Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beskärnin Lightroom Claccic.


Torparen
 Share

Go to solution Solved by Torparen,

Rekommendera Poster

TV:n  har pixelformat 16/9 medan min kamera, Canon Eos 70 har formatet ?????. , framgår ej av manualen.. Dock är jag säker på att det  inte är 16/9, I LRC    kan bildformatet  beskäras till 16/9 vilket jag också gör. Men jag är inte mer än människa så många gånger har jag missat.

Nu till frågan: I LRCL finns ett filter med vilket man kan filtrera en massa funktioner ex stjärnor färger flaggor m.m. Men jag kan ej finna något om beskuret kan  det bero på att funktionen saknas? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canon EOS 70, och alla andra Canon, Nikon m fl, har formatet 3/2 och panasonic, olympus och övriga m4/3 eller vad de heter har förhållandet 4/3.

Om jag förstår din filtreringsfunktionsfråga rätt så måste du vara i biblioteksmodulen och ha "grid" visning på för att "text/attribut/metadata/inga" ska visas. Till grid lägen hittar du snabbast genom att trycka "g" tangenten.

Attribut är ju där du kan välja flaggor, färger, stjärnor mm.

 

image.png.86f736a9b872869c3c5b35285c792198.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ej finna någon text som avser beskuret. Enklast är att trycka på filter därefter metadata. Men beskuret kan jag en finna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Thirteen:

Google är din vän. Du liksom jag hittar svar direkt.

 

Skärmklipp.PNG

Texten är så  liten att det är omöjligt att läsa. Se även nedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Torparen:

Texten är så  liten att det är omöjligt att läsa. Se även nedan.

Thirteen menade att om du googlar beskärning Lightroom classic så kommer du att få upp några sidor om det på Moderskeppets webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Torparen:

Jag kan ej finna någon text som avser beskuret. Enklast är att trycka på filter därefter metadata. Men beskuret kan jag en finna.

Då missförstod jag. Har en sådan funktion funnits?

Annars går det ju snabbt att märka en beskuren bild med en viss färg så hittas de lätt så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
2 timmar sedan, skrev Hankki:

Då missförstod jag. Har en sådan funktion funnits?

Annars går det ju snabbt att märka en beskuren bild med en viss färg så hittas de lätt så.

Nu är det så att jag ha mer än 1000 bilder vissa beskurna vissa ej.Hade hoppats slippa kika på varje bild för att se symbolen beskuren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...