Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med ljudkort & förstärkare!


Mattias Jonsson

Rekommendera Poster

Mattias Jonsson

Jag har kopplat in utgående ljud från min dators ljudkort till min surroundförstärkare - men jag har ett problem..

 

Om jag bara koppar in datorsignalen fungerar det alldeles utmärkt. Det funkar också bra om jag kopplar in övriga enheter (tv, dvd, cd, md) - så länge inte kabel-tv-antennsladden är inkopplad i någon av apparaterna!! Då uppstår ett minst sagt irreterande brummande i högtalarna. Varför?? Hur göra??

 

Tvärtom fungerar det också, alla enheter med antennanslutningen utan datorn. Men tillsammans alltså = fel.

 

Jag kan påpeka att jag provat byta kabel och förstärkare men utan förbättring. Ljudkortet är av typ SB Awe 64, vanlig utgång in i förstärkarens analoga ingångar.

 

Jag är inte väldigt duktig på området (hade jag varit det hade jag nog kunnat lösa detta själv) och skulle vara tacksam för konkreta tips i felsökningen. Dvs. gärna ingående information hur jag ska göra.

 

Som sagt, jag vore väldigt tacksam för hjälp.

 

//Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brummande ljud brukar bero på jordfel.

Är alla komponenter kopplade till jordade uttag? Det behövs normalt sett inte, men datorn ska ha det i alla fall.

Kolla också att kabeltvsladden inte ligger för nära andra sladdar så du får störsignaler.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft eller i viss mån har fortfarande samma problem som du. Ända sättet som jag hittade var att skippa antennanslutningen till stereon och sätta in en sketen trådantenn :( Värt att notera är att jag, precis som du, inte är någon expert på detta område. Har datorn i jordat uttag, ljudkortet till stereon, grafikkortet till tvn samt tvn till stereon. Verkar inte som om tvns antennanslutning ger upphov till några störningar utan det begränsar sig till radioantennen.

Om du kommer på något banbrytande så kan du väl höra av dig.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem i min gamla lägenhet.

 

Det brukar bero på jordslingebrum, och du kommer oftast inte förbi det såvida du inte isolerar antennjorden ifrån systemen - enklast genom ett par kondensatorer som ser till att bara släppa igenom det frekvensområde som tvn behöver för att visa kanalerna, och inget annat :)

 

Det går att köpa sådana jordslingebrumsfilter (vad de nu heter) för lite pengar, eller konstruera själv med två kondare med rätt specifikation. Den sistnämnda lösningen satsade jag på - vilket kostade mig typ 15kr eller något, och löste problemet med brummande i stereon, samt vågor på tvn vid visning av datorgrafik p denna.

 

Sök på jordslingebrum eller liknande i forumet - jag har svarat på frågan med länkar och specifikationer minst twice tidigare ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade de länkarna jag använt vid problemet med "Ground Loops"

 

Bygg en egen lösning:

http://www.epanorama.net/documents/groundloop/antenna_isolator_building.html'>http://www.epanorama.net/documents/groundloop/antenna_isolator_building.html

 

Specifikation av fenomenet/problemet:

http://www.epanorama.net/documents/groundloop/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

 

Jag hade samma problem som dig men löste detta genom att dra en kabel från jordplinten på förstäkaren till vägg uttaget

 

Jag anslöt helt enkelt kabeln från förstärkaren till jord anslutningen i en stickpropp och sen är det bara att stoppa in den i vägg uttaget

 

Se bara till så att du ansluter rätt stift i stickproppen så att du inte får stöm in i förstäkaren

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...