyr inte orkar fram/visas efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Skulle ju kunna tyda på att det är "aktuella" filer som har miniatyren?

De som skapats eller öppnats inom en viss tidsrymd?

Om DEN teorin håller skulle 7-19 få miniatyr efter att den öppnats. Eller kanske sparats om?

 

Som jag förstår det skapas miniatyrerna när en mapp i Utforskaren öppnas och ställs in att visa Medelstora ikoner, eller större. När funktionen för detta finns installerad och aktiverad. Såvida de inte finns cachelagrade sedan tidigare. Miniatyrerna finns alltså inte i pdf-filerna. Se tidigare inlägg i tråden.


Skulle miniatyrerna sparas i filen skulle också filstorleken rimligtvis bli större efter att man ser att ikonen i mappen ändras till en miniatyr, men det gör den inte.


Testade lite igen. Avaktiverade funktionen för förhandsgranskning, i Acrobat Reader. Kopierade pdf-filer från en mapp där miniatyrerna redan finns (och fortfarande kvar efter avaktiveringen), till en ny mapp. Nya mappen öppnas som Detaljerad lista, växlar till ikoner och det blir då inga miniatyrer. Stänger mappen, aktiverar funktionen i Acrobat Reader igen, öppnar mappen med kopiorna och växlar till ikoner och då skapas miniatyrerna. Storlekarna för pdf-filerna är hela tiden desamma.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...