Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hög nedladdning låg uppladdning


Slidrugtanne
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har 100/100 från Bahnhof och min dator som sitter bakom en router har hög nedladdning 93mb låg uppladdning 0,2mb. Jag har startat om routern flera ggr utan res, jag har bytt sladd mellan routern och datorn, jag har kopplat förbi routern utan resultat. Den andra datorn har kring 90/90 men den är ansluten direkt ut innan routern så hastigheten från Bahnhof är inte felet. Jag har ominstallerat drv rutiner till kortet. Nu har mina ideér tagit slut och behöver hjälp med att lösa problemet. Nån som har nån idé?

 

Mvh Kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad har du för dator/moderkort: fabrikat och modell?

Vad har du för operativsystem?

I Windows 10 kan du prova att köra felsökaren för nätverk:

Start > Inställningar (lilla kugghjulet) >  Nätverk och internet => Felsökaren för Nätverk

eller

högerklicka på nätverksikonen bredvid klockan och välj 'Felsök problem'.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Slidrugtanne:

 Den andra datorn har kring 90/90 men den är ansluten direkt ut innan routern så hastigheten från Bahnhof är inte felet.

Du har alltså testat att ansluta i samma uttag som "Den andra datorn" som har kring 90/90?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Byta nätverkskort?

Hej!

 

Jag var och köpte ett nytt, samma problem kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

Du har alltså testat att ansluta i samma uttag som "Den andra datorn" som har kring 90/90?

Hej!

 

Jepp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om något annat använder internetförbindelsen samtidigt?

I Aktivitetshanteraren, fliken Prestanda - Ethernet (eller vad nu din anslutning kallas där) bör du kunna se om det pågår någon oväntat internetaktivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du kollat om något annat använder internetförbindelsen samtidigt?

I Aktivitetshanteraren, fliken Prestanda - Ethernet (eller vad nu din anslutning kallas där) bör du kunna se om det pågår någon oväntat internetaktivitet.

Hej!

Nej har inte kollat. Jag anvander Linux nu fra USB sticka och kollar men det ar lika (eng keyboard). Vi har en dator i ett annat rum och den ar inkopplad direkt i fiberconverten men dar funkar allt som det ska. Det gor denna dator ocksa om jag pluggar in den i samma RJ45.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta verkar långsökt men kanske värt ett försök?

 

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/very-slow-upload-speed-on-wired-ethernet/0db43659-f4a9-4d7d-aa6b-5ab29f25cc6d

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Slidrugtanne:

Nej har inte kollat. Jag anvander Linux nu fra USB sticka och kollar men det ar lika (eng keyboard).

Okej, i så fall ska det ju inte bero på bakgrundsaktivitet i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Slidrugtanne:

jag har kopplat förbi routern utan resultat.

 

3 timmar sedan, skrev Laso:

Du har alltså testat att ansluta i samma uttag som "Den andra datorn" som har kring 90/90?

 

1 timme sedan, skrev Slidrugtanne:

Jepp :)

 

17 minuter sedan, skrev Slidrugtanne:

dar funkar allt som det ska. Det gor denna dator ocksa om jag pluggar in den i samma RJ45.

 

Lite motstridiga uppgifter väl? Vad gäller egentligen?

Får du hög hastighet eller ej om du skippar routern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Mikael63:

 

 

 

 

Lite motstridiga uppgifter väl? Vad gäller egentligen?

Får du hög hastighet eller ej om du skippar routern?

 

Ingen betydelse om jag kör genom routern eller direkt från fiberconvertern med denna dator. Kan det vara fel på moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1746659920_Skrmklipp1.thumb.JPG.598afebff6ccb061b0a355b46fe127ca.JPG

 

Så här ser det ut. TCP anslutningarna och Nätverks aktiviteterna vet jag inte vad det är. Så där ser det ut just nu oxå utan att jag gör nåt annat. (Bilden som är på 93kb, tog nästan en minut att ladda upp, på det tredje försöket) Jag har alltså 100/100 i fibern...

Redigerad av Slidrugtanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var kanske lite tidigt att köpa ett nytt nätverkskort innan du felsökt tillräckligt för att försöka komma fram till var felet ligger?

Men om du har kvar kvittot så skall du väl få lämna tillbaks detta på öppet köp.

 

Först:

Testade du mitt tips ovan ang. felsökning av nätverk?

 

Sedan är mitt tips att ringa Bahnhof support när dom öppnar.

Det har jag själv fått göra en gång förut för flera år sedan och då guidade dom en genom nätverkskortets alla inställningar och hos mig (ett annat problem) var det en ipv-6 inställning som rättades till.

 

Du börjar med självsöknings-guiden och får du då inte till det så skall du få hjälp av Bahnhof.

https://www.bahnhof.se/support/category

 

Men du skulle kunna testa innan du kontaktar Bahnhof att först stänga av (disabled) och sedan slå på (enabled) dessa två värden för nätverkskortet:

Start > sök eller skriv bara rakt av enhetshanteraren > i listan som kommer upp klickar du på Enhetshanteraren > expandera Nätverkskort > högerklicka på nätverkskortet och välj egenskaper >

 

image.png.570ab09c83141146cb25851401015fec.png

 

fliken Avancerat =>

Large Send Offload V2 (IPv4) ändra till Disabled

Large Send Offload V2 (IPv6) ändra till Disabled

Klicka OK och sedan testar du hur det fungerar. 

Du bör gå tillbaks sedan och ändra båda värdena till Enabled igen.

image.png.a3a3f32187c61b71c571f11de362a7a3.png

 

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaterat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Det var kanske lite tidigt att köpa ett nytt nätverkskort innan du felsökt tillräckligt för att försöka komma fram till var felet ligger?

Men om du har kvar kvittot så skall du väl få lämna tillbaks detta på öppet köp.

 

Först:

Testade du mitt tips ovan ang. felsökning av nätverk?

 

Sedan är mitt tips att ringa Bahnhof support när dom öppnar.

Det har jag själv fått göra en gång förut för flera år sedan och då guidade dom en genom nätverkskortets alla inställningar och hos mig (ett annat problem) var det en ipv-6 inställning som rättades till.

 

Du börjar med självsöknings-guiden och får du då inte till det så skall du få hjälp av Bahnhof.

https://www.bahnhof.se/support/category

 

Men du skulle kunna testa innan du kontaktar Bahnhof att först stänga av (disabled) och sedan slå på (enabled) dessa två värden för nätverkskortet:

Start > sök eller skriv bara rakt av enhetshanteraren > i listan som kommer upp klickar du på Enhetshanteraren > expandera Nätverkskort > högerklicka på nätverkskortet och välj egenskaper >

 

image.png.570ab09c83141146cb25851401015fec.png

 

fliken Avancerat =>

Large Send Offload V2 (IPv4) ändra till Disabled

Large Send Offload V2 (IPv6) ändra till Disabled

Klicka OK och sedan testar du hur det fungerar. 

Du bör gå tillbaks sedan och ändra båda värdena till Enabled igen.

image.png.a3a3f32187c61b71c571f11de362a7a3.png

 

Tack för ditt ambitiösa svar (uppskattas) men tyvärr, det är lika. Jag har även bootat upp i Linux på usb sticka och får samma värden från tptest även där...lutar nog till att köpa nytt moderkort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Slidrugtanne:

Den andra datorn har kring 90/90 men den är ansluten direkt ut innan routern ...

 

35 minuter sedan, skrev Slidrugtanne:

Jag har även bootat upp i Linux på usb sticka och får samma värden från tptest även där...lutar nog till att köpa nytt moderkort...

 

Får du två publika IP-adresser från Bahnhof (eller fler)? Men får du bara en så borde problemet handla om att datorer bakom routern och den "direkt ut" anslutna omväxlande får uppkoppling.


Funderade på om det kan vara ett DNS-problem. Inget fel på själva hastigheten, men att det tar tid för trafiken ut innan den "hittar rätt" (i alla fall en tanke). Men startar du problemdatorn med olika OS och fortfarande får den låga hastigheten så verkar det ju vara ett hårdvaruproblem.


Ett alternativ till nytt moderkort kan vara ett nätverkskort för usb. I alla fall för att testa med, för att eventuellt sen byta moderkort för en "permanent lösning".
Ett exempel, Linksys USB3GIG:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2980488

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista åtgärden/försöket?

 

Nollställ bios.

 

Ta ur cmos-batteriet och håll in powerknappen en bra stund vid avstängd dator, eller hur det står i manualen.

 

Händer att bios blir corrupt ibland och konstiga fel uppstår, hänt för mig några ggr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Slidrugtanne:

Ingen betydelse om jag kör genom routern eller direkt från fiberconvertern med denna dator. Kan det vara fel på moderkortet?

Du har inte svarat på vad du har för dator/moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...