Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ställa in strålkastare


Flyfisherman
 Share

Rekommendera Poster

Jag besiktigade bilen i veckan och så när på en parkeringslampa hf var det inga problem, men passade då på att fråga om min MC där jag bytt och gjort om mina två frramlysen och denna skall besiktigas till sommaren (vartannat år).

Och jag vill gärna försöka ställa in dessa korrekt innan besiktning för att, ja naturligtvis slippa ombesiktning.

 

- Då sade besiktnings-gubben:

Man mäter till centrum av lyktan och drar av 10 % mot väggen.

Tex. så sade han: är lyktorna 1m. upp och 10m. från vägg så skall ljuskäglan sjunka med 10 cm.

Är det 5m. från vägg så skall den sjunka med 5cm.

Tydligen skall ljuskäglan från halvljuset sjunka med 10 % hela tiden oberoende av höjd eller avstånd.

 

Men jag får inte ihop det.

Om man har en bil låt säga att centrum på lyktorna ligger på 65 cm upp och står på plant golv 3m. från väggen:

Vad blir detta då när man mäter på väggen?

 

Och framförallt: stämmer detta verkligen det han sade?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saxat ur mest motor.

 

I min körkortsbok från -91 så finns det beskrivet.
Plant underlag, 10m mätt från lyktorna till vägg.
Mät från marken upp till centrum lykta..får ej överstiga det måttet från mark till kanten på ljusbilden på väggen.
Justera ej för lågt utan på måttade höjden precis ned mot 2-3cm under..du kan få nedslag på för låg ljusbild också.
Detta har jag gjort på ett gäng bilar i 15+år och aldrig fått nedslag..det stämmer tamefan exakt.

-------------------------------------------------

När en annan fixade körkort på 70 talet så gjorde man så att man gick fram till lyktan och kollade på byxorna var den skarpa(ej diffusa) linjen var, och gick bort 5 meter och denna linje fick inte gå över detta på dina byxor utan strax under några cm.(plant givet)

Syns oftast också på kvällen på regskyltarna som inte får bli skarp reflexion på längre håll 20-30 meter.

Vissa bilar har justering med ett vred för detta, men ska då ej inte gå för högt i högsta läget.

 

De som har xenon-halvljus har ju auto-justering och den kan ju paja genom att en givare(länkarm) går sönder på bak eller framaxeln, och de går ner på lägsta nivå och det lär märkas.

 

Att kolla alla lampor kan man göra mot ett skyltfönster en kväll när man är ensam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ritade upp detta i CAD.

 

10 meter mellan punkterna. Punkt A är 1 meter, punkt B är 0,9 meter. 

Det ger 1 grads lutning. (eller 89 graders vinkel från vertikal linje för A)

Med samma lutning och 3 meter, där punkt A är 1 meter, blir B 0.97 meter.

Med samma lutning och 2 meter, där punkt A är 1 meter, blir B 0.98 meter.

 

Alltså;

vid 10 meter ska höjden minska med x 0,10

vid 3 meter ska höjden minskas med x 0,03

vid 2 meter ska höjden minskas med x 0,02

 

Tror jag...

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Det där med mätningar, cm och grader vet jag inte om jag själv skulle ge mig på. Förutsatt att du har en bil vars strålkastare ligger på samma höjd som hojens - använd dessa ljusbilder och ställ in hojens efter dessa. Eller ännu hellre, med tanke på att "verkstan på hörnet" gör detta på några minuter - anlita dom istället så får du det professionellt gjort. Kostnaden, en 50-lapp eller en hundring, är ändå en försvinnande liten kostnad mot vad du betalar i försäkring och i bensinkostnad per år.   ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det inte att anlita någon, utan hur det fungerar och helst gör jag det själv.

 

Mikael63 - det var en intressant uppställning.

Om man nu tänker sig 10% minskning oavsett avstånd och höjd?

Ponera att en lastbil med lysena 1m upp och en personbil med lysena 0,65m. upp till centrum:

Båda skall väl ha halv-ljuskäglan i backen en bit framför kan jag tro.

 

Om detta då blir 10% räknat från centrum av lyktorna, bör väl båda ljusbilderna hamna på ungefär samma ställe?

Eller tänker jag fel här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blev ju lite intressant..

 

Förutsättningen får nu vara att besiktningsmannens uppgifter om 10 % av 1 meter stämmer.

Om man då inte tar hänsyn till de 10 meter som besiktningsmannen sa, utan att det alltid skulle vara 10 % av strålkastarnas höjd.. så skulle jag kunna ställa strålkastaren, som befinner sig på en meters höjd, 10 cm framför garageporten och vinkla ner strålkastaren så att den pekar 90 cm från mark. (100 cm - 10 % av 100) så kommer ljuskäglan att slå i marken redan 100 cm framför strålkastaren. Det funkar ju inte varför vi då ändrar förutsättningarna och åter lägger till besiktningsmannens 10 meter. Att 10 % gäller vid 10 meter. Att min "tabell" ovan stämmer.

 

Strålkastare som befinner sig 100 cm ovan marken och vinklad neråt en grad kommer att träffa marken vid 100 meter.

Ja, så långt kan man tycka att det verkar rimligt.

 

En strålkastare som befinner sig 65 cm ovan marken och vinklad neråt en grad kommer att träffa marken vid 28,5 meter.

Det kan ju verka mindre rimligt men inställningen, av halvljuset, är ju inte att ljuskäglan allt ska hamna en viss längd framför bilen utan att den inte ska blända andra förare.

 

Fortsättning följer.. kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ritade upp detta i CAD.

 

10 meter mellan punkterna. Punkt A är 1 meter, punkt B är 0,9 meter. 

Det ger 1 grads lutning. (eller 89 graders vinkel från vertikal linje för A)

Med samma lutning och 3 meter, där punkt A är 1 meter, blir B 0.97 meter.

Med samma lutning och 2 meter, där punkt A är 1 meter, blir B 0.98 meter.

 

Alltså;

vid 10 meter ska höjden minska med x 0,10

vid 3 meter ska höjden minskas med x 0,03

vid 2 meter ska höjden minskas med x 0,02

 

Tror jag...

 

Du tror rätt höjden ska minskas med 1% av avständet mellan bil och väggen man mäter mot.

Jag kopierar och redigerar och noga räknat 1,2%, se länken

Alltså;

vid 10 meter ska höjden minska med x 0,12m = 12    cm

vid 5 meter ska höjden minskas med x 0,06m =    6    cm

vid 3 meter ska höjden minskas med x 0,036m =  3,6 cm

 

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20120426/stalla-in-halvljuset/

men här är det 1 % som Mikael63 skrev

vid 5 meter ska höjden minskas med x 0,05m =    5    cm

http://www.bikersnews.de/motorrad/berichte/technik+alles+ueber+scheinwerfer_081.html

 

http://www.qwant.com/?q=motorrad scheinwerfer einstellen&t=web

 

Det verkar var mer komplicerat vinkeln varierar mellan bilar. Kan var mellan 1% och 1,5%. På Toyota står vinkeln på strålkastarhuset.

"Aus dem vorgeschriebenen Neigungswinkel (in der Regel zwischen 1 und 1,5%) und dem Abstand zwischen Fahrzeug und Wand lässt sich nun die Soll-Kante für den Autoscheinwerfer errechnen." från

http://www.autoteileprofi.de/ratgeber/autoscheinwerfer-richtig-einstellen-2316

 

Vad det gäller MC så är det bara rulla in med lite lågt halvljus och om dom klagar

"Jamen jag brukar köra med passagerare och då blir det högre"

 

Hur ställer jag in ? Efter justerat fel så händer inget när jag kör på dagen i strålande solsken men när det börjar mörkna så vid 1700 så börjar mötande blinka. Jag stannar och tar 1 varv på höjdskruven. Så blir det lugnt till 1800 då börjar blinkandet på nytt. Jag stannar och tar ett varv på höjd skruven. Nu är det lugnt men vid 20-tiden på en bensinstation innan motorväg tog jag 1/2 varv till. För säkerhets skull.

Och så blev det bra. Inga blinkande mötande och jag har bra halvljus.

 

 

 

 

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...