Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook


rom1rom
 Share

Go to solution Solved by rom1rom,

Rekommendera Poster

Jag synkroniserar outlook mellan iphone och och PC det fungerar utmärkt jag kan läsa mail både på pc och iphone. Men när jag tar bort mailen på pc tas de inte bort på iphone varför försvinner dom inte?

 

Eva-Britt 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev rom1rom:

Jag synkroniserar outlook mellan iphone och och PC det fungerar utmärkt jag kan läsa mail både på pc och iphone. Men när jag tar bort mailen på pc tas de inte bort på iphone varför försvinner dom inte?

 

Hur hanterar du e-posten på datorn respektive i mobilen? Hämtar med POP eller hanterar den direkt på servern, med IMAP? Om du hämtar med POP, finns det någon inställning om att "spara på servern" ett antal dagar?


https://www.telia.se/privat/community/thread/2610-så-fungerar-e-post-–-hämta-eller-hantera-den-direkt-på-e-postservern-m-m

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

jag har inte mailen på PC utan läser dom på servern. På iphone har jag lagt in kontot där synkroniseras inkommande mail

Eva-Britt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev rom1rom:

jag har inte mailen på PC utan läser dom på servern. På iphone har jag lagt in kontot där synkroniseras inkommande mail

 

Det kan vara så att du använder POP i mobilen. Då handlar det inte om synkronisering, utan mejlen hämtas och de har sen ingen relation till postlådan på servern (vanligtvis i alla fall). Är det POP du använder så är också "spara på servern" valt, annars skulle mejlen raderas i samband med hämtningen.

 

Men det här är bara antaganden. Svarar du på de tidigare ställda frågorna, även om mobilen, blir det lättare att förklara.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev ChristerE:

Svarar du på de tidigare ställda frågorna, även om mobilen, blir det lättare att förklara.

Ja, jag håller med.

 

Försöker förklara / förtydliga, om möjligt:

 

17 timmar sedan, skrev rom1rom:

Jag synkroniserar outlook mellan iphone och och PC

Om man bara läser den texten kan man tolka det som att man använder någon särskild mjukvara i mobilen och i datorn för att hantera detta.

Så tror inte jag sker i detta fall utan det handlar, som @ChristerE är inne på, om att ev. synkning *) sker mot en e-postserver.

 

Om synkning skulle ske mellan dator och mobil så skulle det gå att stänga av mobilen och då inte heller få någon e-post till datorn, eller stänga av datorn och då inte heller få någon e-post till mobilen. Men så blir det väl inte?

 

*) Om man både i mobilen och i datorn har e-postkontot konfigurerat som IMAP så kan man säga att man har enheterna synkade med varandra. Eller "effekten" blir så.

 

Om man har det och problemet som beskrivs i trådstarten uppstår, ja då ÄR det fel någonstans.

 

Om man inte har detta i båda enheterna utan konfigurerat kontot som POP i den ena, eller i båda så behöver inte problemet vara ett fel utan en följd av hur man då valt inställningarna för POP.

 

Enkelt uttryckt så kan man säga att om man använder IMAP så har man inga fler inställningar, använder man POP behöver man välja ytterligare inställningar, för vardera enheten.

Allt beroende på hur man faktiskt vill att det ska fungera.

Man kanske vill läsa e-post i mobilen och sedan radera dem där, för att slippa se dem, men hemma vid datorn vill man ha dem kvar för att ex. arkivera eller skriva ut.

 

Tillägg:

Missade detta

4 timmar sedan, skrev rom1rom:

utan läser dom på servern

Menar du att du använder en webbläsare och loggar in för att läsa?

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger upp om detta. Från början trodde jag det var samma sak som att radera foton då får jag ju välja var jag vill radera dom på alla enheter eller endast denna enhet

Eva-Britt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev rom1rom:

Jag ger upp om detta. Från början trodde jag det var samma sak som att radera foton då får jag ju välja var jag vill radera dom på alla enheter eller endast denna enhet

 

Du skriver inte med vad du hanterar foton så det är svårt att göra någon jämförelse med e-posten.

 

Men varför ge upp? Kolla inställningarna i mobilen, POP eller IMAP, och "spara på servern" ifall POP används, så ska vi nog kunna hjälpa dig vidare.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag förstår inte vilka uppgifter ni behöver. Nu ser jag ingen epost alls på iphone att radera så det är inga problem långre

Eva-Britt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev rom1rom:

Jag förstår inte vilka uppgifter ni behöver. Nu ser jag ingen epost alls på iphone att radera så det är inga problem långre

 

Inget konstigt att inte ha koll på all "teknik" vi använder i dag. Men det vi frågar efter är alltså om mobilen använder POP eller IMAP för att hantera e-posten, och om "spara på servern" är aktiverat om POP används.


Har du intresse av att få mer svar, förklaring till din fråga i första inlägget, kan du kanske be någon bekant om hjälp för att kontrollera inställningarna. De som en gång gjorts, som du skrev om i ditt andra inlägg. Om ingen kommer med någon "guide" här i forumet (har själv ingen koll på en Iphone).


Med information om inställningarna kan du också få tips om lämplig hantering, förutom förklaring om varför mejlen beter sig som den gör.


Skickar med en länk till, om POP och IMAP, på engelska den här gången. 
https://www.makeuseof.com/tag/pop-vs-imap/

 

Kanske kan följande vara till hjälp, även om e-posten fungerar i mobilen.
https://support.apple.com/sv-se/HT201320

https://support.apple.com/sv-se/HT201419

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-25 på 17:27, skrev rom1rom:

så det är inga problem långre

Kan vi markera tråden som löst då?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...