Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Så lyckas lömska Androidappar lura Googles säkerhetskoll – gång på gång


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Men ska man inte börja redan från början med att läsa användarvillkoren för sin nya mobil ?

Jag gjorde det när jag för snart 10 år sedan hade köpt en Android.

I villkoren ingick att Gooigle hade rätt att ladda hem och dela en hel del på min mobil MEN EJ BEGRÄNSAT TILL DESSA.

Dvs Google hade om jag godkände rätt till alla mina kontakter, mail och sms, både privata och sådan i jobbet, rätt att avlyssna mig och andra i närheten och filma med min mobil och ladda hem allt.

Jag godkände inte EULA och hade förhoppningsvis en dumfån.

 

Jag är inte den ende som sett Smartphones som en säkerhetsrisk.

I Edward Snowdens bok I allmänhetens tjänst berättar han om livet på och för CIA.

Man tar aldrig med sig en mobil till jobbet när man jobbar på CIA. Av säkerhetskäl.

 

Exempel: En vän är inte på Facebook på sin Platta. Jag ringer och hon börjar ett telefonsamtal med mig i sin mobil. Då upptäcker hon till sin förvåning att allt hon säger till mig i mobilen skrivs ut på Facebook på plattan. Dvs Androidplattan/Google/Facebook avlyssnade henne och hennes lägenhet kontinuerligt.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev Mikael63:

Röstinmatning har ju funnits väldigt länge, inget konstigt egentligen.

Jo röstinmatningen är jag överens med dig om, men detta att man avlyssnas i smyg från google och facebook. Jag vet att rykten finns, men frågan är om detta är sant. Har själv testat att prata vid telefonen för att se om någon händer i ex facebook men det har inte skett. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga som verkligen har kunnat visa på att smygavläsning av de stora företagen förekommer.

 

12 timmar sedan, skrev jannejanne:

I villkoren ingick att Gooigle hade rätt att ladda hem och dela en hel del på min mobil MEN EJ BEGRÄNSAT TILL DESSA.

Dvs Google hade om jag godkände rätt till alla mina kontakter, mail och sms, både privata och sådan i jobbet, rätt att avlyssna mig och andra i närheten och filma med min mobil och ladda hem allt.

Nej, du gjorde en feltolkning vilket är lätt i en juridisk text.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...