Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemmaroutrar används i attacker mot spelservrar


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Misstänker att även andra routrar kan bli utsatta för skit. Ett enkelt sätt undersöka om din router kan riskera bli utsatt för angrepp är att kolla om det finns en nyare firmware.

 

Exempel: Min internethastighet känns seg. Jag kollar på Bredbandskollen och är inte i närheten av 100/10 Mbit/s (fiber + Bahnhof) Efter koll på annan dator lika låg hastighet ansluter jag en dator direkt till fiberuttaget. Hastighet ca 95/11 vilket är helt normalt.

 

Felet ligger alltså i routern ASUS RT-N66U. Jag kollar med ASUS, jo det finns en nyare firmware. Kör in den nyare firmwaren samt byter allt från namnet på administratören till lösenord i routern. En blandning av mer än 16 stora och små bokstäver siffror och specialtecken.

Och testar på nytt internethastighet med routern inkopplad.

Helt normal. Så som jag ser det hade man kapat min router.

En intressant följd var att jag inte längre kunde logga in på gmail. Google krävde 2-faktorautorisering. Slutsatsen är att Google hade lagrat min routerinformation vilken ändrats samt genom att jag kör linux hemma gjorde min inloggning misstänkt.

Det hela löste sig genom att det inte var några problem logga in på gmail för mig hos en bekant med W10. (Hackare använder inte W ?)

Där fick jag frågor om jag hindrats logga in nyligen på gmail vilket jag besvarade med Yes

samt skrev lite mer information om mig. Nästa gång jag loggade in hemma så var det på nytt krav på 2-faktorsidentifiering. Jag fick en fråga på den information jag lämnat om mig på windowsdatorn till google och svarade. Och släpptes in på min gmail.

 

Till slut, kan vara ide byta firmware till nyare i din router om du inte gjort det nyligen.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev jannejanne:

Misstänker att även andra routrar kan bli utsatta för skit.

Det har rapporterats om säkerhetshål i många routermodeller under åren. Artikeln gäller ju bara det senast upptäckta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...