Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Torparen

LÖST spara bilder i molnet Onedrive

Rekommendera Poster

1. Är det någon som har erfarenhet av rubr? Jag tänker mig att spara alla orgfoton samt säkerhetskopia av Lightroom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, skrev Torparen:
  1. Är det någon som har erfarenhet av rubr? Jag tänker mig att spara alla orgfoton samt säkerhetskopia av Lightroom.

@Torparen Skulle inte rekommendera att du sparar dina Originalbilder i något moln.

Däremot att du sparar kopior på olika externa ställen, någon/några hårddiskar och i någon molntjänst kanske.

Dina originalbilder har du på en hårddisk, helst inte på systemdisken, utan på annan hårddisk i datorn eller på en extern, sedan hämtar du din bilder/bilder från denna disk och när du är klar, spar den på annat ställe, med annat filnamn.

Dessa original är ju dom enda du har, som då ska vara oredigerade, alltså inte omgjorda/omsparade.

Vad skulle hända med originalbilderna om du inte kommer åt dom i en molntjänst, då sitter du där och blir frustrerad.

Det är ju det som är lite av vitsen, t.ex när du kör Lightroom, då plockar du bara en kopia, som du sedan gör vad du vill med, Originalet, rör du aldrig, och ska inte röra heller. Dom ligger säkert på sitt eget lilla ställe.

Lightroom är ju perfekt att just organisera sina bilder, och jobba med dom i programmet, och sparar dom i detta program, du ser hela tiden var originalen ligger och var kopiorna ligger, dessa kopior kommer inte i kontakt med Originalen, ska inte göra det heller. Alla ändringar hamnar ju i egen fil. Och allt sparas automatiskt i en specifik filmapp, om programmet är inställt rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft mina bilder (kopior) på onedrive i några år för att komma åt bilderna var som helst, har office 365 så då ingår ju 1 TB.

När jag importerar i LR så hamnar bilderna på D: skivan som jag har som lagringsplats åt orginalen. Sen kör jag nu och då ett microsoft program som heter synctoy som kopierar bilderna till F: skivan där jag också har onedrive mappen så alla filer hamnar i onedrivemappen och laddas upp automatiskt. Samtidigt så sparas ju xmp filen. Lightroom backuppen kör jag på samma sätt som bilderna.

Råkar jag radera ett orginal så försvinner inte någon kopia så länge jag inte kör synctoy, går även att ställa så att det aldrig raderar.

Synctoy har jag årsvis så det inte behöver söka alla filer när jag kör synctoy.

Min 1 TB på onedrive började bli full så jag har nu flyttat till Dropbox av den anledning att 1 TB extra på onedrive skulle ha kostat det samma som 2 TB på dropbox. Upplägget är dock samma som med onedrive.

Jag har funderat på någon NAS uppsättning men detta fungerar som jag vill.

sync.JPG.3e09460969fa159af4717baeb41c3992.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, skrev Laso:

@Torparen Skulle inte rekommendera att du sparar dina Originalbilder i något moln.

Däremot att du sparar kopior på olika externa ställen, någon/några hårddiskar och i någon molntjänst kanske.

Dina originalbilder har du på en hårddisk, helst inte på systemdisken, utan på annan hårddisk i datorn eller på en extern, sedan hämtar du din bilder/bilder från denna disk och när du är klar, spar den på annat ställe, med annat filnamn.

Dessa original är ju dom enda du har, som då ska vara oredigerade, alltså inte omgjorda/omsparade.

Vad skulle hända med originalbilderna om du inte kommer åt dom i en molntjänst, då sitter du där och blir frustrerad.

Det är ju det som är lite av vitsen, t.ex när du kör Lightroom, då plockar du bara en kopia, som du sedan gör vad du vill med, Originalet, rör du aldrig, och ska inte röra heller. Dom ligger säkert på sitt eget lilla ställe.

Lightroom är ju perfekt att just organisera sina bilder, och jobba med dom i programmet, och sparar dom i detta program, du ser hela tiden var originalen ligger och var kopiorna ligger, dessa kopior kommer inte i kontakt med Originalen, ska inte göra det heller. Alla ändringar hamnar ju i egen fil. Och allt sparas automatiskt i en specifik filmapp, om programmet är inställt rätt.

Jag använder Lightroom men trodde i min enfald att förvaring av originalen i molnet skulle vara bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, skrev Hankki:

Jag har haft mina bilder (kopior) på onedrive i några år för att komma åt bilderna var som helst, har office 365 så då ingår ju 1 TB.

När jag importerar i LR så hamnar bilderna på 😧 skivan som jag har som lagringsplats åt orginalen. Sen kör jag nu och då ett microsoft program som heter synctoy som kopierar bilderna till F: skivan där jag också har onedrive mappen så alla filer hamnar i onedrivemappen och laddas upp automatiskt. Samtidigt så sparas ju xmp filen. Lightroom backuppen kör jag på samma sätt som bilderna.

Råkar jag radera ett orginal så försvinner inte någon kopia så länge jag inte kör synctoy, går även att ställa så att det aldrig raderar.

Synctoy har jag årsvis så det inte behöver söka alla filer när jag kör synctoy.

Min 1 TB på onedrive började bli full så jag har nu flyttat till Dropbox av den anledning att 1 TB extra på onedrive skulle ha kostat det samma som 2 TB på dropbox. Upplägget är dock samma som med onedrive.

Jag har funderat på någon NAS uppsättning men detta fungerar som jag vill.

sync.JPG.3e09460969fa159af4717baeb41c3992.JPG

OK Utöver att jag sparar original och Lightroom filerna på hårddisken sparar jag dem även på en sep HD. Tänkte att molnet skulle vara lika bra som en sep Hd, men så är det tydligen inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack till alla rådgivarna:: Jag har nu utifrån era tips kommit fram till att foto originalen och Lightroom bilderna bör sparas på en sep Hd,vilket jag också gör nu. Onedrive kanske jag kommer att använda för exempelvis skrivelser i ordbehandlingsprogram. Så slutsatsen blir att vi kah avsluta tråden.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, skrev Torparen:

OK Utöver att jag sparar original och Lightroom filerna på hårddisken sparar jag dem även på en sep HD. Tänkte att molnet skulle vara lika bra som en sep Hd, men så är det tydligen inte.

Visst är molnet lika bra som en separat hårddisk, men som vi ser det är det inte originalen utan kopior som du sparar på din nuvarande separata hårddisk och i molnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, skrev Cecilia:

Visst är molnet lika bra som en separat hårddisk, men som vi ser det är det inte originalen utan kopior som du sparar på din nuvarande separata hårddisk och i molnet.

Som viser det? Menar du att ni kommer in i min dator? 

I Windows finns säkerhetskopiering vilken jag använder, allt går till en sep HD.

I Lightroom finns funktionen säkerhetskop varje gång jag stänger progr.

Denna funktionen medger två säk kopior varav en går till en sep hd.

Min tanke var att de säk kopior som går till  sep hd i stället skall gå till molnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, skrev Torparen:

Som viser det? Menar du att ni kommer in i min dator? 

Nej, bara hur vi använder ordet original. Det finns bara ett original av en fil allt annat är kopior. Om originalet ligger på din interna hårddisk (C:) så är det kopior som ligger på den externa hårddisken och i molnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
38 minuter sedan, skrev Cecilia:

Nej, bara hur vi använder ordet original. Det finns bara ett original av en fil allt annat är kopior. Om originalet ligger på din interna hårddisk (C:) så är det kopior som ligger på den externa hårddisken och i molnet.

Med hopp om att du inte upplever mig som tjatig så återkommer jag. Jag har originalen på både hd och sep hd. Aha nu förstår jag vad du menar. Det är så att i lightroom har jag original och kopior därför missförstod jag dig.

Redigerad av Torparen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...