Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vissa delar i datorn har blivit galet sega


Mad Man
 Share

Rekommendera Poster

Tex så tar det ett par minuter att öppna, söka igenom och ta bort filer ur papperskorgen.

Skall jag stänga av datorn, så kan jag inte göra det genom att klicka på Windows knappen, utan jag får först logga ur och sedan stänga av. Och själva nedstängningen tar lång tid.

Är jag för snabb på att stänga ned bildhanteraren (tex ACDSee), efter att jag öppnat den, så hänger sig hela programmet.

Jag trodde först att detta hade samma felorsak som mitt tidigare problem med Onedrive, men då det problemet har löst så kvarstår ovan nämnda fel, så tydligen är det en annan  felorsak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den typen av problem kan bero på en dålig hårddisk. Se därför till att du har säkerhetskopior på alla viktiga filer för plötsligt kan hårddisken bli så dålig att Windows inte kan starta och/eller dina filer blir skadade.

 

När det är klart kan du testa hårddisken med dess tillverkares testprogram, alternativt om datortillverkaren har ett testprogram för datorn som inkluderar hårddisken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kört det stora testet i HP PC Hardware Diagnostics och inga fel hittas.

Men datorn är lika seg som tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lite kort tid. Vem har tillverkat hårddisken?

Bör gå att se en enhetsbeteckning på den i Enhetshanteraren.

 

Ett annat alternativ är att moderkortet eller processorn är för varm så att processorn börjar gå långsammare för att inte bli ändå varmare. Har du något program som kan visa temperaturer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C är installerad på ssd disk från Sandisk. Sen sitter det en hårdisk från Toshiba (dt01aca100).



Jag har tveksam till att det skulle till att det skulle ha något med värme att göra; datorn är ju så seg redan direkt vid inloggning.

Redigerad av Mad Man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löste sig. Eller snarare det flyttade på sig till ett annat område. När jag körde diagnoserna så kopplade jag bort de bärbara hårddiskarna jag hade. Och efteråt funkade allt som det skulle och datorn var snabb som den skulle vara. Till jag märkte att dessa hårddiskar var bortkopplade och när jag kopplade tillbaka den ena av dom, så blev datorn så där seg igen.

 

Så något är fel på den hårddisken. Så nu har jag ett nytt problem att felsöka.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med olika USB-kontakter och -sladdar samt kolla vad för testprogram som finns från tillverkaren av just den hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...