Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera om Windows 7 när supporten upphör


annmarie
 Share

Rekommendera Poster

Kommer jag att kunna installera om min dator som tidigare och kan jag använda Office Starter när supporten för Windows 7 upphört? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en DVD eller ett USB-minne med installationsfilerna borde det gå bra att installera om Windows 7. Men jag vet inte hur Office Starter fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Installera om Windows 7 när supporten upphör

Tack för svar. Ominstallationen sker genom att trycka f9, då töms datorn och installationen börjar. Jag tänkte mest på alla hundratals updateringar, kommer de att vara tillgängliga sedan? (Jag är väldigt okunnig när det gäller datorer.) Office Starter kommer också när jag installerar om. Borde jag kopiera uppdateringarna till ett USB-minne för att kunna lägga in dem vid senare ominstallationer? Hur gör jag i så fall? Jag blir inte förvånad om Microsoft tvingar alla att köpa nytt genom att ta bort viktiga uppdateringar från Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, en återställning till leveransskick, dem möjligheten kommer förstås att finnas eftersom Microsoft inte är inblandad i det.

 

Det har varierat hur Microsoft har gjort med möjligheten att hämta uppdateringar när supporten av någon Windows-version har upphört. Det kan vara smart att göra en kopia (avbild) av hela hårddisken och spara den så att man kan "återinstallera" genom att kopiera tillbaks kopian. Man kan göra det t ex med Acronis True Image.

 

Det går för närvarande att uppgradera en dator till Windows 10 gratis: https://www.laptopmag.com/articles/upgrade-to-windows-10-free

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att det finns en kumulativ uppdatering att ladda ned med alla uppdateringar. Har inte hittat länken ännu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer gå bra att återställa eller ominstallera Windows 7 även efter det att supporten upphört. Hur länge de befintliga säkerhetsuppdateringarna finns kvar för nedladdning är svårt att säga. Dock skulle jag starkt avråda från att fortsätta använda Windows 7 efter det att supporten har upphört ifall du även i fortsättningen tänkt ha den uppkopplad mot Internet.

 

Vill du fortsätta köra Windows 7, se till att datorn är helt frånkopplad från Internet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-07 på 10:16, skrev annmarie:

Kommer jag att kunna installera om min dator som tidigare och kan jag använda Office Starter när supporten för Windows 7 upphört? 

Som flera i tråden är inne på, ja det ska du kunna göra, det som försvinner i supporten är den support som normalt är gratis för privatanvändare, och uppdateringar genom Windows Update, den support man brukar få betala för, normalt för företag, finnas kvar ett tag till. För övrigt kommer det gå att köra Windows 7 ett bra tag till, men efterhand så kommer det ändå att bli mer och mer osäkert att köra Windows 7 mot nätet, säkerheten kommer att bli lidande, eftersom säkerhets uppdateringar inte kommer bli tillgängliga.

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4057281/windows-7-support-will-end-on-january-14-2020

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta tillfället i akt att uppgradera till gratis Windows 10?

Du hämtar Microsoft gratis installations-verktyg här: https://www.microsoft.com/sv-se/windows/get-windows-10

 

Alla dina tidigare installerade program och inställningar bibehålls.

 

Uppgraderingen tar flera timmar, men bara vänta ut den, sedan när allt är klart så kör du
Start > inställningar (illa kugghjulet) > Uppdatering och säkerhet => Windows update

 

Omstart vid behov och sedan repetera ovan.

Repetera tills det inte finns flera uppdateringar.

Nu har du Windows 10 - mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Cecilia:

Okej, en återställning till leveransskick, dem möjligheten kommer förstås att finnas eftersom Microsoft inte är inblandad i det.

 

Det har varierat hur Microsoft har gjort med möjligheten att hämta uppdateringar när supporten av någon Windows-version har upphört. Det kan vara smart att göra en kopia (avbild) av hela hårddisken och spara den så att man kan "återinstallera" genom att kopiera tillbaks kopian. Man kan göra det t ex med Acronis True Image.

 

Det går för närvarande att uppgradera en dator till Windows 10 gratis: https://www.laptopmag.com/articles/upgrade-to-windows-10-free

 

Att kopiera hela hårddisken låter smart. Jag ska titta närmare på det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Varför inte ta tillfället i akt att uppgradera till gratis Windows 10?

Du hämtar Microsoft gratis installations-verktyg här: https://www.microsoft.com/sv-se/windows/get-windows-10

 

Alla dina tidigare installerade program och inställningar bibehålls.

 

Uppgraderingen tar flera timmar, men bara vänta ut den, sedan när allt är klart så kör du
Start > inställningar (illa kugghjulet) > Uppdatering och säkerhet => Windows update

 

Omstart vid behov och sedan repetera ovan.

Repetera tills det inte finns flera uppdateringar.

Nu har du Windows 10 - mycket bättre.

Kommer i så fall skrivare och skanner att fungera med Windows 10? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev annmarie:

Att kopiera hela hårddisken låter smart. Jag ska titta närmare på det. 

Det verkar som om en ominstallation på vanligt sätt inte återställer datorn till leveransskick numera. Program som har funnits tidigare verkar tas bort under ominstallationen, till exempel Windows Live Mail och Office Starter. Jag håller på att ominstallera en annan dator och det är inte klart ännu, men Microsoft verkar se till att vi måste köpa nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om program tas bort under ominstallation vet jag inte eftersom jag aldrig behövt ominstallera min dator.
Windows Live Mail var gratis men det e-postprogrammet uppdateras inte längre. I Windows 10 finns i stället e-postappen som inte heller kostar något extra. Eftersom jag aldrig ominstallerat min dator utan bara uppgraderat den från Windows 7 till Windows 10 har jag kvar ett fungerande Windows live Mail även om jag numera använder gratis Thunderbird i stället.


Det finns flera gratisalternativ till Microsoft Office också, t ex LibreOffice.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir i allt väsentligt en total ominstallation av Microsoft operativsystem Windows 10.

Så visst finns det risker, men fördelarna med Windows 10 uppväger riskerna med att fortsätta med Windows 7 - enligt  min mening.

Och riskerna är små i ärlighetens namn.

 

Detta har jag nyligen gjort på en gammal laptop och vips: den fungerar t.o.m. bättre!

Överhuvudtaget har jag gjort denna Windows 10 uppgradering på minst ett 8-tal maskiner åt mig själv och vänner genom åren.

Och i absolut inga fall har jag haft ett enda problem.

Men visst tar det tid och rör inte datorn under tiden. Bara följ mina instruktioner ovan.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kommer i så fall skrivare och skanner att fungera med Windows 10? 

I de flesta fall som Flyfisherman skriver men om du berättar vad du har för skrivare och skanner så kanske det går att hitta exakt information.

 

 

Det verkar som om en ominstallation på vanligt sätt inte återställer datorn till leveransskick numera. Program som har funnits tidigare verkar tas bort under ominstallationen, till exempel Windows Live Mail och Office Starter. Jag håller på att ominstallera en annan dator och det är inte klart ännu, men Microsoft verkar se till att vi måste köpa nytt.

Vill man ha tillbaks leveransskick så måste man använda datortillverkarens återställning, typ med F9 som gällde för din datormodell. Om man installerar med en DVD/USB-minne med installationsfiler från Microsoft så blir det en standardinstallation och alla program får man installera själv. Många datortillverkare har en del av de program som kom med datorn på sin webbplats för nerladdning.

 

Windows Live Mail bör bytas ut till något annat eftersom det var flera år sen Microsoft la ner den produkten, men det bör göras innan en ominstallation för att det ska gå smidigare att få över mejlen. Thunderbird är ett bra alternativ.

 

Office Starter las ned redan 2012 och det är länge sen det slutade vara säkert att använda. Det har väl ersatts av Office Online med webbaserade varianter av Office-programmen.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för utmärkt information. Skrivaren är Canon Pixma IP7250 och skannern Canon CanoScan 9000F.

Nu är ominstallationen av den andra datorn klar och det blir numera inte "leveransskick" när Windows Update har gjort sitt. Office Starter 2010 finns med, men inte Windows Live Mail. Min ekonomi tillåter inte att jag skaffar nytt, så Office Starter får hänga med trots att det inte är säkert att använda. Ska kolla Thunderbird e-post, det borde gå bra att installera även efter ominstallationen.

När datorn är precis nyinstallerad rekommenderas man att bränna kopia på CD av filerna och det gjorde jag när den var nyinköpt. När ska de användas? Om ominstallationsfilerna i datorn försvinner? Är det den typen av standardinstallation du nämner? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla anslutna externa enheter liksom skrivare/skanner etc. skall vara urkopplade under installationen!

Ha endast tangentbord, mus och bildskärm inkopplad under installationsfasen!

Koppla inte in övriga förrän installationen inkl. alla omstarter med Windows update är klar!

Detta för att minimera risker med uppgradering som dessutom kommer att gå rejält snabbare med dessa urkopplade - och ja.

 

Därefter vid inkoppling kan det hända att man behöver köra Windows update igen med omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

När datorn är precis nyinstallerad rekommenderas man att bränna kopia på CD av filerna och det gjorde jag när den var nyinköpt. När ska de användas?

Ehh aldrig skulle jag vilja säga.

Dessa gäller inte längre.

 

I Windows 10 kan du skapa nytt installations media på tex. DVD eller bootbar usb-sticka att förvara nånstans:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/15088/windows-10-create-installation-media

Eller denna guide:

Skapa Bootbart USB-Minne eller DVD-skiva för Windows 10

 

Men min favorit är att ha ett tredjeparts backup program tex. Acronis Backup & Recovery som jag regelbundet kör och även testat i skarpt läge så att säga- och det fungerar ypperligt.

Men det kostar och finns inte på svenska.

 

Bland gratisalternativen finns främst:

techradar: Best free backup software 2019: save your files and folders and work for free

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev annmarie:

När datorn är precis nyinstallerad rekommenderas man att bränna kopia på CD av filerna och det gjorde jag när den var nyinköpt. När ska de användas? Om ominstallationsfilerna i datorn försvinner?

Svaret är ja på din andra fråga. Kan t ex inträffa om hårddisken går sönder och måste bytas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Cecilia:

Svaret är ja på din andra fråga. Kan t ex inträffa om hårddisken går sönder och måste bytas ut.

Svaret är nej, om TS uppgraderat sin Windows 7 till Windows 10 och därför skall aldrig dessa gamla återställningsskivor från Windows 7 någonsin användas. Det kan ställa till med problem som kanske inte enkelt kan lösas.

Man skapar nya enligt mitt inlägg ovan.

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Svaret är nej, om TS uppgraderat sin Windows 7 till Windows 10 och därför skall aldrig dessa gamla återställningsskivor från Windows 7 någonsin användas. Det kan ställa till med problem som kanske inte enkelt kan lösas.

Man skapar nya enligt mitt inlägg ovan.

:)

 

Jag har inte sett något om att den andra datorn är uppgraderad utan endast att den är ominstallerad.

 

1 timme sedan, skrev annmarie:

Skrivaren är Canon Pixma IP7250 och skannern Canon CanoScan 9000F.

Canon har drivrutiner för Windows 10 för skrivaren: https://www.canon.se/support/consumer_products/products/printers/inkjet/pixma_ip_series/pixma_ip7250.html?type=drivers&language=&os=windows 10 (64-bit)

och för CanoScan 9000F: https://www.canon.se/support/consumer_products/products/scanners/canoscan_series/canoscan_9000f.html?type=drivers&language=&os=windows 10 (64-bit)

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Alla anslutna externa enheter liksom skrivare/skanner etc. skall vara urkopplade under installationen!

Ha endast tangentbord, mus och bildskärm inkopplad under installationsfasen!

Koppla inte in övriga förrän installationen inkl. alla omstarter med Windows update är klar!

Detta för att minimera risker med uppgradering som dessutom kommer att gå rejält snabbare med dessa urkopplade - och ja.

 

Därefter vid inkoppling kan det hända att man behöver köra Windows update igen med omstart.

Jag har under alla år kopplat bort alla anslutna enheter under installation och uppdatering, även musen, bara strömkabeln är kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev annmarie:

Jag har under alla år kopplat bort alla anslutna enheter under installation och uppdatering, även musen, bara strömkabeln är kvar.

Nja självklart skall du ha musen inkopplad.

Mus, tangentbord och bildskärm naturligtvis, men alla andra övriga externa enheter urkopplade.

 

Och när det gäller en stationär dator: så är det bäst och med minsta trubbel att koppla in mus och tangentbord i dom två USB 2.0 portarna närmast PS2 porten dvs. längst upp.

På äldre moderkort är dessa USB 2.0 portar särskilt dedikerade för just detta.

 

Obs! Gäller inte senaste modellerna. Där spelar det ingen roll, men man bör tänka på det i varje fall att om moderkortet har både USB 3.0 (blått uttag )och USB 2.0 så anslut alltid mus och tangentbord på USB 2.0 portarna.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...