Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Sangris

Flytta e-post till annan dator

Rekommendera Poster

Jag har skaffat en annan dator och ska flytta över e-post från min förra dator till min nya. Har sökt på nätet men hittar inte något som hjälper mig, (eller så begriper jag inte hur jag ska göra)

Läste att jag ska kopiera .pst-filen, men den ligger inte där det tipset påstår att den ligger....

Tar tacksamt emot förslag på vart jag ska leta 🙂

/Sangris

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nää... har förstås inte kollat i tråden... (skäms lite nu..) ska kolla den.

Ja, det är Outlook jag har. Samma version på båda datorerna, 10.0.18362 build 18362 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Har du kollat i den klistrade tråden i den här kategorin?

https://eforum.idg.se/topic/326802-guide-flytta-och-säkerhetskopiera-epost/

Numera kanske inte så färsk men..

Du skriver .pst så jag antar att du har Outlook som ingår i Officepaketet?

Vilken Office-version i gamla datorn? Vilken version i nya datorn?

Nu har jag följt länken och hittat hur jag ska finna min .pst-fil.

Jag har gjort alla steg och skrivit in sökvägen, men när jag trycker enter så får jag upp en varningsruta som säger att jag försöker öppna en systemfil. Jag kommer inte vidare utan får olika förslag om hur jag vill öppna filen. Jag vill ju bara hitta den för att kopiera den.... 

hur gör jag nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, skrev Sangris:

Jag har skaffat en annan dator och ska flytta över e-post från min förra dator till min nya. Har sökt på nätet men hittar inte något som hjälper mig, (eller så begriper jag inte hur jag ska göra)

Läste att jag ska kopiera .pst-filen, men den ligger inte där det tipset påstår att den ligger....

Ska din fråga om .pst-filen förstås som att du använder protokollet POP, att du hämtar e-posten till datorn? Använder du IMAP, hanterar e-posten direkt på servern, behöver du rimligtvis inte flytta någon fil. Då synkas e-posten på servern till nya datorn när du konfigurerat Outlook. För Outlook 2013 och tidigare versioner används .pst-filer både av POP och IMAP, men som jag förstår det är det alltså bara vid användning av POP som .pst-filen behöver flyttas till nya datorn. Den synkade e-posten används när man saknar internetanslutning, med IMAP så hanteras alltså originalet direkt på servern.

Har du skapat ett arkiv, en lagringsmapp, så är det också en .pst-fil som du behöver flytta till nya datorn.

I artikeln, se länken, står det om Outlook 365-konton. Det tror jag man inte ska blanda ihop med prenumeration av Office 365. Då är det ju samma Outlook (med årtal) som när man köper programmet. I diverse trådar informeras om att man använder Office 365, men det säger inget om vilken version av programmen man använder.

https://support.office.com/sv-se/article/introduktion-till-outlook-datafiler-pst-och-ost-filer-222eaf92-a995-45d9-bde2-f331f60e2790

4 timmar sedan, skrev Sangris:

Jag har gjort alla steg och skrivit in sökvägen, men när jag trycker enter så får jag upp en varningsruta som säger att jag försöker öppna en systemfil. Jag kommer inte vidare utan får olika förslag om hur jag vill öppna filen. Jag vill ju bara hitta den för att kopiera den.... 

hur gör jag nu?

Har du Outlook igång när du söker filen? För att kopiera (ifall det alls ska göras, se ovan) så tror jag Outlook inte får vara igång. Men jag uppfattar att du inte kommit så långt att du hitta filen. Förklara hur du söker (det är mycket information under "länken") så kanske någon kan förklara varför det inte fungerar. Söka filer, oavsett typ, brukar inte vara svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, skrev Sangris:

Samma version på båda datorerna, 10.0.18362 build 18362 

Det där är nog ett versionsnummer för Windows 10 och inte för Office. Är du säker på att du har Outlook som ingår i Office-paketet (det är ett program som man måste betala för)?

Ta gärna en skärmbild som visar hur programmet ser ut och bifoga till ditt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det där är nog ett versionsnummer för Windows 10 och inte för Office. Är du säker på att du har Outlook som ingår i Office-paketet (det är ett program som man måste betala för)?

Ta gärna en skärmbild som visar hur programmet ser ut och bifoga till ditt svar.

Jag installerade samma Office som jag har i min förra dator. Gjorde inställningarna för e-post (pop-protokoll) och så långt fungerar det. Jag får nya mail och kan skicka mail, men jag vill ha tillgång till mina äldre mail också.....

13 timmar sedan, skrev Mikael63:

Har du kollat i den klistrade tråden i den här kategorin?

https://eforum.idg.se/topic/326802-guide-flytta-och-säkerhetskopiera-epost/

Numera kanske inte så färsk men..

Du skriver .pst så jag antar att du har Outlook som ingår i Officepaketet?

Vilken Office-version i gamla datorn? Vilken version i nya datorn?

hur gör jag nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Sangris:

Jag kommer inte vidare utan får olika förslag om hur jag vill öppna filen. Jag vill ju bara hitta den för att kopiera den.... 

hur gör jag nu?

Du kan inte kopiera pst-filen och på så sätt komma åt den. I alla fall inte om jag minns rätt. Det var länge sedan jag använde Outlook.

Du behöver importera filen till Outlook. Titta på den här guiden. Kanske det hjälper.

https://support.office.com/sv-se/article/importera-e-post-kontakter-och-kalender-från-en-outlook-pst-fil-431a8e9a-f99f-4d5f-ae48-ded54b3440ac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Lyckas inte importera pst-filen i min nya dator. Outlook låser sig och vill inte svara.....

edit: såg inte vertpre:s inlägg... ska kolla vidare

Redigerad av Sangris

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan, skrev Sangris:

Lyckas inte importera pst-filen i min nya dator. Outlook låser sig och vill inte svara.....

edit: såg inte vertpre:s inlägg... ska kolla vidare

Du verkar ha hittat .pst-filen i den gamla datorn (eftersom du provat att importera).

Pst-filer har olika funktioner i Outlook (se tidigare information i tråden). I ditt fall för mejl hämtade med POP. Möjligtvis kan det gå att importera även den sortens .pst-fil till nya datorn, men jag skulle definitivt kopiera den till aktuell mapp. Det ska inte vara något problem (vertpre måste minnas fel).

Du har redan konfigurerat Outlook i nya datorn, för användning av POP, så det finns redan en .pst-fil i den. Det skulle annars vara ett tips att börja med, efter det är alla inställningar färdiga. Men du har också börjat att hämta och skicka mejl, som du behöver ta hand om innan du ersätter .pst-filen med den från gamla datorn.

Ett sätt kan då vara att dra och släppa mejl till någon mapp, det blir .msg-filer av varje e-brev. Har du flera e-brev med så lika ämnesfält att det blir samma filnamn kan du lägga till några tecken i de som redan kopierats till mappen. Texten i ämnesfältet ändras inte inne i .msg-filen. Efter att .pst-filen från gamla datorn fått ersätta den i nya datorn drar du tillbaka filerna från mappen till Inkorgen, eller till andra mappar i Outlook. Datum för när e-breven skickats och mottagits kommer att behållas.

OBS! Outlook ska inte vara igång när du ersätter .pst-filen med den från gamla datorn. Och filnamnet för .pst-filen ska vara lika i nya datorn som den som skapades vid installationen och konfigurationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, skrev vertpre:

Du kan inte kopiera pst-filen och på så sätt komma åt den. I alla fall inte om jag minns rätt. Det var länge sedan jag använde Outlook.

Man kan inte kopiera den, alltså ta en säkerhetskopia (någonstans), när Outlook är igång.

Alltså oavsett hur den är tänkt att användas senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 timmar sedan, skrev ChristerE:

Ett sätt kan då vara att dra och släppa mejl till någon mapp, det blir .msg-filer av varje e-brev. Har du flera e-brev med så lika ämnesfält att det blir samma filnamn kan du lägga till några tecken i de som redan kopierats till mappen. Texten i ämnesfältet ändras inte inne i .msg-filen. Efter att .pst-filen från gamla datorn fått ersätta den i nya datorn drar du tillbaka filerna från mappen till Inkorgen, eller till andra mappar i Outlook. Datum för när e-breven skickats och mottagits kommer att behållas.

Menar du att jag ska skapa en ny mapp i outlook? 

Felet jag gjorde är väl att jag började använda outlook i nya datorn innan jag fört över mailen från den gamla,

Redigerad av Cecilia
Flyttat svaret så det inte är inuti citatet /Cecilia, moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att jag ska skapa en ny mapp i outlook? 

Felet jag gjorde är väl att jag började använda outlook i nya datorn innan jag fört över mailen från den gamla,

Nej, den mappen, tillsammans med .msg-filer, avser filsystemet.

Fel vill jag inte påstå, men det blir lite mer att göra nu för att sammanföra alla mejlen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Utan att ha läst alla inlägg. Har du exporterat pst filen först, för det bör du göra och sedan i nya datorn importera

Då tycker jag du ska läsa inläggen!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett par frågor.

Har du lyckats föra över pst-filen från den gamla till den nya datorn?

Vilken Outlook har du, 2007, 2010 eller nyare/äldre version?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
19 minuter sedan, skrev vertpre:

Ett par frågor.

Har du lyckats föra över pst-filen från den gamla till den nya datorn?

Vilken Outlook har du, 2007, 2010 eller nyare/äldre version?

Jag har kopierat filen till ett usb-minne. Det är när jag ska ha in den i den nya datorn jag går på pumpen.... Outlook 2007

Redigerad av Sangris

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, skrev Sangris:

Jag har kopierat filen till ett usb-minne. Det är när jag ska ha in den i den nya datorn jag går på pumpen.... Outlook 2007

Mycket tips är det i tråden, om inte motsägande så blir det i alla fall smått förvirrande.

Du skriver "kopierat filen", och då antar jag du menar kopierat, inte gjort någon export i Outlook. Då handlar det om att hitta motsvarande .pst-fil i nya datorn och ersätta den med den du kopierade från den gamla. Men se upp med mejlen du redan tagit emot, se tidigare tips i tråden.

Jag har inte läst igenom alla tips i följande information, men Outlook 2007 finns i alla fall med bland instruktionerna.

https://support.microsoft.com/en-in/help/287070/how-to-manage-pst-files-in-microsoft-outlook

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, skrev ChristerE:

Jag har inte läst igenom alla tips i följande information, men Outlook 2007 finns i alla fall med bland instruktionerna.

https://support.microsoft.com/en-in/help/287070/how-to-manage-pst-files-in-microsoft-outlook

Om du har läst alla inlägg, kan du se att jag redan har länkat till denna info men på svenska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova detta. Öppna Outlook i nya datorn. Klicka på Arkiv - Öppna - Outlook datafil. Navigera fram till den plats där pst.filen finns. Välj filen och sedan OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
52 minuter sedan, skrev vertpre:

Om du har läst alla inlägg, kan du se att jag redan har länkat till denna info men på svenska.

Den artikeln handlar väl om att importera. Och du skrev i inlägget "Du kan inte kopiera pst-filen ..." och "Du behöver importera filen till Outlook". Informationen jag länkade till handlar om att "hantera" .pst-filer, både kopiera (göra backup) och flytta mellan datorer, m m, men också om export och import.

Och här är den på svenska.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/287070/how-to-manage-pst-files-in-microsoft-outlook

Redigerad av ChristerE
Lade till en länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev ChristerE:

Den artikeln handlar väl om att importera. Och du skrev i inlägget "Du kan inte kopiera pst-filen ..." och "Du behöver importera filen till Outlook". Informationen jag länkade till handlar om att "hantera" .pst-filer, både kopiera (göra backup) och flytta mellan datorer, m m, men också om export och import.

Och här är den på svenska.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/287070/how-to-manage-pst-files-in-microsoft-outlook

Nej, all info om att hantera, kopiera, öppna pst filer finns där. Som du själv skriver,

Citat

Mycket tips är det i tråden, om inte motsägande så blir det i alla fall smått förvirrande.

Då är det kanske inte nödvändigt med dubletter? Dessutom står det så här om "kopiera".

Gör så här om du vill kopiera en befintlig PST-fil:

1. Följ instruktionerna i avsnittet ”Så här gör du en säkerhetskopia av en PST-fil” för att göra en säkerhetskopia av PST-filen som du vill överföra. Kontrollera att du kopierar den säkerhetskopierade PST-filen till en CD eller en annan typ av flyttbara media.
  2. Kopiera den säkerhetskopierade PST-filen från det flyttbara mediet till den andra datorn.
  3. Följ instruktionerna i avsnittet "Så här importerar du data från PST-filer till Outlook" för att importera PST-data till Outlook på den andra datorn.

Det går alltså inte kopiera filen direkt till Outlook utan man får importera eller öppna den via Oulook. Men jag kan ju ha fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

För den aktuella frågan, och när det handlar om ett POP-konto, tror jag båda vägarna kan användas. Både att importera eller att klistra in den kopierade .pst-filen.

När det gäller import ser jag det som att någon form av bearbetning är inblandad i processen. T ex att välja endast ett urval från det som finns i en fil, eller att någon omvandling görs för att passa destinationen för datat. Eller så använder man en funktion för import fast allt data ska med och ingen omvandling behövs.

Installeras Outlook på en ny dator, och det dessutom är samma version, och man därifrån börjar hämta e-post så blir rimligtvis innehållet i en .pst-fil lika som i den gamla datorn (fast med nya mejl förstås). Tycker det inte är så orimligt att det skulle gå att kopiera och klistra in en .pst-fil från den gamla datorn för att också få med sig gamla mejl.

I Sangris fall, som redan börjat hämta mejl i nya datorn, kan en import kanske vara att föredra. Ifall den hanteringen lägger till de gamla mejlen till den skapade .pst-filen (är osäker på hur det fungerar).

23 timmar sedan, skrev vertpre:

Dessutom står det så här om "kopiera".

Gör så här om du vill kopiera en befintlig PST-fil:

...

3. Följ instruktionerna i avsnittet "Så här importerar du data från PST-filer till Outlook" för att importera PST-data till Outlook på den andra datorn.

Det går alltså inte kopiera filen direkt till Outlook utan man får importera eller öppna den via Oulook. Men jag kan ju ha fel.

Jag ser det som en beskrivning av hur man gör då import är en möjlig väg att gå, eller då den är nödvändig. En beskrivning som börjar med att kopiera en .pst-fil, det krävs inte att man börjar med en export. Men det är ju de situationerna, informationen säger väl inget om tillfällen då det fungerar att klistra in en .pst-fil. Jag håller alltså inte med om slutsatsen.

Bifogar några länkar till instruktioner som beskriver hur en kopierad .pst-fil kan klistras in i en ny dator. I informationen från Appuals står det "the imported PST file", men det avser rimligtvis en redan inklistrad fil.

I instruktionerna beskrivs hur man först flyttar över .pst-filen till nya datorn, därefter skapar man kontot för aktuell e-postadress och i de stegen kopplar till den överförda .pst-filen. I instruktionerna från MSOutlook.info finns också information om hur man gör om man skapat ett konto innan man kopplar det till .pst-filen.

.pst-filen avser i första hand e-breven. Skapade regler och en del annat kan behöva tas om hand på annat sätt, eller skapas igen i nya datorn. Man får också se upp om POP-kontot är inställt att "spara på servern". Det finns risk att få dubbletter av mejlen då, när man börjar hämta till nya datorn.

https://www.wikihow.com/Move-Outlook-Data-to-a-New-Computer

https://appuals.com/move-outlook-versions-new-computer

https://www.msoutlook.info/question/700

https://www.slipstick.com/outlook/config/moving-outlook-to-a-new-computer

https://www.slipstick.com/outlook/config/move-outlook-to-a-new-windows-computer

Redigerad av ChristerE
Textkorrigering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finner ingen anledning att fortsätta den här diskussionen. Givetvis behöver man flytta pst-filen till den nya datorn men sedan är det inte en fråga om att kopiera längre. Det är det som jag vill ha sagt.

@Sangris Får du ordning på dina mail?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...