Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Genväg till webbplats på skrivbordet?


Michael Wendt
 Share

Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

Michael Wendt

Jag vill lägga till en genväg på skrivbordet till webbplatsen Kivra.com. Jag vill också att denna genväg ska visas med Kivras egen ikon på skrivbordet. 

Jag kör windows10 och använder MS Edge som webbläsare. 

Jag har inte hittat någon lösning på mitt problem. Nån som vet hur man gör? 

Vänliga hälsningar

Michael 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du blir nog tvungen att gå via Explorer eller någon annan webbläsare som föredrar, för att kunna spara till skrivbordet, exportera favoritlista som en html-fil, till skivbordet eller dit du vill ha den, därifrån så importerar samma fil till Explorer eller vilken annan webbläsare som helst, sedan bör kunna skapa en genväg på skrivbordet

 

HANS

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
5 timmar sedan, skrev Michael Wendt:

Jag vill lägga till en genväg på skrivbordet till webbplatsen Kivra.com. Jag vill också att denna genväg ska visas med Kivras egen ikon på skrivbordet. 

Jag kör windows10 och använder MS Edge som webbläsare. 

 

Ett sätt är att använda det generella sättet att skapa en genväg. Men då får du inte med dig ikonen för webbadressen. Att en länk nedan avser Windows 8 spelar ingen roll.

https://answers.microsoft.com/sv-se/edge/forum/all/ms-edge-och-genvägar/b2fc283d-65e4-4486-99d7-bd1e771f97eb
https://support.microsoft.com/sv-se/help/15059/windows-8-pin-apps-folders-desktop-taskbar
https://www.datormagazin.se/2016/internetgenvagar-pa-skrivbordet/


Kan du använda Internet Explorer kan du dra och släppa symbolen till vänster om webbadressen, så får du med dig ikonen också. Men håll först ned Shift innan du klickar och drar, och släpp Shift innan du släpper musknappen. Annars blir det en "Fäst webbplatsgenväg", som inte är riktigt samma sak som en vanlig Internetgenväg. När du sen dubbelklickar på genvägen öppnas webbplatsen i din standardwebbläsare.


Reagerar nu på att jag inte får några ikoner för webbadresserna i Chrome och Edge. Undrar om det varit så tidigare också. IE använder jag bara när jag vill spara genvägar i någon mapp, i stället för att spara favoriter.
 

TILLÄGG:
Var för koncentrerad på webbadressen och ikoner för genvägar. Tänkte inte på att ikoner ju visas i webbläsarnas flikar, både för Chrome och Edge. Alltså inget annorlunda nu mot tidigare.
 

 

Redigerad av ChristerE
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev ChristerE:

Ett sätt är att använda det generella sättet att skapa en genväg. Men då får du inte med dig ikonen för webbadressen.

Man kan ändra ikon för den skapade genvägen men då behöver man en "giltig" fil.

Om man surfar hit:

http://www.mynewsdesk.com/se/kivra/images/tag/logotyp

..kan man spara K'et som bild och den blir då som en .jpg

Den kan man ladda upp här:

https://onlineconvertfree.com/convert-format/jpg-to-ico/

..och där konvertera och ladda ner, att använda till genvägen.

 

Lite omständligt men det fungerar..

 

image.png.a0dfb4348d0eb5fce2083f9204b78fdf.png

 

Redigerad av Mikael63
Bildbevis!
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Michael Wendt

Tack för alla kreativa svar. 

Jag vill samtidigt passa på att gratulera Microsoft till den krångliga lösning som krävs för att utföra något som tidigare

har varit enkelt. Man kan fråga sig varför man gjort detta svårare och till synes omöjligt att utföra i Edge? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis har man inte brytt sig om att implementera funktionen eftersom så få använder sig av den. De allra flesta använder nog favoriterna eller nöjer sig med de vanligaste webbplatserna som man kan välja på när man högerklickar på Edge-ikonen i aktivitetslisten/start-menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

En variant är att lägga till genvägen i Aktivitetsfältet. Visserligen hamnar den inte på skrivbordet men mer tillgänglig (?) och enklare. 

Starta Kivras hemsida - klicka på de tre punkterna högst upp till höger - klicka på Fäst den här sidan på aktivitetsfältet och du har både genväg och ikon på plats!

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det, men jag vill inte ha genvägen i aktivitetsfältet. Jag vill lägga den på skrivbordet och dessutom ha den med ”rätt” ikon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Michael Wendt

Jag har löst mitt problem. 

Jag öppnade tillfälligt Internet Explorer och gick därefter till webbplatsen Kivra.com. Öppnade inställningarna för Internet Explorer och valde alternativet "Lägg till webbplatsen till vyn Appar". Gick därefter till Windows Startmeny och Kivra, högerklickade och valde "Skicka till skrivbord". Vola! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Michael Wendt:

Jag har löst mitt problem. 

Jag öppnade tillfälligt Internet Explorer och gick därefter till webbplatsen Kivra.com. Öppnade inställningarna för Internet Explorer och valde alternativet "Lägg till webbplatsen till vyn Appar". Gick därefter till Windows Startmeny och Kivra, högerklickade och valde "Skicka till skrivbord". Vola! 

 

Inget fel på den varianten. Men det fanns ju en enklare/snabbare lösning i tråden. Med användning av "dra och släpp", också det i IE. Behöver förstås inte besvaras, bara en lite ofin fundering. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...