Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går inte att skriva till HDD


JohanSnes
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en extern HDD på 1 TB som är fylld till hälften med bland annat bilder, dokument, film och annat krims och krams. Jag kommer åt allt som jag sparat på HDD'n utan något problem, men helt plötsligt kan jag inte längre skriva till den. Finns det någon förklaring till detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63

 

Jag har provat ditt tips på två olika datorer med OP W7 resp W10, bägge 64-bits. Tyvärr hjälpte det inte. Jag har också kört chkdisk utan att det blev någon förbättring. Jag har även provat  den lösning som finns på yotob (https://www.youtube.com/watch?v=6dCYdReaoDU) utan något resultat. 

 

Det enda som jag inte provat är att blåsa disken, men när jag läst kommentarer på olika forum så har denna lösning inte hjälpt. Har du någon annan idé om hur jag kan lösa detta.

 

Jag kan lägga till att det gick att skriva till HDD tidigare och problemet uppstod medan jag höll på och föra över filer till HDD'n. Helt plötsligt gick det inte längre och följande meddelande dök upp "går inte att läsa från källfil eller källdisk",  men det är inget problem med källfilerna eller källdisken eftersom jag testat med andra extrena HDD som utan problem kan läsa och skriva från varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev JohanSnes:

Jag kan lägga till att det gick att skriva till HDD tidigare och problemet uppstod medan jag höll på och föra över filer till HDD'n. Helt plötsligt gick det inte längre och följande meddelande dök upp "går inte att läsa från källfil eller källdisk", 

Källfilen/disken är ju din vanliga interna hårddisk vid en kopiering från den disken till en extern. Det skulle alltså indikera problem med den interna disken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Cecilia:

Källfilen/disken är ju din vanliga interna hårddisk vid en kopiering från den disken till en extern. Det skulle alltså indikera problem med den interna disken.

Jag kopierade mellan två externa HDD när problemet uppstod.

 

Eftersom jag sedan problemet uppstod, provat med att kopiera mellan 2 andra externa HDD på 2 olika datorer och det har gått bra, så kan det inte vara någon intern HDD som det är fel på.

 

Men när jag sedan provar kopiera till den externa HDD som det inte går att kopiera till, så kommer felmeddelandet fram oavsett vilken dator jag jag använder eller oavsett vilken annan HDD som jag vill kopiera från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara bra att köra det testprogram för hårddiskar som tillverkaren av den krånglande hårddisken har tagit fram. Vilket företag har tillverkat disken?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-01 på 09:50, skrev Cecilia:

Kan ju vara bra att köra det testprogram för hårddiskar som tillverkaren av den krånglande hårddisken har tagit fram. Vilket företag har tillverkat disken?

Det är en WD disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att det är ett fel på den externa disken det inte längre går att skriva till.

För det är inte en fråga om OM utan enbart om NÄR en hårddisk går sönder.

Så för att vara på den säkra sidan hade jag backat upp allt jag vill ha kvar som finns på den externa disken det inte längre går att skriva till.

Sedan, efter backupen är klar, om det finns tid och ork börja kolla olika sätt att få den fungera. Annars blir det elektronikåtervinningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev JohanSnes:

Det är en WD disk.

Data Lifeguard Diagnostic for Windows: https://support.wdc.com/downloads.aspx?lang=en

Du kan börja med Quick Test men om det inte visar några problem behöver du köra Extended Test för att vara säker på att det inte är fel på disken.

 

Se först till att ha kopior av alla viktiga filer på disken eftersom en noggrann test (som Extended) kan göra en dålig disk sämre.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev jannejanne:

Min gissning är att det är ett fel på den externa disken det inte längre går att skriva till.

För det är inte en fråga om OM utan enbart om NÄR en hårddisk går sönder.

Så för att vara på den säkra sidan hade jag backat upp allt jag vill ha kvar som finns på den externa disken det inte längre går att skriva till.

Sedan, efter backupen är klar, om det finns tid och ork börja kolla olika sätt att få den fungera. Annars blir det elektronikåtervinningen.

Tror som du, men förstår inte att den kan bli ett sådant fel eftersom jag kommer åt allt på disken. Jag gjorde en backup för någon dag sedan. Misstänker att det är något mjukvarufel, och då borde det ju gå att laga. Men mina kunskaper räcker tyvärr inte till för att lösa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Data Lifeguard Diagnostic for Windows: https://support.wdc.com/downloads.aspx?lang=en

Du kan börja med Quick Test men om det inte visar några problem behöver du köra Extended Test för att vara säker på att det inte är fel på disken.

 

Se först till att ha kopior av alla viktiga filer på disken eftersom en noggrann test (som Extended) kan göra en dålig disk sämre.

Tack för länken jag skall pröva ditt tips idag eller i morgon. Backup på diskens innehåll har jag redan gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-30 på 22:17, skrev JohanSnes:

två olika datorer med OP W7 resp W10,

En dator med Linux då?

Inte för att jag påstår att det skulle gå bättre, och inte för att det skulle hjälpa i egentlig mening, men kanske går det att dra denna utredning åt ett visst håll baserat på det resultatet?

 

Kanske skulle programmet ntfs-config ( I Linuxmiljön då) vara till nytta?

http://flomertens.free.fr/ntfs-config/screen.html

Tillägg/förtydligande: Detta program är inget jag har installerat, även om jag troligen haft det, och jag antar att det är tänkt för NTFS-diskar i Linuxmiljö.

Jag har alltså inte detta själv men har inga problem med att skriva till externa NTFS-diskar,

 

Långskott...

Redigerad av Mikael63
förtydligande
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...