Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Defender


pekkau
 Share

Rekommendera Poster

"Understand the detection criteria
Microsoft’s policy aims to protect customers against malicious software while minimizing the restrictions on developers. The diagram below demonstrates the high-level evaluation criteria Microsoft uses for classifying files:

Malicious software: Performs malicious actions on a computer
Unwanted software: Exhibits the behavior of adware, browser modifier, misleading, monitoring tool, or software bundler
Potentially unwanted application (PUA): Exhibits behaviors that degrade the Windows experience
Clean: We trust the file is not malicious, is not inappropriate for an enterprise environment, and does not degrade the Windows experience"
Källa: https://www.microsoft.com/security/blog/2018/08/16/partnering-with-the-industry-to-minimize-false-positives/
Eller kan det vara Opera´s nya integritetsskydd?

Integritetsskydd.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev pekkau:

Dax att sluta använda Windows Defender?
 Några av Defender ´s berömda false positives?

 

 

Skulle kunna bero på att Opera är installerad i användarens lokala profil i stället för i det mer normala C:\Program. Det är ett trick som många skadliga program använder för att det inte ska komma upp någon fråga från Användarkontroll (UAC) under installationen och därmed kan de installeras utan att det märks.

 

Annars tycker jag att det är bra att brandväggar frågar innan de öppnar upp för nya program.

 

5 minuter sedan, skrev pekkau:

"Understand the detection criteria ...

Det där gäller vad antivirusprogrammet reagerar på så det är inte samma sak som vad brandväggen reagerar på.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev pekkau:


Hej, 13!
Jag använde Win10, därifrån varningarna.
Finns det någon av-test för Win8.1?, Samma Defender där? 

Test utförs på aktuellt operativsystem. Undantag som funnits är tester på Windows 7 som har haft en större andel av marknaden en längre tid och därmed har det funnits ett intresse för tester på just W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Cecilia!

Nu har jag uppdaterad Opera för Win 8.1 och fick samma varning.(Bild)

Och "Some Features" vilka???
Borde jag installera Opera till  C:\Program som du skriver att slippa WinDefender ´s  "varningar"? Om jag gör det, kommer jag ha mina bookmarks kvar?


"Skulle kunna bero på att Opera är installerad i användarens lokala profil i stället för i det mer normala C:\Program."
 

Windows Firewall.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte lova något om hur det blir. Jag har inte Opera installerad på den här datorn men när jag installerade webbläsaren Vivaldi för alla användare av datorn (alltså inte valet att bara installera för inloggad person som du nog valde) så fick jag inte upp någon ruta från Defender. Utan att pröva så vet jag inte hur det blir med bokmärkena men de borde vara kvar, men för säkerhets skull är det ju bra att exportera dem först så att du har en säkerhetskopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bokmärken bör man ju ta backup på, som alla andra dokument man "är rädd om".

 

11 timmar sedan, skrev pekkau:

att slippa WinDefender ´s  "varningar"

Är det inte bara en (1), den du har bild på?

Godkänner du där så bör du slippa den sedan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vanlig" Opera på bild 1 
Opera Developer på bild 2
Ja, naturligtvis jag godkänner men det kommer updateringar nästan varannan vecka och jag har för många fungerande datorer, alla med Operor.
Inga problem med Bookmarks (se bild 2) men hur är det med "tiles"?
Provade installera Opera Portable till Program Files men samma varning kom igen.(bild 1).image.png.9e824fafad83cef1e0f881c051bac257.png

Opera Portable.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är brandväggen konfigurerad?

Windows-säkerhet - Brandvägg & nätverksskydd - Avancerade inställningar

Så här ser det ut i min dator:

Skärmklipp.PNG

 

Om du har "blockeras" där i stället och i kombination med att Opera verkar hamna i en ny mapp för varje uppdatering så kan det vara förklaringen.

 

Men du skulle också kunna kolla och fråga i Opera-forumet om där finns någon som har något förslag: https://forums.opera.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte än kollat brandväggens konfig. Just nu tog jag fram tredje datorn som inte än hade nyaste Opera men något blev klart:

Installerade version 64 och inga security varningar men sen installerade version 65 och nu varnar Win brandväg igen.

Vet inte varför. Någon annan som har samma "problem" med updatering 65?

Opera 64.PNG

Opera 65.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...