Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Misslyckas att uppdatera windows 10 med hjälp av external device


dick_a
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Hej på Er!

 

Jag har en liten pendrive-pc med 32 Gb SSD, och trots att jag inte har mer än Windows 10 på den så är C: nästan full (20 Gb filer och 8, 14  Gb ledigt, vilket inte går bra ihop med 32 Gb totalt). Uppdatering av OS stoppar och klagar på för lite diskutrymme och föreslår mig att använda D: (ett USB-minne på 64 Gb som sitter i med buntband för jämnan) där det finns 55 Gb fritt utrymme. Ja för sjutton, använd det och "försök igen" väljer jag. Efter någon timme är den uppe igen, och då visas meddelandet att "Kunde inte uppdatera pga för lite ledigt diskutrymme".

 

Så vad är knas och hur lösa det?

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Du måste ha minst... MINST... 32GB ledigt utrymme på disken.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

 Från samma tråd framgår att det inte tycks fungera om det sitter ett USB-minne i datorn..

 

 

Tillägg:

Dags att skippa Windows och installera Linux Mint i stället! ? ;)

Citat

15GB of disk space (20GB recommended).

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt märkligt! Uppdateringen säger ju inget om ett krav på mer ledigt utrymme på C: utan bara rent allmänt, och vill ju att jag ska ansluta en extern disk för att lösa problemet. ... Men jag hör vad ni säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB-minnet går inte att använda till allt som behövs under uppdateringen så det behövs nog en hel del ledigt på C:-partitionen också.

https://www.thewindowsclub.com/upgrade-devices-less-free-space-windows-10

https://www.howtogeek.com/125923/7-ways-to-free-up-hard-disk-space-on-windows/

Sen är frågan om inte datorn blir för slö efter uppdateringen, de där stora uppdateringarna har en tendens att ställa allt högre krav på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det underliga är ju att man inte får någon information annan än den att det finns för lite minne, men att det är OK om jag ansluter en extern enhet med (om jag minns rätt) 11 Gb. Det sägs inte ett jota om utrymmet på just C:. Samma problem har uppstått vid tidigare uppdateringar också, men efter några försök har det fungerat. Denna gången verkar det kört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
2 timmar sedan, skrev dick_a:

Jo, men det underliga är ju att man inte får någon information annan än den att det finns för lite minne, men att det är OK om jag ansluter en extern enhet med (om jag minns rätt) 11 Gb. Det sägs inte ett jota om utrymmet på just C:. Samma problem har uppstått vid tidigare uppdateringar också, men efter några försök har det fungerat. Denna gången verkar det kört.

Jag vet att jag läste förklaringen till detta fenomen här på forumet i våras/somras och den var att om man ex har Win 10 v1809 installerad som kanske upptar 20GB hdd utrymme och uppdaterar till v1903 som även den kanske upptar 20GB hdd utrymme så krävs det MINST 40GB hdd utrymme eftersom även den gamla v1809 sparas på hdd en tid (vill minnas en månad) innan den automatiskt raderas.

 

Ta siffrorna jag angett som cirkasiffror då jag inte minns de exakta. Men det skulle kunna vara förklaringen till att du inte  får in senaste versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Eftersom det inte verkar gå att uppdatera för dig, då utrymmet tar slut samt att Windows inte verkar klara av att nyttja utrymmet på ett annat USB minne under installationen återstår alternativet att göra en ren installation.

 

Formattera din pendrive och gör en helt ren installation av Windows. Detta borde fungera, då enheten kommer vara helt tom då du installerar. Har dock inte provat själv, så jag vet ej om det kommer fungera.

 

Ett annat alternativ skulle vara att flytta din installation till en enhet med mer utrymme och där göra uppgraderingen. Efteråt skulle du sedan kunna flytta det hela åter till din pendrive förutsatt att Windows inte tar upp mer än 32 GB efter uppgraderingen. Problemet med detta är dock att Windows troligen inte kommer acceptera alla hårdvaruändringar om du flyttar det hela till en annan maskin, men i teorin borde det fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett annat alternativ är att skaffa en större disk - utan att behöva ominstallation.

Du kör en disk & backup recovery alt. klona med något lämpligt program och sedan bara byter du ut disken och den gamla formaterar du om, så kan kan den fortfarande användas som lagringsdisk.

 

Finns flera sätt att göra detta på, men det orkar jag inte gå in på just nu innan vi vet vad du vill göra för att komma vidare.

 

Men det du skriver tyder på att du har en äldre och slöare maskin du kör nuvarande på och kanske inte helt lämpligt att lägga ned alltför stora investeringar i?

 

Är du nöjd med nuvarande Windows 10 ver. ? på denna maskin, ser jag i dagsläget ingen större anledning till att uppgradera på denna. Windows uppdateringar kommer du i alla fall att få.

Vilken version är det förresten: Start > skriv bara rakt av winver och enter.

 

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha! ...men nu har jag installerat Mint på den. Visserligen skapar det ytterligare frågor, men den ska som sagt var bara stå och spela radio på kontoret, så inte någon kritisk maskin direkt ? 
Det inbyggda ljudkortet fungerar dock ej med Mint, så jag har kopplat en bluetooth-högtalare till datorn. Får grotta vidare i återstående problem, och kanske blir det en ny fråga här någonstans.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
3 timmar sedan, skrev dick_a:

Tack ska ni ha! ...men nu har jag installerat Mint på den. Visserligen skapar det ytterligare frågor, men den ska som sagt var bara stå och spela radio på kontoret, så inte någon kritisk maskin direkt ? 
Det inbyggda ljudkortet fungerar dock ej med Mint, så jag har kopplat en bluetooth-högtalare till datorn. Får grotta vidare i återstående problem, och kanske blir det en ny fråga här någonstans.

Om syftet med datorn enbart är till för att spela musik på kontoret med varför tycker du då att det är så viktigt att uppdatera operativsystemet? De allra flesta programmen för att spela/streama musik klarar både första ursprungliga versionen av Win 10 v1507 (som släpptes juli 2015) liksom de äldre Win 8 och Win 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Primärt för att den håller på och klagar över uppdateringar hela tiden, startar om och fyller disken till den grad att den blir svår att öppna en webbläsare på.

 

Nu installerade jag Mint 19.2 på den i hopp om att det skulle fungera bättre (samt ge mer ledigt utrymme på disken), men...

Jag har startat en ny tråd angående Mint-problemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
2 minuter sedan, skrev dick_a:

Primärt för att den håller på och klagar över uppdateringar hela tiden, startar om och fyller disken till den grad att den blir svår att öppna en webbläsare på.

 

Nu installerade jag Mint 19.2 på den i hopp om att det skulle fungera bättre (samt ge mer ledigt utrymme på disken), men...

Jag har startat en ny tråd angående Mint-problemet. 

Det problemet går väl lätt att stänga av en gång för alla så att du aldrig mer får den påminnelsen om uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

2 minuter sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Det problemet går väl lätt att stänga av en gång för alla så att du aldrig mer får den påminnelsen om uppdateringen.

Är det inte så att Windows 10 påminner och installerar uppdateringar oavsett om du vill det eller inte? Dvs. du kan inte välja bort att inte uppdatera för MS har bestämt sig för att du ska ha uppdateringen oavsett om du vill det eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
9 minuter sedan, skrev Automan:

Hej!

Är det inte så att Windows 10 påminner och installerar uppdateringar oavsett om du vill det eller inte? Dvs. du kan inte välja bort att inte uppdatera för MS har bestämt sig för att du ska ha uppdateringen oavsett om du vill det eller inte.

Minns för något år sedan att jag läste om en användare som enbart använda datorn till att streama musik och film till stereon och TVn och han stängde just av denna funktionen så det kom aldrig några mer påminnelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte stänga av allt, men uppgraderingar, uppdateringar, säkerhetsuppdateringar och allt fanskap. En jävla röra och nä, fick inte stopp på skiten. Dessutom kan det vara nyttigt och kul med Linux tänkte jag....

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan stänga av själva tjänsten Windows Update för att aldrig få uppdateringar men om datorn är ansluten till internet så kan det ju vara lite olämpligt om den inte är uppdaterad och därför blir hackad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
3 minuter sedan, skrev dick_a:

Jag försökte stänga av allt, men uppgraderingar, uppdateringar, säkerhetsuppdateringar och allt fanskap. En jävla röra och nä, fick inte stopp på skiten. Dessutom kan det vara nyttigt och kul med Linux tänkte jag....

Gå in på Inställningar > Uppdatering och säkerhet och bocka av alla uppdateringar så ska det fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
2 minuter sedan, skrev dick_a:

Fick inte till det, men den installationen är historia nu, så vi släpper det.

Lycka till med Linux.  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var vad jag gjorde, men nu kom det ändå en notis om att Microsoft slutar att supporta version q4085sdfjcygbujq4tcp9tpw985uctq9038746yvn28hg0287yfc1m98ut637gy3 inom kort.

 

....men som sagt var, den installationen är historia nu så vi släpper det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...