Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
annmarie

Installera om Windows 7 när supporten upphör

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Nja självklart skall du ha musen inkopplad.

Mus, tangentbord och bildskärm naturligtvis, men alla andra övriga externa enheter urkopplade.

Och när det gäller en stationär dator: så är det bäst och med minsta trubbel att koppla in mus och tangentbord i dom två USB 2.0 portarna närmast PS2 porten dvs. längst upp.

På äldre moderkort är dessa USB 2.0 portar särskilt dedikerade för just detta.

Obs! Gäller inte senaste modellerna. Där spelar det ingen roll, men man bör tänka på det i varje fall att om moderkortet har både USB 3.0 och USB 2.0 så anslut alltid mus och tangentbord på USB 2.0 portarna.

:)

Jag har bärbara datorer. Jag använder styrplattan tills jag har installerat musen med cd:n. Så har jag blivit lärd.  Det du skrev om tangentbord och skärm gäller väl andra typer av datorer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, skrev annmarie:

Stort tack för informationen. Nu får jag fundera på om jag vill uppgradera lite längre fram.

Ingen orsak :)

Vänta inte för länge för man vet inte hur länge det är gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ingen orsak :)

Vänta inte för länge för man vet inte hur länge det är gratis.

Det verkar redan nu som om det inte är gratis längre. Länken du skrev går ju inte till Microsoft. Är det OK att ladda ner därifrån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du hämtar filen härifrån (med instruktioner på svenska) och senast förra helgen uppgraderade jag en laptop från Windows 7 till Windows 10 här hemma, så den vet jag fungerar:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Kom ihåg att det tar tid och rör absolut inte datorn under installationen, förutom att röra musen något lite för att väcka bildskärmen så man kan se hur långt installationen kommit.

Kan ta allt i från några timmar till 6-7 timmar.

Och som sagt tidigare: Efter alla omstarter så måste man manuellt köra Windows update och omstart. Repetera tills det inte finns flera uppdateringar.

Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Uppdatering & säkerhet => Windows update

Ev. skrivare/skanner urkopplad! Först när Windows är regelrätt uppdaterad så kopplar man in alla övrga externa enheter (med datorn avslagen) och sedan kanske man måste köra Windows update igen utifall det finns nyare drivrutiner att hämta.

Och apropå detta så hämtas senaste grafikdrivrutiner från grafikkortstillverkarna:

För AMD: https://www.amd.com/en/support

eller deras automatiska verktyg: Auto-Detect and Install Radeon™ Graphics Drivers for Windows©

För Nvidia: https://www.nvidia.com/Download/index.aspx

eller deras verktyg för automatisk nedladdning:

För Intel: och denna kommer normalt via Windows update så inga bekymmer.

Redigerad av Flyfisherman
Updaterat med grafiklänkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Licens?

Självklart kör jag Windows update tills det inte finns fler uppdateringar. Och självklart rör jag inte datorn under installationen. Det är bra att du är extra grundlig i din information, men jag kanske inte är riktigt så borta som jag har gett intryck av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det har jag heller aldrig trott, bara att det finns fler som kanske läser tråden och kanske kan bli hjälpt, så mina instruktioner är inte enbart riktade till just dig.

Dessutom vet jag aldrig hur stora kunskaper en medlem på Eforum har, så ibland kanske jag kan vara lite extra övertydlig och hoppas du har överseende med detta.

:)

Licens: inga problem när du uppgraderar från en befintlig laglig utgåva.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...