Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Jag kan inte se någonstans att det står PUP utan det står förinstallerat program. Sen betyder ju PUP möjligen oönskat program och det finns säkert de som anser att förinstallerade program är oönskade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså pekkau. Det står Preinstalled software och det finns ingen som helst anledning att avinstallera HP Support Assistant som hjälper en att hålla koll på sina HP-produkter. Jag har också en HP-dator och jag har inte avinstallerat något som har med HP Support Assistant att göra. Tvärtom  har jag fått hjälp av den flera gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, men undrar varför Adw reagerar ....kanske all preinstalled kan vara oönskade.Jag har varit med sedan NT4 och litar inte alla "varningar" som dyker upp...tänker med min gammal hjärna, många gånger fel men bästa sättet att lära nytt är att göra fel...man glömmer inte fel och börjar om igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många ogillar förinstallerade program utan vill själva installera de program de vill ha och t ex hämta drivrutiner själva från HP:s och andra tillverkares webbplatser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är HP SA bloatware?
Bloatware:
"Medföljande mjukvara som tillför en funktion som användaren inte efterfrågat"
https://sv.wiktionary.org/wiki/bloatware

Jag vil ha kvar den men inte som bloatware, jag avinstallerar den och ominstallerar sedan och nu JAG VILL HA DEN. (minihumor)...
Drivrutiner hämtar jag med  hjälp av SDIO (Open Source), har fungerad ganska bra FÖR MIG, några gånger problem med grafik och nätverks drivrutiner men "alltid först backup" gäller igen.

Mantran "Hämta från tillverkarens sida" biter MIG inte, har skrivit tidigare om detta.
Support Assistenter är ok, bloatware eller inte  så länge dom inte använder för mycket av datorns systemresurser tycker jag.
(p.s.   rekommenderar ingenting, därför MIG med stora bokstäver)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, skrev pekkau:

Är HP SA bloatware?

Det finns det en del som tycker. Kanske särskilt när datorn har blivit några år så att HP inte längre tar fram uppdateringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack...jag har många datorer, Fujitsu, Dell,Acer,Packard Bell,Toshiba och nu senaste HP Pavilion + några andra

Support är alltid bra,har hjälpt mig flera gånger,men som Cecilia skriver, om datorn är för gammal finns ingenting att hämta från tillverkarens sida, men för MIG, SDIO hittar även äldre drivrutiner...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det inte finns något att hämta för gamla HP-datorer stämmer inte. HP Support Assistant går igenom min dator från 2013 varje vecka och tipsar mig om det finns något nytt och dessutom är den inställd på automatisk uppdatering. Men det är sant att man inte får det allra senaste. Så t ex har jag nu den för min dator senaste versionen, dvs HP Support Assistant & Korrigeringsfil 8.8.34.33 med Framework: 12.13.42.1 och Konfigureringsfiler: 8.0.9395.1726.

Men nya datorer som kör Windows 10 kan få Support Assistant Version 9.5.353.0. "Under installationen får vissa nya HP-datormodeller med Windows 10 version 9. Alla andra datormodeller får version 8", som det står i länken. Cecilia, som har en ny HP-dator, har nog fått version 9:P.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK jag måste kolla det här...jag har HP Pavilion Dv6 som fungerar bra, nöjd med grafik..

Nu IceHockey....återkommer...

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är visserligen inte så länge sen jag köpte datorn med datormodellen har några år på nacken så jag har HP Support Assistant & Korrigeringsfil 8.8.24.33 med Framework: 12.13.42.1 och Konfigureringsfiler: 8.0.9395.1726. 

Mbgtmari, men hur ofta får du uppdateringar av drivrutiner och BIOS?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mig veterligt har jag inte fått någon automatisk uppdatering av drivrutiner och absolut inte av BIOS. När det gäller skrivardrivrutin så är det Windows som har uppdaterat den. (Jag har en gammal HP LaserJet-skrivare som t o m är kompatibel med en Windows 98-dator.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått en hel del uppdateringar av drivrutiner och någon för BIOS via HP Support Assistent. Det var det jag tänkte på när jag skrev att efter några år blir det inga uppdateringar och då har man inte så stor nytta av att ha Support Assistent installerad (och körandes) längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte ovanligt att hitta uppdateringar på hp.se som inte flaggats för i supportassistenten. 

Via enhetshanteraren hittar jag alltför ofta fler uppdateringar än vad Windows update och assistenter gör.  Oavsett datorfabrikat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta har hänt mig några gånger när jag uppdaterar via enhetshanteraren.

Jag har inte än startad om men jag misstänker att man kan inte använda extra skärm, det har hänt förut.

Måste använda tidigare drivrutin.

Enhetshanteraren1.PNG

Enhetshanteraren2.PNG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har startad om och det går inte använda extra bildskärm:

"Datorn kan inte projicera på en annan bildskärm. Försök installera om drivrutinen eller använd ett annat grafikkort"

Nu har jag tidigare drivrutin tillbaka och allt fungerar.

HP Pavilion DV6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enhetshanteraren kollar ju inte på så många ställen, gissningsvis endast hos Microsoft, så det är normalt att det finns nyare drivrutiner hos dator- eller korttillverkaren som man får hämta själv (eller via tillverkarens uppdateringsprogram).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt tråden handla om det som den var tänkt för, den ligger ju trots allt i underforumet för virus och liknande och bör inte handla om drivrutiner, uppdateringar och annat.

Cecilia

Moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...