Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställa lösenord Windows Vista


DimmuBorgir
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Raderar rescataux alla filer på datorn? Behöver verkligen hjälp, kris med gammal dator och glömt windows vista lösenord..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag bränna den på skiva för att det ska fungera eller räcker det med ett USB? Det är en ISO-fil, novis som jag är, så vet jag ej om jag behöver göra ngt med den på usb-stickan. Försökt läsa eng.instruktioner, fattar ju bara hälften...

Stort tack Cecilia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga filer raderas om man återställer lösenordet.

Eller återställer - det programmen gör är att ta bort lösenordet.

Fungerar med USB men man måste ha ett program för att (typ) "bränna" iso,n till minnet.

Rufus är ett bra sådant verktyg i Windowsmiljö.

https://rufus.ie

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller prova med Offline NT Password & Registry Editor i stället som har en exakt beskrivning för att göra ett startbart USB-minne på webbsidan och inga extra program behövs.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, det står att tidigare versioner än 0704... gör vista korrupt. Hur ska jag veta vilken version som jag skall ha? Och måsta man in i BIOS med din metod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller alltså versioner som kom ut innan april (04) 2007, men senaste versionen från 2014 är förstås kompatibel.

 

Oavsett metod så kan man behöva ändra i BIOS för att starta från något annat än den installerade Windows-versionen, sen beror det på vad för inställningar som redan är gjorda i BIOS om det behövs eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Install bootloader on the USB drive, from command prompt in windows (start the command line with "run as administrator" if possible)

 

Vad menas med det ?

 

Cecilia?? Du verkar kunna detta :)

Är det ett enskilt program jag ska ladda ner?

 

Redigerad av DimmuBorgir
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på ISO och på ISO!

En del sådana ISO,s som finns för program som rescatux/supergrubdisk, en del Linux-distributioner osv. har denna bootloader (alltså det som behövs för att datorn ska starta upp från minnet) "inbyggt" i ISO,n. Andra har det inte.

Rufus är ett program som kan lägga till bootloader, om det behövs, men hanterar även de fall när detta inte behövs.

 

Ett annat mycket lättanvänt program för att "bränna" en ISO till ett USB är Etcher.

https://www.balena.io/etcher/

Den "bränner" ISO,n till USB,t som den är.

Är den då startbar så blir minnet startbart.

steps-8006dca57323756b1b84fb9408742409.g

 

Tillägg: Testade rescatux-0.72-beta med Etcher och det fungerar, datorn startar upp med minnet. Dock gick det fruktansvärt segt, tog lång tid innan saker började hända. Antingen kanske minnet som inte var helt okej eller, troligare, datorn som kanske inte hade riktigt med "power", testade med en bärbar där det redan dåliga batteriet var totalt urladdat.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev DimmuBorgir:

Install bootloader on the USB drive, from command prompt in windows (start the command line with "run as administrator" if possible)

 

Vad menas med det ?

 

Cecilia?? Du verkar kunna detta :)

Är det ett enskilt program jag ska ladda ner?

 

Det betyder ungefär att du ska leta reda på Kommandotolken i Start/Windows-menyn, högerklicka på den och välja Kör som administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...