Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Försämras kvaliteten på film i MP4 Video varje gång jag redigerar eller kopierar?


Lasse J
 Share

Rekommendera Poster

Jag har fört över gamla klipp från VHS Video till MP4 Video i datorn. Jag märker att även om jag har justerat färg, kontrast etc. så behövs ytterligare justeringar. Och då får jag ju göra det och spara om filmen en gång till (ev. flera gånger).
Fråga: Försämras kvaliteten något varje gång jag sparar i Adobe Premiere Elements 11?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har film A, öppnar den och redigerar och sparar om film B så kommer B antagligen ha sämre kvalité än A. om du sen öppnar B och redigerar och sparar som C så riskerar du att C får sämre kvalité än B. Osv.

 

Men om du alltid öppnar A och sparar en kopia så bör den kopian alltid vara jämförbar med B. Så dina ändringar bör alltid ske på ett orginal som du aldrig sparar över, spara enbart kopior från orginalet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den försämrade kvaliteten på film B torde väl bero på att filmen efter rendering vanligen blir en mer komprimerad fil i jämförelse med hur hårt film A är komprimerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa vettja. MP4 är ett icke förlustfritt format och med fördel man använda andra icke komprimerande format. Det går dock att klippa även i MP4 film utan att hela filmen behöver kodas om. Så dumma är inte verktygen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...