Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klona mekanisk HD till SSD disk


Presley
 Share

Rekommendera Poster

Jag har Windows 10 prof/64 1903 med en mekanisk HD på 1 TB (ej full), som jag har tänkt att klona till en SSD disk (500 MB).

Programmet jag tänker använda är Macrium Reflect Free v 72.4.4524. 

Jag undrar nu om jag kan utelämna de delar som EJ är bockade? Vad har de för uppgifter?

Bifogar en bild på hur det ser ut!

Tacksam för svar!

Hårddisk 1 TB.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delarna 1-5 måste vara med dom hör ihop, det är själva installationen, är det en bärbar eller stationär dator,

är den stationär kan du låta 6 D och 7 E, kan du låta vara kvar på den gamla hårddisken och låta den sitta

kvar i datorn, men om det är en bärbar så tycker jag att du skall göra en ren installation, så att du kan

anpassa partitionernas storlek direkt, (din C-partition är ganska stor totalt 556 gb med alla delar 1-5) 

det är ganska bökigt att göra i efterhand. Det finns cloningsprogram som kan fixa till från större hårddisk

till mindre, men jag vet inte hur bra eller dåligt det fungerar

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macrium Reflect *) klarar att storleksändra partitioner redan innan kloningen utförs.

Del 4,6 & 7 är ju självklar att "dra ner" *)

Jag skulle nog ha tagit med även 1,2 och 3 då de inte är jättestora, och bör även de gå att justera i storlek.

Del 5 skulle jag chansa på att hoppa över eftersom den är förhållandevis stor. Dock ligger ju rätt "mycket" data på den. Lite nyfiken skulle jag ha varit vad det är för data?

 

Funkar det inte är det väl bara att göra om proceduren, och ta med allt. Det tar tid men...

 

*) Jag har, och kan, inte Macrium Reflect men jag läste på lite i deras hjälpavsnitt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Presley:

Jag har Windows 10 prof/64 1903 med en mekanisk HD på 1 TB (ej full), som jag har tänkt att klona till en SSD disk (500 MB).

Programmet jag tänker använda är Macrium Reflect Free v 72.4.4524. 

Jag undrar nu om jag kan utelämna de delar som EJ är bockade? Vad har de för uppgifter?

Bifogar en bild på hur det ser ut!

Tacksam för svar!

Hårddisk 1 TB.png

1. Återställning, måste med.

2. System, måste med.

3. Microsoft system reserved, måste med.

4. Återställning, måste med.

 

Utan dessa kan du inte starta datorn med SSD:n. Inte heller återställa datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...