Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Opera äter RAM


pekkau
 Share

Rekommendera Poster

Hur mycket RAM-minne som en webbläsare använder beror i huvudsak på antalet flikar och vilka webbsidor man kollar och har kollat på. För närvarande så tar min Firefox över 2000 MB men så har jag också mer än 20 flikar igång och har kollat på kanske tusen sidor sen jag sist startade om Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opera är numera byggt på något som heter Chromium. och Chromium är ökänt för att kräva enorma mängder minne. Så det är faktiskt ganska normalt att Opera beter sig så där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med Opera (Out of Memory) började några dagar sen och jag använder inte många flikar när jag surfar. Har avaktiverat alla tillägg, städad history, kört Malwarebytes ...

Jag kollar aktivitetshanteraren varje dag och problemet fanns inte förra veckan.

Om jag minns rätt hade Opera samma problem året 2014.

Troligen Chromium orsakar detta men varför endast i Win 8.1 ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opera har varit baserad på Chromium sen 2013.

 

Men att Opera använder 200 MB RAM och att 29% av allt RAM används kan väl inte ge upphov till Out of Memory?

Eller finns det fler Opera-processer som inte visas i din bild (sortera på Namn i stället för Diskaktivitet)?

Hur blir det om du startar om Opera och/eller rensar dess cache?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev .M:

och Chromium är ökänt för att kräva enorma mängder minne

Kanske OT men min erfarenhet är det omvända.

Firefox, Opera, Vivaldi, Chrome slukade mer RAM än Chromium. (Linuxmiljö)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i min aktivitetshanterare för Firefox just nu:

Skärmklipp.PNG

Översta raden är alltså summan av alla FF-processerna.

Jag tycker alltså att det inte ser onormalt ut för din Opera utan det är låg minnesanvändning.

 

Hur ser det ut i Operas egen aktivitetshanterare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag Win10 och jag hade fel från början. Win10 visar inte alla opera exe:n på en gång utan bara en flik (se bild). Naturligtvis började jag se rött när jag såg så många röda opera exe:n (Win 8.1).

Tack för alla svaren!

Mvh

 

Opera Win10.PNG

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...