Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Det kanske inte är själva titanet som brinner, utan materialet som titanet omsluter?

Citat

– Det är mänger av små titanrör i en stor klump, säger Henrik Dewoon-Thorén, räddningschef i beredskap vid Sörmlandskustens räddningstjänsten.

Ordet rör tyder väl på att det är ihåligt och antagligen fyllt med något slags material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Borde inte det vara förb. varmt då?

Kokpunkten är 3287 grader, så svaret är ja ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det brinner/snabboxiderar så fort det skyddande oxid-lagret försvinner och om det är små rör så blir det rätt stora ytor som kan brinna.

Men om jag fattar det rätt så måste det skyddande lagret skadas för att Titan skall bli brandfarligt. I SVT står det "bearbetning av ett metallstycke i titan". Om det innebär något slags krossning/sågning/gasskärning så kanske kombinationen av färska ytor och värme blir helt rätt.

Om man googlar på hur titan används i Jet-motorer så verkar Titan användas i kompressor/fläktsteget (relativt kallt) men inte i förbrännings/turbin-delen (varmt). Risken för mekanisk skada är lika stor i båda stegen (det snurrar xxxx- fort) men det blir tydligen ingen brandrisk om inte temperaturen är tillräckligt hög. 

Så någon lyckades hitta den perfekta kombinationen vid rivningen/skrotningen. Surt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Titan (ja eller någon legering) användes på klaffarna för reversering på Viggen. Ja även andra detaljer vid utblåset. Även skruvar där var av titan, inte helt ovanligt att de lossnade. Dyr som attan var de.

41.jpg

Redigerad av Mikael63
bild

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min gissning är att det är en skrotad värmeväxlare som brinner.

Titan är ett bra material för värmeväxlare som har kontakt med havsvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev jannejanne:

Min gissning är att det är en skrotad värmeväxlare som brinner.

Titan är ett bra material för värmeväxlare som har kontakt med havsvatten.

Ja det skulle ju förklara en del. Jag tänkte först att titanet var något som företaget använde i processen-vad-de-nu-egentligen-gör men det kan ju som sagt vara frågan om en värmeväxlare till ett kärnkraftverk man håller på att ta hand om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...