Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är detta för meddelande - Hur får jag bort det ?


gorano65
 Share

Rekommendera Poster

Ett meddelande med följande lydelse har under senare tid allt oftare dykt upp skärmen:

"Vi behöver åtgärda ditt microsoftkonto (ditt lösenord har har troligen ändrats). Klicka här för att

åtgärda problemet i inställningarna för delade upplevelser."

För mig luktar detta meddelande illa. Jag har därför tagit bort det men det återkommer. Jag 

noterar också att varje gång det återkommer ändras tangentbordet till engelsk version.

Det framgår inte heller vilka vi är. Beträffande lösenordet har detta inte ändrats och fungerar

fortfarande bra.

Eftersom jag är övertygad om att det är något skumt med detta meddelande är jag mycket

tacksam om någon vet hur jag kan ta bort det. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra början är nog en skärmbild som visar hur det ser ut. Jag tror det blir lättare att förstå vad källan kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Just nu håller meddelandet sig borta så det är väl inget skäl att ta skärm bild. Men i 

huvudsak är det ett meddelande som dyker upp på högra sidan av skärmen. På denna del av skärmen

finns  även andra vanliga meddelanden stapplade på varandra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du flera datorer?

https://www.tenforums.com/user-accounts-family-safety/136143-constant-microsoft-account-problem.html

Det var orsaken i tenforumstråden. Jag får inte detta meddelande vilket förmodligen beror på att jag bara har en dator och loggar in på den med lokalt konto, inte microsoftkonto.

 

Windowsreport har några lösningar på problemet här

https://windowsreport.com/you-need-to-fix-your-microsoft-account/

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har en stationär och en laptop. Loggar in på båda med samma microsoftkonto

Inte ännu. Har vidtagit olika åtgärder men meddelandet återkommit. Tacksam om jag kunde ännu tydligare förslag  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skärmbild som visar meddelandet, tack.

Om man klickar på meddelandena i Åtgärdscenter kan man ofta få mer information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag åtgärdscenter ? Jag inte fått något meddelande

 

Jag undrar om meddelandena beror på  att jag har två datorer med samma lösenord ? Något som kanske kräver någon åtgärd (i dela uppleverser) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i den här tenforumstråden verkar frågeställaren ha råkat ut för samma sak som dig: "We need to fix your account (your password has probably been changed). Select here to fix it in the Shared Experiences setting." https://www.tenforums.com/user-accounts-family-safety/108985-account-problem-ask-parent-help-you-part.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev gorano65:

Var hittar jag åtgärdscenter ?

Det är kolumnen med bland annat staplade meddelanden:

Skärmklipp.PNG

Kommer fram när man klickar på den inringade pratbubblan.

Det var väl där ditt meddelande kom.

 

50 minuter sedan, skrev gorano65:

Jag inte fått något meddelande

Menar du att du inte längre får några meddelanden om ditt Microsoft-konto?

I så fall är det ju bra och du behöver inte lägga mer tid på att få bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag åtgärdscenter ? Jag inte fått något meddelande

 

Jag undrar om meddelandena beror på  att jag har två datorer med samma lösenord ? Något som kanske kräver någon åtgärd (i dela uppleverser) ?

Ja jag har ännu inte fått meddelande men det utesluter inte att det kan komma. Jag har kollat i åtgärdscenter (längst ned längst till höger men där är det tomt på meddelanden).

En fråga: Hur ska man installera nedladdningar som finns i inställningar - Windows uppdate ? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev gorano65:

En fråga: Hur ska man installera nedladdningar som finns i inställningar - Windows uppdate ? 

När man har väntande uppdateringar brukar man se det i Start-menyn - Strömbrytaren och då väljer man t ex Uppdatera och stäng av.

Skärmklipp.PNG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går alltid via Inställningar i Start och klickar på Ladda ned

1715059752_Detfinnsuppdateringarokt2019.png.ced484fef26ce2592b33a585a0eaaeac.png

Det ska jag förresten göra nu.

Senare tillägg

Därefter går jag tillbaka till Inställningar > Uppdatering och säkerhet och klickar på Visa Uppdateringshistorik, för att förvissa mig om att uppdateringen lyckades.

98609678_VisaUppdateringshistorikokt2019.png.ed3549e089296f7275d1856a168578eb.png
Och det gjorde den.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag åtgärdscenter ? Jag inte fått något meddelande

 

Jag undrar om meddelandena beror på  att jag har två datorer med samma lösenord ? Något som kanske kräver någon åtgärd (i dela uppleverser) ?

Ja jag har ännu inte fått meddelande men det utesluter inte att det kan komma. Jag har kollat i åtgärdscenter (längst ned längst till höger men där är det tomt på meddelanden).

En fråga: Hur ska man installera nedladdningar som finns i inställningar - Windows uppdate ? 

 

Där finns endast alternativen strömsparläge, stäng av och starta om. Jag försöker uppdatera windows 10 men misslyckas och ser att det finns fyra uppdateringar, tre väntande och en uppladdad. Jag vet inte men det kan kanske vara orsaken till att uppdateringen misslyckas (felkoden är 0x8007042b) 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också tänkt gå via inställningar och klicka på Ladda ner men det finns ingen ruta för "ladda ned" Det som finns är      4 väntande på installation och en väntande på omtart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått laptopen att börja med installationen av saknade uppdateringar. Hoppas att det innebär att uppdateringen av windows 10 lyckas ?????????????? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått laptopen att börja med installationen av saknade uppdateringar. Hoppas att det innebär att uppdateringen av windows 10 lyckas ?????????????? 

-Några nya meddelanden som initierade detta ämne har jag inte fått  -så detta är nog lugnt

-De saknade uppdateringarna för att uppdatera lyckades jag till slut installera

-Själva uppdateringen Windows 10 tror jag pågår men min laptop är mycket långsam så det verkar ta enormt lång tid

Fråga:

Min stora dator  (Dell) vill ibland inte starta när den ska starta så jag får starta om den och då startar den. Jag tycker mig ha märkt att detta sker när starten sammanfaller med byte av foto (som sker utanför min kontroll). Tänkte klicka bort den funktionen dvs inget foto men kan inte påmnna mig hur man gör. Tacksam för information

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev gorano65:

Min stora dator  (Dell) vill ibland inte starta när den ska starta så jag får starta om den och då startar den.

Händer det något över huvud taget när du trycker på strömbrytaren eller är det helt dött (vid de tillfällen den inte startar alltså)?

Går det alltid på andra försöket?

Hur gammal är datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev gorano65:

Jag tycker mig ha märkt att detta sker när starten sammanfaller med byte av foto (som sker utanför min kontroll). Tänkte klicka bort den funktionen dvs inget foto men kan inte påmnna mig hur man gör. Tacksam för information

Inställningar > Anpassning > Låsskärmen > Byt från Windows spotlight till Bild

1990755135_MtAdamsWashington.png.61b3a9aa7a8268ad695ed7bda9d2d856.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte heldött utan den stannar av och skärmen blir svart. Den har startat på andra försöket samtidigt som det dykt upp en ny inloggningsbild. Jag kan inte svära på att så skett varje gång. Därför vill jag stänga inloggningsbilden vilket jag nu gjort men den dök ändå upp.

När jag ändå har dig på "tråden" måste jag nämna något om mitt försök till uppdatering av Windows 10. Jag hade alltså två försök till uppdateringar som misslyckades. Som du minns installerade jag  4-5 uppdateringar som tidigare saknats och körde igång uppdatering av Windows 10. Laptopen gnetade på men tycktes uppgradera windows. Efter flera timmar (den höll på långt in på natten). I morse när jag kollade läget och körde igång laptopen betedde den sig som uppgraderingen var gjord. Jag loggade in och blev välkomnad. Efter ett tag dök den bild som jag använder vid uppstarten upp (även klockan och datum fanns längst på skärmen. Klockan stod stilla.) Nederst till vänster fanns sökrutan. Inget annat fanns på skärmen dvs inga ikoner och vid pilen snurrade cirkeln och har så gjort sen tidigt i morse. Ingen reaktion sker om jag klickar med pilen.

 

Så är läget nu och jag har ingen aning om vad jag ska göra för att något ska hända Har ännu inte kollat vad Microsoft har att säga om denna situation.       

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev gorano65:

Nej, det är inte heldött utan den stannar av och skärmen blir svart.

Hur långt har uppstarten kommit?

 

40 minuter sedan, skrev gorano65:

Efter ett tag dök den bild som jag använder vid uppstarten upp (även klockan och datum fanns längst på skärmen. Klockan stod stilla.) Nederst till vänster fanns sökrutan. Inget annat fanns på skärmen dvs inga ikoner och vid pilen snurrade cirkeln och har så gjort sen tidigt i morse. Ingen reaktion sker om jag klickar med pilen.

 

Så är läget nu och jag har ingen aning om vad jag ska göra för att något ska hända Har ännu inte kollat vad Microsoft har att säga om denna situation.   

Verkar inte finnas mycket att göra än att stänga av datorn med strömbrytaren så får vi se vad som händer när du startar den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev gorano65:

Därför vill jag stänga inloggningsbilden vilket jag nu gjort men den dök ändå upp.

Mitt fel eftersom jag inte förstod att du inte ville ha någon bild alls utan komma in direkt till skrivbordet.

https://www.enkelteknik.se/logga-in-till-skrivbordet-automatiskt-i-windows-10

Flyfisherman har gett liknande instruktioner i sin guide här

https://eforum.idg.se/topic/340810-guide-logga-in-i-windows-automatiskt-utan-att-ange-lösenord/

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...