Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Soffice.bin


Morgankane
 Share

Rekommendera Poster

Fick för några dagar sedan felmeddelande om att en application inte kunde starta.
Soffice.bin - Application Error.
The application was unable o start correctly (0x0000005). Click OK to close the application.
Detta kommer upp när jag vill starta Acrobat reader och open office program.
Har sökt mycket på nätet, och till slut hittade jag info om att denna inte var windows, men tillhör Open office.
Har raderat filen, har ominstallerat programmen, har städat systemfiler och andra skräpfiler, men nu har jag kommit till en återvändsgränd.
Jag kommer inte längre.
Samma meddelande kommer upp, och ingen av de två nämnda programmen vill starta.

Edit:
När jag i dag söker efter soffice.bin så var den tillbaka i C:\Program Files (x86)\Open office 4)


Har någon haft samma problem, och hur löste ni detta?
Tacksam för hjälp.

 

Redigerad av Morgankane
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Morgankane:

har ominstallerat programmen

Har du prövat att avinstallera Open Office och sedan, för säkerhets skull, startat om datorn, och startat Acrobat Reader?

 

Har du testat att starta Acrobat reader som administratör? (om felet skulle vara relaterat till behörigheter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Ja jag har avinstallerad Open Office tre gånger, även avinstallerad Acrobat Reader, installerad igen och avinstallerad andra gången nu.
Har även startat om datorn 2 gånger men det hjälper inte.
Avinstallerade A.R. Nu och försökte Open Office igen, men samma varning kommer upp.

Försökte starta OO som Admin också.
Nu är AR avinstallerad tills vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har OpenOffice 4.1.6 men har inte råkat ut för samma problem som dig. Däremot beter sig OpenOffice ibland litet underligt. (Det låser sig och måste stängas och repareras av ingen anledning alls.) Jag föreslår att du installerar LibreOffice 6.2.7.1 som har fler funktioner och aldrig beter sig konstigt.
https://sv.libreoffice.org/ladda-ner-libreoffice/?type=src&version=6.2.7

Jag har båda programmen. Jag är nämligen mer förtjust i OpenOffice gränssnitt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag avinstallerad acrobat reader och open office.
Startade om datorn.
Städade med CC cleaner och Ashampoo wi17 optimiser.
Installerade bara Acrobat reader igen.
Försöker öppna, får meddelande:
AcroRd32.exe - Application error
The application was unable to start correctly (0x0000005) Click OK to close the application.

What to do?

PS. Kollade regeditorn, och där hittade jag soffice.bin, men tog inte bort.
Nu nämnar inte A.R Soffice bin.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Morgankane:

Städade med CC cleaner och Ashampoo wi17 optimiser.

Städprogram är oftast av ondo. De gör mer skada än nytta. Jag vet inte vad du har städat bort och om du har gjort en back-up av det borttagna i registret, som man kan göra i CCleaner, men det är kanske på grund av städningen som Acrobat Reader inte fungerar.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att drivereasy har klämt in ett solved i sitt länknamn borde få en varningsklocka att ringa även hos dig Nisse1236

https://www.mywot.com/scorecard/drivereasy.com

Citat

supersaiyansubtlety Jan 15, 2018


This site is just misleading. They list some complicated solution to a problem you googled and then they over-simplify how drivereasy might solve it. More of a nuisance than malicious, as it masquerades as a legitimate IT help site.

Se i stället lösningen från programtillverkaren

https://community.adobe.com/t5/Acrobat-Reader/The-application-was-unable-to-start-correctly-0xc0000005-keeps/td-p/7681309

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Att drivereasy har klämt in ett solved i sitt länknamn borde få en varningsklocka att ringa även hos dig Nisse1236

https://www.mywot.com/scorecard/drivereasy.com

 

 

 

Detta visste jag tyvärr inte, ledsen för det i så fall. Rätt trist att inte Google flaggar av sidan överhuvudtaget i så fall. Alltså inte  visas i sökresultaten.

Redigerad av Nisse1236
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Nisse1236:

Men guiden jag skickade har samma beskrivning som Microsoft egna sida har, så vad är saken?

Det här finns knappast på Microsofts sidor:
 

Citat

 

b) Fixing faulty drivers is another effective option. In fact, faulty drivers can bring about not just this error but many other issues on your computer. To fix or update your drivers is often an option to fix your computer problems.

To deal with driver issues, it is recommended that you use Driver Easy. It can quickly detect the outdated or problematic drivers and find the latest and credible drivers for you.

 

Driver Easy är skräp som gärna får för sig att ta bort fullt fungerande drivrutiner och installera drivrutiner som inte alls passar ihop med datorn.

Enda anledningen till att webbplatsen drivereasy.com finns är att få så många som möjligt att betala för programmet Driver Easy och det gör de med fula tricks som att påstå att vanliga felkoder beror på något som Driver Easy åtgärdar. Men det är osannolikt att orsaken till att Acrobat Reader inte startar beror på en drivrutin och det blir ändå osannolikare att Driver Easy kan hitta och byta ut just den drivrutinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men guiden jag skickade har samma beskrivning som Microsoft egna sida har, så vad är saken?

21 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det här finns knappast på Microsofts sidor:
 

Driver Easy är skräp som gärna får för sig att ta bort fullt fungerande drivrutiner och installera drivrutiner som inte alls passar ihop med datorn.

Enda anledningen till att webbplatsen drivereasy.com finns är att få så många som möjligt att betala för programmet Driver Easy och det gör de med fula tricks som att påstå att vanliga felkoder beror på något som Driver Easy åtgärdar. Men det är osannolikt att orsaken till att Acrobat Reader inte startar beror på en drivrutin och det blir ändå osannolikare att Driver Easy kan hitta och byta ut just den drivrutinen.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/error-code-0xc0000005/3d853397-01b5-49c3-8891-9332b1e11acb

 

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-performance/application-error-0xc0000005/6224ae45-a251-4f21-b076-74524618d00a

 

1. åtkomst 2.minne 3. Malware

 

jag förstår vad du menar med andra drivrutiner. 

 

Redigerad av Nisse1236
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta:

Citat

You must try the following steps-

Run the repair for the of Microsoft visual C++ 2013 Redistributable(x64&x86) and try again.

       Control Panel\All Control Panel Items\Programs and Features\Visual C++ Redistributable 2013 (right click and repair)

If it still doesn't work then, uninstall it completely and reinstall it again through-

    Download Visual C++ Redistributable Packages for Visual Studio 2013 from Official Microsoft Download...

https://community.adobe.com/t5/Acrobat-Reader/Application-unable-to-Start-correctly-0xc0000022/m-p/8884527#M22094

 

Inte samma felkod men jag tänker att ett fel i en sådan komponent kan ge felmeddelande både för AR och för OO.

Vid installationen av mjukvarorna, som behöver denna komponent, görs väl en kontroll om den redan finns eller ej. Finns den (men kanske då är felande) så hoppas denna över. Finns den inte så installeras den.

I detta fall skulle då Microsoft visual C++ 2013 Redistributable(x64&x86) finnas men vara "trasig".

Kostar inte så mycket att testa förslaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Nisse1236:

så vad är saken?

Saken är:

att om en medlem med problem får rådet att besöka en sådan skitsida (må vara förlåtet om man inte känner till att det är en skitsida) så finns risken att medlemmen förutsätter att det är en okej sida, eftersom någon på eforum ju rekommenderade den, och följer tipsen och kanske till slut hamnar där man får en "rekommendation" att installera något, gör det och råkar sedan ut för än värre problem än initialt.

 

Gäller väl generellt att man behöver ha lite känsla för vilka tips man ger.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Städprogram är oftast av ondo. De gör mer skada än nytta. Jag vet inte vad du har städat bort och om du har gjort en back-up av det borttagna i registret, som man kan göra i CCleaner, men det är kanske på grund av städningen som Acrobat Reader inte fungerar.

Tja, jag vet inte om de är ondo, jag har använt dom i ett tiotals år och mycket sällan haft några problem.
CC Cleaner är en av de jag har använt längst, på flera datorer.
Ashampoo använde jag för et antal år sedan, och de har förbättrat sina program rätt mycket så jag testade det nu denna vecka.  Det är ju viktigt att välja de mest seriösa, och det finns många som använder clickbait for att få folk till att installera deras program, när dom inte har några bra kvalité.

Men saknar program som på riktig städar regeditorn, ser att det finns skräp som jag ville ha raderat, men det stör nog inte windows särskilt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då körde jag Acrobat cleaner, startade om datorn, installerade Reader, och så klart, samma meddelande dyker upp igen. :D
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då körde jag Acrobat cleaner, startade om datorn, installerade Reader, och så klart, samma meddelande dyker upp igen. :D

Hej alla.
Då jag vid sök på nätet hittade ett tips från Microsoft att det kunde vara antivirusprogrammet som antog att startfilen var virus och blockerade det.
Jag kontaktade då Bitdefender, som jag har haft i minst 10 år, och berättade om problemet.
Och Bitdefender har något som heter Advance Threat Defense. När jag fick besked om att stänga av detta, så löste problemet sig direkt.
Nu är det så att ATD inte skall blockera detta, så de skall nu undersöka och återkomma med rapport.
Så nu skall jag installera om Open Office och se om den också kommer att öppna.
Tack ändå för förslag och inte minst diskussion om olika skitprogram :)


 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...