Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Törntagg

Irriterande ljud vid TV-tittande i datorn

Rekommendera Poster

Jag gillar musik av olika slag, därför lider jag av att bli offer för den fullständigt idiotiska ljudmatta som utgör nån slags bakgrunds"musik" till alla program man vill titta på i TVs playfunktioner i datorn. Jag tror inte att det är de enskilda TVprogrammens upphovsmakare som är skuld till detta, utan fått för mig att det i själva verket är nånting som är kopplat till själva datorn som sådan. Jag har försökt bli av med  detta sinnessjuka elände på olika sätt, men försöker man dämpa ljudet så påverkar det ju även det som ska vara där, dvs vad folk säger osv i det aktuella TV-programmet , naturliga ljud från djur och natur och så vidare. Det går inte att titta på nånting utan att bli störd av detta malplacerade oljud. Hur bär man sig åt för att få tyst på detta påklistrade ljud utan att programmets riktiga ljud försvinner????  Oerhört tacksam för svar!

Törntaggen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att dator och TV är kopplade på olika faser i elnätet hemma. Då kan det uppstå ett brummande ljud. Har du möjlighet att testa att koppla båda i samma eluttag? Om du redan har det så är det troligt nåt slags jordfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något brummande ljud är det inte, utan någon slags osorterad popmusik . Jag kan skilja på brummande ljud och något som ska föreställa musik!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Törntagg! Om du ger mig en länk till ett TV-program som får den osorterade popmusiken kan jag kolla om det blir likadant för mig. Jag har ingen TV men ibland ser (och hör) jag något program i datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, skrev Törntagg:

Något brummande ljud är det inte, utan någon slags osorterad popmusik . Jag kan skilja på brummande ljud och något som ska föreställa musik!

Om det inte är ett brummande ljud så är det väl något i det aktuella programmet eller att du har något mer igång i datorn.

Tystnar "oljudet" när du pausar eller stänger av programmet? Gissar att det gör det, du refererar till "TVs playfunktioner". När du dämpar ljudet, är det med "Volymkontrollens master" eller med volymen för aktuell uppspelning?

Av din beskrivning verkar det trots allt vara något i programmen du störs av. I de flesta fall brukar uteslutningsmetoden fungera för att ringa in ett problem. Testa t ex det ovan efterfrågade så borde du i alla fall närma dig en lösning, eller kunna få mer relevanta svar från andra.

Att det skulle vara kopplat till "själva datorn" låter långsökt. Skulle något spela upp bakgrundsmusik i samband med att du kollar playkanaler, menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan sak att felsöka med en annan uteslutningsmetod är att lyssna på Play-kanalerna på något annat sätt, t ex i en mobil eller på någon annans dator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland händer konstiga saker som man aldrig lyckas få nån förklaring till... I dag när jag skulle försöka gå in på samma program som i går (Vem vet mest på SVT ettan) kom programmet upp med fullständigt normal ljudbild, dvs allt som sas gick att höra utan några som helst störningar... Jag har inte gjort några  inställningsändringar eller så; mobilen ligger snällt på skrivbordet bredvid och är på utan att vara "igång" och den fasta telefonen ligger bredvid. Allt är precis som i går, men TV-programmet syntes och hördes klart och tydligt på datorn precis som det brukar vara på TV-apparaten. Ingen ljudmatta alltså. 

Den "musik" som brukar serveras i sådana här fall (har hänt förr) verkar vara typiskt syntetiskt tillverkad ungefär som den skvalmusik som ibland strömmar ur vissa butikers högtalare. Denna störningsmusik kvarstod i går även när jag bytte program på datorn; t o m då jag klickade fram Pysol patienceprogram så fanns ljudmattan kvar; först då jag klickade bort ljudet på datorns tangentbord försvann det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag håller alltid mina löften så nu har jag gått in på SVT och tittat på nyheterna. Bara naturliga ljud, ingen skvalmusik där. Kanske är det ditt andra program som producerar skvalmusiken. Men det enda jag hittade när jag googlade på "Pysol patienceprogram" var det här  https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.126276/pysol-460---patienser men det har jag inte laddat ner för något annat patiensprogram än Solitaire, som ingår i Windows 10 och som dessutom inte intresserar mig, vill jag inte ha i datorn.

Jag förstår dock att bakgrundsoljudet är irriterande. Själv avskyr jag också påtvingad bakgrundsmusik. Tillbringar aldrig någon längre tid på platser som serverar sådant. 

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...