Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Epson Stylus Photo R2880 - cyan syns ej


K Olagus
 Share

Rekommendera Poster

Hej! 

Har en bra fotoskrivare, Epson Stylus Photo R2880. Den har en hel del år på nacken och de senaste åren har jag inte använt den av olika skäl. Den har 8 patroner. När jag nu skulle börja använda den igen, startade jag med att kolla statusen på bläcknivåerna och gjorde en utskrift för att se hur läget var mtp hur länge patronerna suttit i. Jag räknade med att det skulle synas att bläcket var intorkat och det gjorde det. Jag bytte till nyare patroner, inte purfärska, men nyare. Lät skrivaren ladda, tittade på nivåerna som var som de skulle på alla 8 patronerna. Skrev ut en test. Alla ok, men inte cyan (den mörkare av dem). Den syntes öht inte.
Körde rengöring ett par gånger och testutskrifter efter det. Samma resultat. Någonstans i guiden läste jag att om man efter byte av patroner låter skrivaren stå över natten och provar igen, så skulle kanske bläcket "mjukas upp" och då fungera. Men det gjorde det inte. Köpte då en helt ny cyan. Samma negativa resultat. 
Eftersom skrivaren inte längre har garanti och support, så får jag försöka lösa detta själv. Gissar att reparation kostar för mycket, även om skrivaren är så bra att jag ogärna vill kassera den.
Kan någon med mer erfarenhet än jag ge mig tips hur jag skall kunna få igång cyan (där rutan är helt blank i testutskriften)?

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har nu tittat igenom filmen och gjort det jag har kunnat. Inte rört de mekaniska delarna dock eftersom det känns en smula riskabelt. Har tittat noga med ficklampa och tyckte det såg bra ut.

Läget är alltså så att i statusmonitorn syns alla färgerna. Men den mörka cyanen - kallad bara cyan - blir bara ett vitt fält vid testutskrift. Utom vid 2 av 6 tillfällen då man kunde ana några streck. Bifogar bild på både den och alla de andra.

Har kört rengöring otaliga gånger, gjorde rent chip, skrivarhuvudet för cyan och lite på där bläcket kommer ut i patronen. Har bytt till helt ny patron också. Och skakat lite lätt som man skall. Har senaste mjukvara och driver.

 

Vad jag INTE har gjort, är att testa med en utskrift av ett foto. Ville först kolla upp här på eforum hur jag skall gå vidare.

Tycker problemet är en smula märkligt. Det tycks inte ha spelat någon roll att jag bytte till en helt ny patron, för vid 2 tillfällen med 2 olika patroner cyan har jag fått indikationer på att det är cyan just där vid testutskrift. Annars har det varit blankt.

Inget kladd där patronen sitter heller.

 

Fler förslag?

 

K Olagus

ALLA 8 DSC_0002-01-2.jpeg

MÖRK CYAN DSC_0001.JPG

Redigerad av K Olagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt säkert är det stopp i skrivarhuvudet för cyan. Konstigt att det inte är problem med fler färger efter så lång tid utan användning.

Bläckskrivare måste tyvärr användas regelbundet, annars får man problem.

Jag har inte epson, men en canon MG7750. Och på den finns en funktion som heter djuprengöring. Min erfarenhet är, att när jag har problem med utskrift, måste alltid använda djuprengöringen. Vanlig rengöring brukar inte fungera bra. Visst, det förbrukar mer bläck, men löser alltid problemet.

Du har inte sett nån liknande funktion på din epson?

Hittade denna film, där man rengör skrivarhuvudet med rengöringsvätska. Lite kladdigt ser det ut , men kanske värt ett försök om du vill behålla din skrivare.

 

 

Finns tydligen också speciella rengöringspatroner. 

 

https://www.123ink.se/Epson-T2950-C13T295000-maintenance-box-original-i31746-t59202.html?mkwid=sjtLb3QgJ_dc|pcrid|245775594900|pkw||pmt||slid||prid|026720_8715946543727_C13T295000&pgrid=56537230768&ptaid=pla-424296344770&gclid=CjwKCAjw0vTtBRBREiwA3URt7qXfoRw2lcGHr9xyaCbX2jJUI_icrgjivkFhWcHajhebaV199FcBWBoC_cIQAvD_BwE

 

Redigerad av bengt 429
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Bengt!

Nej, det finns ingen djuprengöringsfunktion dessvärre. Men det du tipsar om skall jag testa, för skrivaren är bra. Att jag inte skrivit ut på länge är säkerligen orsaken och jag tycker också det är konstigt att de andra patronerna och skrivarhuvudena inte åstadkom problem. Jag vill definitivt inte bli av med denna skrivare, så jag gör ett försök.

Skall ta en bild på hur det ser ut under patronen och ladda upp här, för när jag tittar på filmen, så ser det inte alls likadant ut. Återkommer.
K Olagus

Redigerad av K Olagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja återkom och berätta, för detta är verkligen högintressant.

Själv har jag en Canon multifunktions-skrivare Pixma TS 8050 med sex patroner.

Vid fotoutskrifter har jag mestadels varit nöjd, men på slutet märkt att när skrivaren stått oanvänd en längre tid eller om jag bara skrivit ut svart/vitt så blir heller inte färgutskrifterna 100%.

Trots rengöring eller djuprengöring.

 

Nu är det också så här: på Canon multifunktionsskrivare (och jag har haft flera) så blir det inte stopp.

Tex. skrivaren rapporterar att en patron är slut - bara att trycka Ok ch forstätta, kanske med annan färg..


HP-däremot har den egenheten att så få fort deras patroner anses vara antingen slut eller för gamla - så är det stört omöjligt att fortsätta skriva ut.

Jag har genom åren haft flera HP - men aldrig mer kan jag säga.

Dessutom är jag inte ett dugg imponerad av HP:s färgutskrifter.

Mvh

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaaaa, hurra!

Klurade lite, körde en testutskrift eftersom skrivaren stått sen igår. Samma resultat.

Körde då fram patronhållaren, drog ur elkabeln, plockade ur cyanen och svepte den i plastfolie för att den inte skulle torka ut direkt. Sen hade jag en flaska isopropylalkohol i städskåpet. Tog den, några topz och torkade skrivarhuvudet på cyan. Den blev ganska ren. Se bild. Satte i cyan. Kopplade i elen. Lät skrivaren ladda. Gjorde en testutskrift på mönstret, lite bättre. Körde rengöring direkt i skrivarprogrammet och så var det bra!!

Glad är jag, även om jag inte skrivit ut någon bild ännu. Det återkommer jag med senare - möjligen inte idag, tänkte skrivaren ska få vila över natten.

Bilden är  från när jag hade gjort ren den med alkoholen. Lite trixigt att ta bild DSC_0007.thumb.JPG.51a90676222b7ed6219be101ac2d2629.JPGmed mobilen eftersom jag var tvungen hålla i ficklampa som lyste ut, så man ser inte alla 8 patronerna, men väl den tomma för cyan som väl ser förhållandevis ren ut.

 

K Olagus

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, bra gjort och isopropanol eller Ispropropylalkohol är något som jag i flera år rekommenderat att ha hemma i köksskåpet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Ja, den fanns där för rengöring av en gammal kassettbandspelare (vill jag minnas). Jag är ändå förvånad över att det gick såå lätt. Man får se upp bara så det inte blir för mycket vätska på topzen och att topzen inte är luddig. Och den slutliga rengöringen med skrivarprogrammet var uppenbarligen nödvändig för ett bra resultat.

Vad gäller skrivarmärken, så är det nog väldigt individuellt vad man föredrar. Jag har nu denna Epsonskrivaren för snygga fotoutskrifter eftersom jag jobbar en del med fotografi. Den har tjänat mig väl, men det är mitt eget fel att jag har gjort flera års uppehåll utan att då och då skriva ut något. Det skall jag göra framöver har jag lovat mig själv.

Sen har jag en Canon för kontor, men hu vad jobbig den är! Canon Pixma ip 7250 måste vara den sämsta Canon gjort. Vänta vänta vänta..., och sen äter den bläck långt mer än någon annan jag har haft.
K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...