Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åtkomst av bonusmateriel i DVD-film


dosman
 Share

Rekommendera Poster

Lånade en DVD-film på biblioteket på orten. Klassikern "Sound of Music" från år 1965. DVD-fodralet innehåller två DVD-skivor; Disc1 och Disc2. Den sistnämnda innehåller enbart bonusmateriel från filmen. Problemet: När jag ska avnjuta det sista bonusmaterielet, de tre avdelningar för stillbilder i kategorin 'Still Galleries', så stöter jag på patrull!

 

Enligt den engelska anvisningen (se sista bilden i bifogat montage): "Press the >>| button on your remote to step forward to the next frame". Och så vidare. Men jag har faktisk ingen extern DVD-spelare bredvid TV:n utan jag tittar på filmen via datorns inbyggda DVD-spelare. Allt annat har ju fungerat att titta på, utom de uppenbart icke-automatiserade bildspelen!

 

Jag har kollat om stillbilderna finns med på DVD-skivan genom att öppna filen 'VTS_02_1.vob' på skivan. Jodå, bilderna finns där! Så hur f-n gör jag för att via menyerna starta stillbildsgalleriet? Använder, som de flesta, mediespelaren VLC. Version '1.1.5 The Luggage'. På svenska: '1.1.5 Portable'. Den har ju inga separata kontroller för bildspel direkt utan bara 'nästa kapitel' och 'föregående kaptilel'. Ja, jag vet att det är en gammal version, men har aldrig tidigare haft problem med att spela upp bildspel från andra DVD-filmer.

 

Att behöva anskaffa en DVD-spelare med fjärrkontroll för hemmet bara för att avnjuta och bläddra igenom ett dussin stillbilder är ett av mig både fruktat och oönskat scenarium, som inte blott blir kostsamt utan även är att betrakta som en överloppsgärning.

 

Bilderna på DVD-filmen har förstås också ett stort kulturhistoriskt värde, varför det är angeläget att kunna framlocka dem. Avslutningsvis: För att förekomma eventuella missförstånd kan tilläggas att själva DVD-filmen, "Sound of Music", är producerad anno 2005 som ett led i firandet av 40-års jubileum sedan filmens tillkomst.

SoM-gallery.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...