Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Onedrive har klonat sig själv på C:


Mad Man
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har mina onedrive grejer på D:\user, där de flesta grejerna inte sparas lokalt, men idag upptäckte jag att hela mitt onedrive innehåll, även det som enbart skall finnas i molnet, hade sparats lokalt på C under namnet C:\user\TEMP.DESKTOP-H6J5T4M.  Efter att ha läst lite om det så verkar det vara så att ett temporär profil har skapats på min dator. Men mina sympton stämmer inte helt överens med det beskrivs ute på nätet. Dels så innehåller denna temporära folder enbart mina onedrive grejer, inte annat och dels så får jag inga som helst besked att jag har loggat in på en temporär profil.

Jag kan inte ta bort den temporära mappen, utan får ett felmeddelande "0x8007018b Åtkomst till molnfilen nekas". Jag har även testat att ominstallera onedrive, men det gör ingen skillnad.

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det är normalt att OneDrive har en temp-mapp se https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/onedrive-temp-folder/26161cc3-4142-4a0e-a3eb-82e49100664b och enligt den sidan så tas den bort när all synkronisering är klar.

Foldern finns kvar även efter att Ondrive har synkat klart. En intressant detalj; om jag kollar storleken på den foldern så är den större än hela disken dom den ligger på...

 

Redigerad av Mad Man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, verkar ju inte vara en normal folder eller normala filer i så fall. Det skulle kunna vara någon sorts genvägar/länkar till filer som i praktiken ligger någon annanstans. Vanliga genvägar brukar ju inte få någon väsentlig storlek när man kollar på dem i Utforskaren men det finns något som kallas hårda länkar som fungerar annorlunda: https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_links

Användning av hårda länkar är en anledning till att om man räknar samman storleken på alla mappar på ? så stämmer den inte med mängden använt utrymme på den partitionen/disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick svar på ett Microsoft forum där lösningen gick ut på att starta om datorn 5 gånger och sedan kunde man ta bort foldern.

Och det funkade. Dessvärre löste inte det de andra problem som jag trodde var kopplade till samma sak, nämligen att det flera minuter att öppna papperskorgen och att vissa program hänger sig hela tiden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...