Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gammal router som nätverksförlängare


tomashag
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Jag tänkte stänga av det trådlösa nätverket i en TG799-router eftersom routern står olämpligt till på första våningen. Jag har dock en kabel dragen till andra våningen som är kopplad till en dator där. Alla trådlösa klienter finns på andra våningen och därför tänkte jag ansluta kabeln till en LAN-kontakt på en DLink Dir 842 där. Datorn ansluter jag till en annan LAN-kontakt och det fungerar, Dir 842 fungerar som en switch. Dock så får jag inte kontakt med Dir 842. Jag har försökt med 192.168.0.1 och dlinkrouter.local men det fungerar inte. Ska det fungera med min uppkoppling eller hur ska jag göra? Jag har tryckt på reset-knappen i 10 sekunder. Jag vill komma in i router för att stänga av DHCP och ställa in det trådlösa lösenordet. Nätverket har IP-adresser där det tredje fältet är 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Enklast är nog att göra en reset av 842, ja eller det har du ju redan gjort, och sedan ansluta en dator direkt till den med kabel. Inga andra anslutningar.

Helst starta om datorn så att 842 får tilldela en "ny" ip-adress till den anslutna datorn.

Sedan logga in till routern och om möjligt göra alla inställningar *) innan dessa sparas.

 

Att stänga av 799-ans trådlösa behövs ju inte

 

*) wifi-inställningar, stänga av DHCP, ge routern en ny adress, helst utanför 799-ans område för DHCP

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske har du redan gjort det, om inte så är ett tips att sätta en IP-adress i 842:an i samma nät som 799:an (underförstått i Mikael63's tips, fast inte "helst", den ska vara utanför). Då kan du logga in i den gamla routern närhelst det passar dig.


Så framgår det inte ifall du också har kabelansluten utrustning på första våningen. Om inte hade du i stället kunnat flytta 799:an till andra våningen, om den t ex har ett kraftigare WiFi än 842:an. Fast då missar du förstås möjligheten att ansluta något på första våningen i fall det skulle bli aktuellt. Inget ska anslutas före den enhet som fungerar som router, hanterar routningen.


Du har redan en lösning som fungerar - men skriver ändå, ifall det möjligtvis tillför något.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev ChristerE:

fast inte "helst", den ska vara utanför

Jag skrev "helst" eftersom jag vill att det ska vara så men det är ju inte ett krav.

Min "altan-router" som jag har skrivit om i en annan tråd använde en adress inom området.

Detta var autokonfigurerat. Det mest viktiga är att den extra enheten inte använder samma adress som den som är gateway och sedan är det viktigt att man inte ger den en adress som används, eller har använts, av en annan ansluten enhet på nätverket.

 

Bra verktyg i sammanhanget är (för Android):

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ubnt.usurvey

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Jag skrev "helst" eftersom jag vill att det ska vara så men det är ju inte ett krav.

Min "altan-router" som jag har skrivit om i en annan tråd använde en adress inom området.

Detta var autokonfigurerat. Det mest viktiga är att den extra enheten inte använder samma adress som den som är gateway och sedan är det viktigt att man inte ger den en adress som används, eller har använts, av en annan ansluten enhet på nätverket.

Nej, krav är det inte. Men risken finns ju att någon apparat sen får samma adress via DHCP, varför riskera det?

 

Kommentaren om "den extra enheten" stämmer förstås. Men vid tilldelning av fasta IP-adresser får man se till att alla är unika, gäller inte bara routrar och gateway's. Och här ska "fasta adresser" inte blandas ihop med sådana som låses i DHCP-servern (i routern) efter att apparater tilldelats adresser via DHCP. Dumt nog används begreppet i båda situationerna, och det är inte alltid tydligt vad som menas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...